Czy czynności polegające na podziale działek, budowie domów jednorodzinnych oraz ich sprzedaż stanowią samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
sygnatura: US.IV/443-9/07
autor: Urząd Skarbowy w Ełku
data: 2007-05-22
słowa kluczowe: |
Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60; zmiany: Dz.U. z 2005 r. Nr 86 poz. 732, Nr 85 poz. 727; Dz.U. z 2004 r. Nr 93 poz. 894; Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199; M.P. z 2005 r. Nr 49 poz. 671 i poz. 672; Dz.U. z 2006 r. Nr 66 poz. 470, Nr 104 poz. 708, Nr 143 poz. 1031, Nr 217 poz. 1590, Nr 225 poz. 1635), po rozpatrzeniu pisemnego wniosku Pana Leszka K. z dnia 06 kwietnia 2007 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ełku udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, postanawia:
W dniu 06 kwietnia 2007 r. został złożony za pośrednictwem poczty pisemny wniosek Pana ... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie.
W ww. wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowych o łącznej powierzchni 5800 m#178;, które nabył przed dniem 01 stycznia 2007 r. w drodze darowizny. Następnie nieruchomości te zostały podzielone, również przed dniem 01 stycznia 2007 r., na działki budowlane. Po spełnieniu wszystkich wymogów formalno-prawnych, Wnioskodawca zamierza na tych działkach budować budynki mieszkalne jednorodzinne i odsprzedawać je z zyskiem według cen rynkowych.
Wnioskodawca przedstawił we wniosku zapytania:
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wszystkie czynności związane z podziałem działek, budową domów jednorodzinnych oraz ich sprzedażą, będą zawsze mieścić się w ramach działalności gospodarczej, gdyż będą to czynności wielokrotne zmierzające do osiągnięcia zysku.
W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że ww. czynności nie można w żaden sposób zrealizować i opodatkować jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Wszystkie czynności gospodarcze należy zrealizować w ramach działalności gospodarczej, którą uprzednio należy we właściwym organie zarejestrować i zgłosić według koniecznych wymogów formalno-prawnych. Wnioskodawca wskazał, że za powyższym przemawiają także przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz art. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast kwestie opodatkowania, doboru form i stawek podatkowych zdaniem Wnioskodawcy należą zawsze do podatnika, a z tym wiąże się wysokość podatku do zapłaty.
W myśl przepisu art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, jest obowiązany udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W sprawie poruszonej w ww. wniosku w okresie od dnia złożenia tego wniosku do dnia wydania niniejszej interpretacji nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.
W zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawca odniósł się wprost jedynie do przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zajmując stanowisko, że ww. wielokrotne czynności Wnioskodawcy, polegające na podziale działek, budowie domów jednorodzinnych oraz ich sprzedaży stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu ww. przepisów. Ponadto Wnioskodawca uważa, że działalność tą należy uprzednio zarejestrować we właściwym organie.
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W myśl przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Należy stwierdzić, iż dokonując sprzedaży budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz gruntu, na którym zostały one wzniesione, Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy towarów, tj. czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wnioskodawca podniósł, iż jego czynności polegające na podziale działek, budowie domów jednorodzinnych oraz ich sprzedaży będą miały charakter wielokrotny, a celem tych czynności będzie osiągnięcie zysku.
Należy zatem stwierdzić, iż ww. czynności Wnioskodawcy spełniają definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ww. ustawy.
Wykonując działalność gospodarczą w rozumieniu ww. art. 15 ust. 2 ww. ustawy, Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ww. art. 15 ust. 1 ww. ustawy.
Stosownie do przepisów art. 96 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca jest obowiązany złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), gdyż czynności Wnioskodawcy polegające na sprzedaży nowo-wzniesionych budynków mieszkalnych jednorodzinnych (podlegających w związku z tym zasiedleniu po raz pierwszy) oraz gruntu budowlanego, nie podlegają zwolnieniom podmiotowym i przedmiotowym od podatku od towarów i usług - art. 113 ust. 13 pkt 1 lit d) oraz art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Organ podatkowy na podstawie wyżej powołanego przepisu art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, posiada kompetencję jedynie do udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Organ podatkowy nie jest zatem upoważniony do interpretowania pojęcia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz jakichkolwiek obowiązków Wnioskodawcy wynikających z tej ustawy.
Należy wskazać, iż ww. definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, ustawodawca uregulował jedynie na potrzeby podatku od towarów usług, ma ona zatem zastosowanie jedynie na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wydanych na podstawie tej ustawy. Definicja ta nie ma nic wspólnego z definicjami działalności gospodarczej zawartymi w innych ustawach i rozporządzeniach, w szczególności należy zauważyć, iż nie jest tożsama z definicją działalności gospodarczej zawartą w art. 2 ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.).
W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawcy zostanie udzielona odrębna interpretacja.
Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany bądź uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ełku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 223 § 1, art. 236 § 1 i § 2 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej).
Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).