Czy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają opłaty związane ze sporządzaniem kopii informacji i materiałów udostępnianych z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego ?
sygnatura: PP-406/7/AZ/07
autor: Urząd Skarbowy w Prudniku
data: 2007-05-21
słowa kluczowe: |
Tożsamy z
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art.216 § 1 oraz art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w związku ze złożonym przez Starostwo Powiatowe w X wnioskiem Nr GK.I.0718-10/2007 z dnia 17.04.2007r. (data wpływu 20.04.2007r.) w sprawie interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej odpowiedzi na pytanie czy opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają opłaty związane ze sporządzaniem kopii informacji i materiałów udostępnianych z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego stwierdza, iż stanowisko zajęte w przedmiocie postawionego pytania jest nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Z treści art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) wynika, że stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pismem Nr GK.I.0718-10/2007 z dnia 17.04.2007r. (data wpływu 20.04.2007r.) Jednostka Wasza wystąpiła z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat związanych ze sporządzaniem kopii informacji i materiałów udostępnianych z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Starosta w świetle przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2005r nr 240 poz.2027 ze zm.) jest organem administracji geodezyjnej i kartograficznej wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej. Państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, składający się z zasobu centralnego, zasobów wojewódzkich i zasobów powiatowych, stanowi własność Skarbu Państwa i jest gromadzony w ośrodkach dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. Starosta w ramach zasobu powiatowego odpowiedzialny jest za jego gromadzenie, kontrolę opracowań przyjmowanych do zasobu oraz za udostępnianie tego zasobu na wniosek zainteresowanych jednostek, osób prawnych i fizycznych. Wykonanie czynności administracyjnych związanych z prowadzeniem zasobu oraz jego udostępnianiem jest odpłatne. Wysokość tych opłat określona została w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r, w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz.U. Nr 37, poz.333). Do opłat tych nie stosuje się ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 , poz.535 ze zm.), ponieważ udostępnianie informacji i materiałów zasobu nie jest żadną z czynności podlegających opodatkowaniu w myśl przepisów tej ustawy. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego nie obejmuje jednak kosztów sporządzania kopii informacji i materiałów geodezyjnych udostępnianych z zasobu. Opłaty za sporządzanie kopii informacji i materiałów udostępnianych z zasobu zostały określone w Zarządzeniu Starosty nr 13/2006 z dnia 3 kwietnia 2006r w oparciu o kalkulację materiałów oraz pozostałych kosztów. Zarówno opłaty związane z prowadzeniem zasobu oraz jego udostępnianiem jak również opłaty za sporządzanie kopii udostępnianych informacji i materiałów stanowią przychody Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Funduszem tym dysponuje Starosta z przeznaczeniem na uzupełnienie środków budżetowych niezbędnych na finansowanie zadań związanych z aktualizacją i utrzymaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz zakup urządzeń i wyposażenie lokali niezbędnych do prowadzenia tego zasobu.
Zdaniem Waszej Jednostki Starosta realizując zadania z zakresu administracji rządowej w dziedzinie geodezji i kartografii nie jest podmiotem świadczącym odpłatne usługi w zakresie kopiowania materiałów stanowiących własność osób trzecich. Sporządzanie kopii udostępnianych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego materiałów i informacji jest ściśle związane z techniczną realizacją wniosków zainteresowanych pozyskaniem tych danych, jednostek, osób prawnych i fizycznych w drodze postępowania administracyjnego. Skoro opłaty natury administracyjnej związane z prowadzeniem zasobu oraz jego udostępnianiem nie są objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, w taki sam sposób należy traktować opłaty związane ze sporządzaniem kopii udostępnianych materiałów. Stanowisko powyższe uzasadnia zapis art.15 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego według stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku, tutejszy organ podatkowy stwierdza j.n.:
Zgodnie z treścią art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wykonywane przez Starostwo czynności związane z udostępnianiem danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej, za wykonywanie których pobierane są opłaty określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r.
Opłata za ww. czynności jest zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, daniną publiczną, obowiązek jej wniesienia wynika bowiem z przepisów o charakterze publicznoprawnym. W związku z wykonywaniem powyższych czynności Starostwo nie jest uznawane za podatnika podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż jeżeli podatnik będący organem władzy publicznej, na mocy przepisów prawa został zobligowany do wykonywania określonej czynności, za którą pobiera ściśle określoną opłatę, to czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie rodzi obowiązku wystawienia faktur VAT. Na potwierdzenie wykonania tej czynności powinien zostać wystawiony rachunek.
Wyjątek stanowią czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności polegające na odpłatnym sporządzaniu kserokopii, wydruków (według cen umownych zatwierdzonych zarządzeniem Starosty), należy uznać za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art.8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22% i winny być dokumentowane fakturami według zasad określonych w art.106 ustawy o VAT.
W świetle powyższego w ocenie tutejszego organu stanowisko zajęte przez Jednostkę jest nieprawidłowe.
Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, że udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (vide art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Od niniejszego postanowienia służy stronie na podstawie art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu, które wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie.
Zażalenie powinno spełniać wymogi zawarte w art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej, tj. zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.