Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Powiat i starostwo może dla celów podatkowych korzystać z jednego numeru identyfikacji podatkowej i składać jedno rozliczenie deklaracyjne z tytułu podatku od towarów i usług?

sygnatura: 1407/NR/443-06/07/DD

autor: Urząd Skarbowy w Grójcu

data: 2007-05-14

słowa kluczowe:

P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu, po rozpatrzeniu wniosku podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego,

p o s t a n a w i a:

zawarte we wniosku stanowisko podatnika uznać za prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

W rozpatrywanym wniosku zapytujący - zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem: czy powiat i starostwo może dla celów podatkowych korzystać z jednego numeru identyfikacji podatkowej i składać jedno rozliczenie deklaracyjne z tytułu podatku od towarów i usług?

Przepis art.15 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z póź. zm.) stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art.15 ust. 2 ustawy.

Uwzględniając powyższe, starostwo jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mieści się w kategorii pojęciowej ,,podatnik" w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei samorządowe osoby prawne (m.in. powiaty) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują przy pomocy starostwa.

Ponieważ, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 grudnia 2001r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości i planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego, starostwo nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej rozliczenia podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, zatem zarówno powiat, jak i starostwo w związku ze swoimi działaniami powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej NIP) oraz wystawiać jedno rozliczenie deklaracyjne.

W przedmiotowym zakresie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art.15 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art.2 ust.1 i 2 ustawy 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1592 ze zm.) powiat posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Zgodnie z art.8 ust.2 ustawy o samorządzie powiatowym organami powiatu są rada powiatu i zarząd.

Zarząd jest organem wykonawczym powiatu, (co wynika z art.26 ust.1 ustawy) i, w myśl art.33 ww. ustawy wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art.34 ust.1 ustawy).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (województwa, powiaty) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. W związku z tym powiat i starostwo powiatowe nie mają odrębnej podmiotowości podatkowej.

Czynności wykonywane przez organy powiatu są czynnościami danej osoby prawnej. Jeżeli organy wykonują czynności cywilnoprawne w imieniu powiatu to podatnikiem jest ta osoba prawna, a więc powiat.

Powyższe rozważania prowadzą do wniosku, iż prawidłowym jest stanowisko, zgodnie z którym, wnioskodawca posługuje się jednym numerem identyfikacji podatkowej i składana jest przez niego jedna deklaracja podatkowa.

Mając na uwadze wymienione Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu orzekł jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez zapytującego oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień jego wydania.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY