Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wykonanie opinii w zakresie przeprowadzenia szacowania szkód łowieckich na podstawie umowy o dzieło.
sygnatura: PP/443-24-2/07
autor: Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu
data: 2007-05-11
słowa kluczowe: |
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity; Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05.03.2007r. uzupełnionego pismem z dnia 23.03.2007r. - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wykonania opinii w zakresie przeprowadzenia szacowania szkód łowieckich na podstawie umowy o dzieło stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskiem z dnia 05.03.2007r. uzupełnionym pismem z dnia 23.03.2007r. podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wykonania opinii w zakresie przeprowadzenia szacowania szkód łowieckich na podstawie umowy o dzieło.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku. Podatnik posiada uprawnienia w zakresie szacowania i wyceny szkód łowieckich. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Pytanie podatnika; Czy w przypadku gdy zlecenie, na podstawie umowy o dzieło pochodzi od poszkodowanego lub ,,szacującego" na wykonanie opinii w zakresie przeprowadzenia szacowania szkód łowieckich w oparciu o rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 15 lipca 2002r. w sprawie sposobu postępowania przy szacowaniu szkód oraz wypłat odszkodowań za szkody w uprawach i płodach rolnych (Dz. U. z 2002r. nr 126, poz 1081) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli takich zleceń jest niewielka ilość. Stanowisko podatnika. Zdaniem podatnika, zlecenie na podstawie umowy o dzieło pochodzące zarówno od poszkodowanego jak i od ,,szacującego" na wykonanie opinii w zakresie przeprowadzenia szkód łowieckich w jego konkretnej sytuacji (sporadyczna ilość ewentualnych zleceń w danym roku) - podlega zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 113 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2002r. Nr 54, poz. 535 ze zm.)
Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska podatnika w jego indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.
Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem wynikającym z mocy prawa co wynika z brzmienia art. 8 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Warunkiem uznania, że wykonywane czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie warunków art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie zatem do postanowień wyżej wskazanego przepisu ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Żaden przepis ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi, iż warunkiem zastosowania przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy jest zamieszczenie w umowie zapisów o odpowiedzialności zleceniodawcy. Ważne jest to, że taka odpowiedzialność powinna wynikać z istoty danego stosunku prawnego.
Niespełnienie zatem warunku w zakresie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności powoduje, że czynności te w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług są uznane za samodzielną działalność gospodarczą . Należy zatem stwierdzić, że czynności wykonywane na podstawie umowy o dzieło" na wykonanie opinii w zakresie przeprowadzenia szkód łowieckich wykonywane zarówno na zlecenie poszkodowanego jak i ,,szacującego" nie korzystają z wyłączenia z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT odnośnie odpowiedzialności zlecającego za wykonanie czynności wobec osób trzecich.
Stosownie do art. 113 ust. 13 pkt 2 ww. ustawy o VAT zwolnień podmiotowych nie stosuje się między innymi do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa
Na podstawie delegacji zawartej w art. 113 ust. 14 ww. ustawy o VAT Minister Finansów w załączniku do rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 tej ustawy. W poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono usługi rzeczoznawstwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Pismem z dnia 16.11.2006 r. nr PT3/PP3-812-112/2006/LW/823, wydanym w trybie przepisu art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów dokonał interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie wyłączeń ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, określonego przepisami art. 113 ust 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Minister wyraził pogląd, iż ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, nie mogą korzystać podatnicy świadczący w ramach rzeczoznawstwa czynności będące jednocześnie doradztwem, innym niż doradztwo rolnicze związane z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związane ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. W świetle tak dokonanej interpretacji stwierdzić należy, iż podatnik dokonując szacowania szkód łowieckich, ma prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie przepisu art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług
W związku z powyższym zaprezentowane przez podatnika stanowisko jest prawidłowe.
POUCZENIE
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia
Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.