1. Czy gmina jako osoba prawna oraz urząd gminy jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej powinny być odrębnymi podatnikami podatku VAT?2. Czy w związku z tym powinny być stosowane dla celów podatku VAT odrębnie posiadane numery NIP, prowadzony odrębny rejestr (dla celów VAT) i składane odrębne deklaracje VAT-7?
sygnatura: US.PPE/443-2/2007
autor: Urząd Skarbowy w Leżajsku
data: 2007-03-27
słowa kluczowe: |
Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 12.01.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek Urzędu Gminy w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Gmina zwróciła się z pytaniami jak niżej:
- czy gmina jako osoba prawna oraz urząd gminy jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej powinny być odrębnymi podatnikami podatku VAT?
- czy w związku z tym powinny być stosowane dla celów podatku VAT odrębnie posiadane numery NIP, prowadzony odrębny rejestr (dla celów VAT) i składane odrębne deklaracje VAT-7?
W złożonym wniosku Podatnik informuje, że Gmina oraz Urząd Gminy posiadają odrębne, niezależne od siebie, dwa numery identyfikacji podatkowej NIP. W październiku 2004 r. Gmina uzyskała numer identyfikacji podatkowej oraz dokonała rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług. Od tej pory prowadzi również rejestr VAT. Czynności tych dokonała w związku z pismem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku. Ponadto Wnioskodawca informuje, że Urząd Gminy posiadający już wcześniej numer identyfikacji podatkowej, będący podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym ewidencję dla celów podatku VAT od dnia 1.01.2006 r. korzysta ze zwolnienia podmiotowego z powodu nie przekroczenia w roku 2004 wartości limitu sprzedaży w kwocie 10.000 Euro obowiązującej drobnych przedsiębiorców. Przedstawiając stan faktyczny jednostka wskazała, że Gmina jako osoba prawna (samorządowa osoba prawna) posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonuje zadania publiczne służące zaspakajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej jako własne lub nałożone na gminę w drodze ustawy, wynikające z uzasadnionych potrzeb państwa jako zadania zlecone. Gmina działa przez organy. Organem gminy są rada gminy i wójt. Organem wykonawczym gminy jest wójt, który wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Urząd gminy jest aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Gmina jako samorządowa osoba prawna nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu.
Strona stoi na stanowisku, że Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP dla celów podatku od towarów i usług. Natomiast Urząd Gminy powinien prowadzić ewidencję dla potrzeb rozliczeń podatku VAT, wystawiać faktury VAT i składać jedno rozliczenie deklaracyjne.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym wyjaśnia:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ww. ustawy). Uwzględniając powyższe, Urząd Gminy, jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej mieści się w kategorii pojęciowej ,,podatnik" w rozumieniu ustawy, o ile wykonanie czynności podlegających opodatkowaniu następuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W celu realizacji zadań, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j. t. z 2004 r. Dz. U. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej zwane dalej ,,NIP". Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędów. W oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.07.2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020) należy stwierdzić, że urząd gminy (powiatu) i urząd marszałkowski nie mają możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.
Powyższe stanowisko organu podatkowego potwierdza pismo Ministerstwa Finansów znak: OS5-065-171-MG/2633/05 z dnia 18.05.2005 r., zgodnie z którym gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP, a w związku z ich działaniami (czynnościami) powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne VAT. W związku z powyższym gmina będąca samorządową osobą prawną, która nie posiada własnych struktur organizacyjnych, wykonująca nałożone na nią zadania za pośrednictwem urzędu gminy, nie ma obowiązku zarejestrowania się jako podatnik podatku od towarów i usług.
Reasumując, w świetle powyższego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawnych podatnikiem podatku od towarów i usług jest Urząd Gminy.
W związku z tym należy stwierdzić, że stanowisko zajęte przez Stronę w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.