Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu poniesionych kosztów w związku z realizacją w/w projektu.
sygnatura: 1471/VTR2/443-461/06/AW/MŻ
autor: Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
data: 2007-03-25
słowa kluczowe: |
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 12.12.2006 r., uzupełnionego w dniu 29.12.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona ubiega się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach zintegrowanego Programu ,,T. - staże w przedsiębiorstwach skutecznym impulsem dla innowacji" projektu polegającego na organizacji stażu dla pracowników naukowych i naukowo - dydaktycznych oraz absolwentów Wyższej Uczelni, służącego transferowi wiedzy i innowacji pomiędzy Wyższą Uczelnią a przedsiębiorstwami na terenie Mazowsza. W/w projekt nie będzie realizowany w ramach wykonywanej przez Stronę działalności gospodarczej, z tego tytułu nie będzie prowadzona sprzedaż, a transze dotacji przekazywane będą na podstawie ,,wniosku beneficjenta o płatność". Planowana dotacja służyć będzie sfinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, tj. dodatków stażowych, kosztów personelu, kosztów lokalu, materiałów biurowych, promocji projektu i innych. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu poniesionych kosztów w związku z realizacją w/w projektu.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które wykorzystywane są do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu.
Ponieważ w rozpatrywanym przypadku zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, warunek powyższy nie został spełniony, w następstwie czego Strona nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją w/w projektu.
Należy jednak zauważyć, iż w przypadku gdy nabycie towarów i usług finansowane jest ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, ustawodawca wprowadził odrębne uregulowanie (vide rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług; Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).
Zgodnie z § 23 ust. 1 i 2 w/w rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazywane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w
§ 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W/w przepis stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Ustawodawca przewidział wyjątek od powyższej zasady, który został uregulowany w § 24 ust. 3 w/w rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Dodatkowo wskazać należy, iż w myśl § 24 ust. 1 rozporządzenia zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:
1)o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny lub
2)które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.
Mając na uwadze w/w przepisy należy stwierdzić, iż zwrot podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dokonywanych za środki finansowane pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 w/w rozporządzenia przysługuje podatnikom, którym m.in.:
nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług,
przy nabyciu kwota podatku nie została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Z opisu stanu faktycznego wynika, iż planowana dotacja służyć będzie sfinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, tj. dodatków stażowych, kosztów personelu, kosztów lokalu, materiałów biurowych, promocji projektu i innych. W związku z czym Stronie nie przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w myśl w/w § 24 ust. 3 rozporządzenia.
Jednocześnie Naczelnik zauważa, iż analiza przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w tym również jakie wydatki należy zaliczać do kosztów kwalifikowanych, nie mieści się w ramach określonych w art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest uprawniony do oceny, czy wydatki, tj. dodatki stażowe, koszty personelu, koszty lokalu, materiałów biurowych, promocji i innych stanowią koszty o których mowa w w/w § 24 ust. 3 rozporządzenia.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania ( art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).