Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług pobieranych przez Gminę opłat z tytułu trwałego zarządu.

sygnatura: 1421.AV/443-264/DEC/DL/07

autor: Urząd Skarbowy w Pruszkowie

data: 2007-03-14

słowa kluczowe:

Jak wynika z treści wniosku, który wpłynął do tut. Organu podatkowego w dniu 15.12.2006r. Gmina X jako jednostka samorządu terytorialnego, na podstawie art. 45 ustawy z dnia 27 kwietnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, oddaje nieruchomość jednostce organizacyjnej w trwały zarząd. Ustanowienie trwałego zarządu następuje w drodze decyzji i pobierane są z tego tytułu opłaty roczne. Objęcie nieruchomości w trwały zarząd następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Według stanowiska wnioskodawcy zawartego w złożonym piśmie, ustanowienie trwałego zarządu oraz opłaty pobierane z tego tytułu, dokonane na podstawie decyzji właściwego organu wykonawczego odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego będącej właścicielem danej nieruchomości korzystają ze zwolnienia opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)

Analizując opisaną sprawę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm. ) nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiednio państwowej jednostce organizacyjnej lub samorządowej jednostce organizacyjnej za odpowiednią opłatą. Stosownie do art. 45 ust. 1 tej ustawy, trwały zarząd, na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji. Natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu jednostka organizacyjna ma prawo korzystania z nieruchomości, a w szczególności do:- korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania;- zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub modernizacji obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego;- oddania, za zgodą organu nadzorującego, nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie z zachowaniem zastrzeżonych w ustawie warunków.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary w myśl art. 2 pkt 6 w/w ustawy należy rozumieć rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z zapisem art. 7 ust. 1 cyt. ustawy generalnie przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonywano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.W związku z tym, że oddanie nieruchomości w trwały zarząd za odpłatnością jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towaru należy uznać, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w/w ustawy. Zatem należy stwierdzić, że oddanie nieruchomości w trwały zarząd podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli jest wykonywane przez podmiot, który działa w charakterze podatnika.

Zgodnie z normą zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.W świetle wskazanych unormowań organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług mogą występować w dwoistym charakterze:- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie przepisami prawa, oraz - podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Kryterium podziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności - czynności o charakterze publicznoprawnym (zadania publiczne) wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że oddanie przez Gminę w trwały zarząd nieruchomości na mocy decyzji w oparciu o przepisy powołanej ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami spełnia, jako czynność publicznoprawna, przesłanki o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższych uregulowań prawnych tut. Organ podatkowy stwierdza, że z tytułu wykonania tych czynności Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie informuje, że stanowisko Gminy przedstawione w punkcie 4 złożonego w dniu 15 grudnia 2006 r. wniosku jest nieprawidłowe.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY