Czy Gmina może obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego od zakupu samochodu służącego do przewozu osób niepełnosprawnych, dofinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu likwidacji barier transportowych osób niepełnosprawnych?
sygnatura: ZP/443-1/176/07
autor: Urząd Skarbowy w Złotowie
data: 2007-02-08
słowa kluczowe: |
Rada Miejska w xxxxx uchwałą z dnia 27 września 2005r. wyraziła wolę utworzenia warsztatu terapii zajęciowej w xxxx. Celem utworzenia warsztatów jest zorganizowanie osobom niepełnosprawnym, niezdolnym do podjęcia pracy, możliwości rehabilitacji społecznej i zawodowej poprzez uczestnictwo w różnego typu zajęciach zorganizowanych w ramach działalności warsztatów. Bezpośrednie finansowanie kosztów funkcjonowania warsztatów terapii zajęciowej jest realizowane poprzez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz przez powiaty ( zgodnie z art. 35 a ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - Dz. U. z 1997r. , Nr 123, poz. 776 z późn. zm.). Jednakże Gmina uchwałą j.w. zobowiązała się do wsparcia finansowego funkcjonowania Warsztatu począwszy od 2006r.
W grudniu 2006r. Urząd Miasta i Gminy dokonał zakupu inwestycyjnego polegającego na nabyciu samochodu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych. Samochód został zakupiony z dofinansowaniem środków PFRON w ramach programu ,,PEGAZ 2003" - program pomocy w dofinansowaniu likwidacji barier transportowych osób niepełnosprawnych. Zakupiony pojazd został nieodpłatnie przekazany dla samorządowej instytucji kultury - Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury w xxxx z przeznaczeniem dla Warsztatu Terapii Zajęciowej , którego Ośrodek jest organizatorem. Zakupu dokonano w dniu 08.12.2006r. a faktyczne przekazanie samochodu do eksploatacji dla Warsztatu zostało dokonane w dniu 29.12.2006r. na podstawie protokołu PT, co stanowiło wykonanie zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy xxxx nr 73/2006 w sprawie przekazania do korzystania majątku ruchomego stanowiącego własność Miasta i Gminy xxxx. Samochód będzie służył do przewozu osób niepełnosprawnych uczęszczających na warsztaty terapii zajęciowej, z miejsca zamieszkania do ośrodka , oraz wyjazdów związanych z rehabilitacją społeczną.
Zdaniem podatnika obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnionesą od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje, dlatego też Urzędowi Miasta i Gminy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze VAT za zakupiony samochód.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotowie potwierdza prawidłowość stanowiska przedstawionego przez Stronę. Podatnikom podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z analizy ww. przepisu wynika, że w przypadku gdy Gmina jako organ władzy publicznej realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zastała powołana, w zakresie tym, nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Biorąc powyższe pod uwagę, Gmina - w zakresie realizowanego zadania polegającego na likwidacji barier transportowych osób niepełnosprawnych (uczestników warsztatów terapii zajęciowej), które jest zadaniem nałożonym ustawą o samorządzie gminnym oraz ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do realizacji którego została m.in. powołana, które to zadanie nie jest wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stąd Gmina nie będzie miała prawa, w myśl art. 86 ust.1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze VAT dokumentującej zakup samochodu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych.
Informacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.