Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dotyczących inwestycji polegającej na wyposażeniu miejsca pracy dla robotnika do prac lekkich.

sygnatura: US-III/443-1/07

autor: Urząd Skarbowy w Wieruszowie

data: 2007-02-07

słowa kluczowe:

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zwanej w dalszej treści Ordynacją podatkową, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie, po rozpatrzeniu wniosku podatnika ,,X", zwanego dalej ,,podatnikiem", z dnia 1 lutego 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącej prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dotyczących inwestycji polegającej na wyposażeniu miejsca pracy dla robotnika do prac lekkich, uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 2 lutego 2007r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieruszowie wpłynął wniosek podatnika z dnia 1 lutego 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Stan faktyczny sprawy, podatnik przedstawił we wniosku następująco:

,, Gmina X podpisała umowę Nr XXX/2006 w dniu 31 sierpnia 2006r. w Wieruszowie na dofinansowanie projektu w ramach programu pn. ,, Program wyrównywania różnic między regionami" z Powiatem Wieruszowskim.

Przedmiotem umowy jest dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych projektu ,, Wyposarzenie miejsca pracy dla robotnika do prac lekkich" na rzecz Gimnazjium Publicznego w Y w ramach obszaru C programu pn. ,, Program wyrównywania różnic między regionami". Organem prowadzącym Gimnazjum Publiczne w Y jest Gmina X. W ramach tego projektu zostanie utworzone jedno nowe stanowisko pracy dla jednej osoby niepełnosprawnej wyposażone zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, które dotyczą w szczególności: powierzchni, oświetlenia, temperatury pomieszczenia, wilgotności powietrza, dopuszczalnych norm stężeń czynników szkodliwych dla zdrowia, hałasu. Na stanowisku tym zostanie zatrudniona jedna osoba zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy w Wieruszowie w łącznym wymiarze czasu pracy 1 etatu, przez okres nie krótszy niż 36 miesięcy.

Gimnazjum Publiczne jest instytucją powołaną do obowiązkowego kształcenia młodzieży zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Działalność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ramach tego projektu zostaną zakupione: maszyna czyszcząca, zestaw szorowarka oraz odkurzacz sucho-mokry, polerka wysokoobrotowa, kosiarka akumulatorowa, wiertarko-wkrętarka udarowa i kserokopiarka. Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do działalności statutowej Gimnazjum. Osoba zatrudniona na tym stanowisku będzie wykonywała takie prace jak: utrzymanie porządku i czystości na zewnątrz budynku ( w jego obejściu ) oraz sporządzanie kserokopii dokumentów powstałych w Gimnazjum Publicznym dla jego potrzeb, wykorzystując w/w sprzęt. Prace te również nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT."

Tutejszy Urząd Gminy nie prowadzi rejestru zakupów, prowadzony jest natomiast rejestr sprzedaży i jest odprowadzany od niej podatek VAT.

Do wniosku wnioskodawca dołączył kserokopię umowy Nr XXX/2006 na dofinansowanie projektu w ramach programu pn. ,, Program wyrównywania różnic między regionami" z dnia 31.08.2006r.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, w wyniku realizacji projektu zostanie zakupiony sprzęt, który będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie dla Gimnazjum Publicznego. Zdaniem wnioskodawcy czynności te nie podlegają opodatkowaniu, a w konsekwencji brak jest możliwości odliczenia podatku zawartego w fakturach dotyczących nabyć związanych z omawianą inwestycją.

Rozpatrując wniosek podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie zważył co następuje:

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stosownie do postanowień art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ,,ustawą o VAT", nie uznaje się podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zakup, z którego wynika podatek naliczony, musi być związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Skoro zatem wnioskodawca, w zakresie wymienionych we wniosku zadań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem, a prawo do odliczenia podatku naliczonego jest nierozerwalnie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu, to należy skonstatować, że stanowisko wnioskodawcy, że przy realizacji wskazanego w sentencji zadania nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nabycia towarów lub usług związanych z tymi zadaniami, jest poprawne.

W świetle powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym, podzielając pogląd zaprezentowany przez wnioskodawcę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie orzekł jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY