Czy Gmina od zakupionego samochodu ma prawo do odliczenia podatku VAT?
sygnatura: US-VII-443/22/06/07
autor: Urząd Skarbowy w Jarosławiu
data: 2007-01-26
słowa kluczowe: |
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu działając na podstawie przepisów art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 15 ust. 6, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 6.12.2006 r. o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w sprawie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towaru niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych, postanawia uznać stanowisko jednostki w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego za prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zgromadzonych w sprawie dokumentów wynika, że Gmina zakupuje samochód osobowy marki Mercedes-Benz VITO 109 typ 639 z przeznaczeniem dla Środowiskowego Domu Samopomocy w P. do przewozu osób niepełnosprawnych - podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy. Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi w P. jest jednostką budżetową Gminy realizującą zadanie zlecone Gminie przez administrację rządową z zakresu pomocy społecznej (zarządzenie Wojewody). Na zakup przedmiotowego samochodu Gmina ma otrzymać częściowe dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Samochód stanowić będzie środek trwały Gminy i przekazany zostanie nieodpłatnie do korzystania przez Środowiskowy Dom Samopomocy.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego jednostka wystąpiła z zapytaniem: "czy Gmina od zakupionego samochodu ma prawo do odliczenia podatku VAT?"
Wg zajętego przez jednostkę stanowiska - Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu przedmiotowego samochodu, ponieważ zakup ten nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, aby podatnik uzyskał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony musi zostać spełniony podstawowy warunek, mianowicie nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.
W przedstawionym przez jednostkę stanie faktycznym i zgromadzonych w sprawie dokumentów istotna jest regulacja art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie, z którą nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (...). Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę należy organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi. W myśl art. 22 ust. 1 tej ustawy ustalenie sposobu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej realizowanej przez jednostki samorządu terytorialnego należy do zadań wojewody. Zarządzeniem nr 04 z dnia 15.11.2004 r. Wojewoda ustalił zasady określające sposób zorganizowania, prowadzenia i finansowania Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi w P.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina dokonuje nabycia przedmiotowego samochodu w części finansowanego ze środków PFRON i przekazuje go do nieodpłatnego używania dla Środowiskowego Domu Samopomocy, który jest jednostką budżetową Gminy. Środowiskowy Dom Samopomocy w P. został utworzony w następstwie zlecenia Gminie przez Wojewodę zadania z zakresu pomocy społecznej. W związku z powyższym Gmina - w myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - w zakresie realizacji tego zadania (zorganizowanie, prowadzenie i finansowanie Środowiskowego Domu Samopomocy w P.) nie jest podatnikiem podatku VAT, a co za tym idzie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu przedmiotowego samochodu z przeznaczeniem do nieodpłatnego używania do przewozu osób niepełnosprawnych - podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób z upośledzeniem umysłowym.
Mając na uwadze przedstawiony przez jednostkę stan faktyczny sprawy w odniesieniu do obowiązującego w dacie wpływu wniosku stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu stwierdza:
Stanowisko jednostki w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodu, który będzie przekazany do nieodpłatnego używania dla Środowiskowego Domu Samopomocy - jest prawidłowe, ale z innych przyczyn, niż uzasadniła Strona wnioskująca.