Czy podlega opodatkowaniu przekazanie nagród w konkursach organizowanych przez powiat, jeżeli powiat organizując te konkursy wykonuje zadania nałożone na powiat ustawowo?
sygnatura: IX/443-47/HM/06
autor: Urząd Skarbowy w Przemyślu
data: 2007-01-23
słowa kluczowe: |
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, 3 i 4, art.15 ust.6, art.86 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze z1m.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 26.10.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 30.10.2006 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Starostwo jako urząd powołany do realizacji zadań na podstawie ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wykonuje zadania Powiatu m.in. z zakresu kultury, oświaty, sportu, które są nałożone ww. ustawą. W związku z tym Starostwo jest organizatorem lub współorganizatorem imprez kulturalno-oświatowych i zawodów sportowych, na których wręczane są zwycięstwom nagrody ufundowane przez Starostwo.
Wątpliwości Podatnika dotyczą tego, czy ww. wymienione czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa czynność nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 pkt 8 ustawy o VAT, który mówi że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym Strona nie prowadzi ewidencji przekazanych nagród, gdyż nie traktuje tej czynności jako sprzedaży zwolnionej z podatku VAT i nie ujmuje jej w deklaracji VAT-7.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy, jednakże odmiennie niż Wnioskodawca uzasadnia swoje stanowisko.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
Art. 7 ust. 3 ustawy stanowi natomiast, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust.3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
Interpretacja ww. przepisów prowadzi do wniosku, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów - oczywiście za wyjątkiem druków reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei § 8 ust.1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stanowi, iż czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, są zwolnione z podatku VAT.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Starostwo jako urząd powołany do realizacji zadań Powiatu wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym z zakresu kultury, sportu i oświaty, organizuje lub współorganizuje imprezy kulturalno-oświatowe i zawody sportowe, na których wręcza zwycięzcom nagrody. W świetle wyżej przytoczonych przepisów, organizacja ww. imprez, jeżeli wynika z zadań własnych Powiatu nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a Powiat nie wykonuje tychże czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jeżeli czynności wykonywane przez Powiat będą czynnościami korzystającymi ze zwolnienia na podstawie § 8 ust.1 pkt 13 rozporządzenia wykonawczego, to uznać należy, iż jednostce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług służących działalności zwolnionej.
Reasumując, skoro Starostwo Powiatowe wykonuje w imieniu i na rzecz Powiatu czynności korzystające ze zwolnienia na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia do ustawy o VAT, to tym samym nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z czynnościami zwolnionymi. Przekazanie zatem takich towarów nieodpłatnie, jako przekazanie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (art. 7 ust. 2 pkt 2), nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na fakt, że nie przysługiwało Podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tychże towarów.
Końcowo tut. organ podatkowy zauważa, że Wnioskodawca we wniosku, cytując zapis ustawy o VAT, że ,,nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych" powołał się na art. 15 pkt 8, zamiast prawidłowo art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.