Podatnik jest rolnikiem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Dodatkowo został zatrudniony na umowę zlecenie jako mechanik-konserwator.Kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych na podstawie umowy zlecenie.
sygnatura: PP/443-27/06/07
autor: Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich
data: 2007-01-23
słowa kluczowe: |
P o s t a n o w i e n i e
Na podstawie art.14a §1 i § 4 oraz art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zmianami), w związku z Pana wnioskiem z dnia 27 listopada 2006r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 28.11.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie podatnika - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte we wniosku jest prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Pismem z dnia 27 listopada 2006r. uzupełnionym pismem złożonym w dniu 13 grudnia 2006r. zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Przedstawiony przez podatnika stan faktyczny;
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego jest Pan rolnikiem, zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Dodatkowo został Pan zatrudniony na umowę zlecenie jako mechanik-konserwator. Wątpliwości Pana dotyczą opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych na podstawie umowy zlecenie. Według Pana czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę przedstawiony w piśmie stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich wyjaśnia;
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, na mocy art. 15 ust. 2 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z powyższego wynika, iż istotnym z punktu widzenia opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności gospodarczej jest warunek samodzielności jej wykonywania.
W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Istotne jest spełnienie wszystkich elementów wymienionych w artykule 15 ust. 3 pkt 3 w/w ustawy o VAT.
Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o VAT osoba, która w ramach podpisanej umowy, tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami.
Tylko spełnienie powyższych wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zlecającym a zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywanie, na podstawie umowy zlecenia, czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Według tutejszego organu podatkowego przedstawiona przez Pana umowa zawiera warunki dotyczące wykonywania czynności i wynagrodzenia, a przede wszystkim odpowiedzialności zleceniodawcy za wykonane przez Pana czynności wobec osób trzecich
Zawarta, z zachowaniem wymogów art. 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, więź prawna prowadzi do wykonywania przez Pana czynności (usług) w warunkach na tyle ograniczających swobodę Pana działania, iż warunki te są zbliżone do świadczenia w ramach stosunku pracy.
Z Pana pisma z dnia 27.11.2006 (uzupełnionego pismem złożonym w tutejszym organie podatkowym w dniu 13.12.2006r.), jak również z umowy zawartej ze zleceniodawcą wynika, iż stosunek prawny zawarty przez Pana ze zleceniodawcą spełnia ograniczenia wynikające z ww art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, w związku z czym stanowisko Pana w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
Jeżeli natomiast przy osobistej realizacji czynności wymienionych w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoba fizyczna działa w oparciu o umowę zlecenia, w której nie określono chociaż jednego z tych warunków, czynności te uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a osobę tę za podatnika VAT w ujęciu art. 15 ust. 1 tej ustawy, co powoduje, że jej usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b §2 Ordynacji podatkowej).
Na niniejsze postanowienie w trybie art.14a §4 i art.236 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu , określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem postanowienia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art.222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).