Dostawa towarów w skaldzie celnym.
sygnatura: ILPP2/443-186/09-2/EWW
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
data: 2009-04-14
słowa kluczowe: | dostawa towarów, miejsce świadczenia przy dostawie towarów, skład celny, sprzedaż towarów |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:
UZASADNIENIE
W dniu 13 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia dostawy towarów w składzie celnym oraz opodatkowania tych czynności.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest rynkowym liderem w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Świadczy szeroki wachlarz usług logistycznych, m.in.: pozyskiwanie materiałów, kontrolę jakości produktów, pakowanie komponentów w zestawy, dystrybucję. Siedziba Spółki znajduje się na terytorium Polski.
Zainteresowany posiada własny skład celny. Dostawcy wprowadzają do składu celnego towary objęte procedurą składu celnego. Towary znajdują się pod dozorem celnym i są ujęte w ewidencji towarowej, prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami.
W większości przypadków dostawcy są zarejestrowanymi podatnikami VAT w Polsce. Spółka dokonuje zakupu towarów od tych dostawców i otrzymuje polskie faktury VAT ze stawką 0%, na podstawie § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336), a wcześniej, tj. przed grudniem 2008 r. - na podstawie § 7d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. z 2004 r. Nr 97, poz. 970).
W jednym przypadku Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów od podmiotu zagranicznego (dalej: Dostawca), który nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT w Polsce, nie posiada siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności, ani stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski.
Po dopuszczeniu towarów do obrotu od Dostawcy na podstawie dokumentu SAD Spółka płaci podatek VAT importowy a następnie go odlicza zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o VAT. w odniesieniu do dokonanego zakupu towarów Zainteresowany otrzymuje również fakturę od Dostawcy (wystawioną zgodnie z regulacjami kraju siedziby Dostawcy). Fakturę taką Spółka traktuje dla celów polskiego podatku VAT jako dokumentującą zakup poza VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy, jedną z fundamentalnych zasad VAT jest zasada unikania podwójnego opodatkowania, w świetle której żadna transakcja nie powinna stanowić podstawy do nałożenia podatku VAT dwa razy. Jak wskazał NSA w wyroku z dnia 10 czerwca 2008 r. (sygn. l FSK 707/07), ,,wszelkie transakcje wykonywane w ramach działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, ale jednocześnie, (...) transakcje już opodatkowane nie mogą podlegać ponownemu opodatkowaniu. Nie może bowiem ta sama czynność prawna być opodatkowywana dwukrotnie tym samym podatkiem od wartości dodanej".
Potwierdza to również brzmienie Dyrektywy VAT 2006/112/WE (dalej: Dyrektywa), która w art. 1 definiuje podstawowe cechy wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej.
Jak wskazują komentatorzy (Dyrektywa VAT. Komentarz. red. Krzysztof Sachs i Roman Namysłowski, Warszawa 2008, s. 48), ,,wiele przepisów zawiera wprost zobowiązanie państw członkowskich do takiej implementacji przepisów wspólnotowych, aby nie dopuścić do: 1) podwójnego opodatkowania, 2) braku opodatkowania, 3) zakłócenia konkurencji. Powyższe postulaty powinny być traktowane jako fundamentalne przesłanki harmonizacji podatków pośrednich w krajach Unii Europejskiej".
Zgodnie z konsekwentnym orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS), przepisy dyrektyw, w tym zwłaszcza Dyrektywy VAT, są przepisami obowiązującymi wprost, na które można się powoływać bezpośrednio, ilekroć są wystarczająco precyzyjne i bezwarunkowe. Dodatkowo, przepisy te muszą być uwzględniane przez organy podatkowe (por. m.in. wyrok w sprawie C-103/88 Fratelli Constanzo, gdzie Trybunał stwierdził: ,,byłoby skądinąd sprzecznością uznawać, że jednostki mają prawo powoływać się w postępowaniach toczących się przed sądami krajowymi kontrolującymi legalność działań organów administracji na przepisy dyrektywy (...) i uważać jednocześnie, iż organ administracji nie ma obowiązku stosowania przepisów dyrektywy").
W świetle zasady zakazu podwójnego opodatkowania, transakcja pomiędzy Dostawcą i Spółką może być opodatkowana tylko raz, i jest opodatkowana raz - jako import towarów. Uznanie, że ta sama transakcja powinna być opodatkowane dwa razy, raz jako zakup krajowy i drugi raz jako import towarów, stałoby w sprzeczności z analizowaną zasadą.
Dlatego Wnioskodawca uważa za uzasadnione, traktowanie faktur od Dostawcy jako pozostających poza VAT i niepowodujących obowiązku ich rozliczenia po stronie Spółki dla celów VAT, tzn. rozliczenia innego niż związanego z importem towarów. Przeciwne rozwiązanie, zakładające podwójne rozliczenie, raz z tytułu zakupu i drugi raz z tytułu importu, byłoby nie do pogodzenia z opisaną zasadą i dodatkowo prowadziłoby do chaosu w interpretacji indywidualnej.
Zainteresowany uważa wskazane stanowisko za słuszne. Jeżeli jednak organ wydający interpretacje stwierdziłby, że opisana transakcja mimo wszystko powinna podlegać opodatkowaniu jako dostawa towarów niezależna od importu (co jak Spółka wskazała byłoby niezasadne), to powstaje pytanie, w jaki sposób należałoby rozliczyć taką transakcję w sytuacji opisanej w stanie faktycznym, tj. od dostawcy niezarejestrowanego w Polsce na VAT.
Jedyną możliwością w takim przypadku byłoby rozpoznanie transakcji, jako dostawy z tytułu której podatnikiem jest nabywca w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT. Właściwą stawką byłoby wówczas 0%, zgodnie z § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (a wcześniej, tj. przed grudniem 2008 r. - § 7d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który miał analogiczne brzmienie).
W świetle tej regulacji, obniżone do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostawy: