Dokumentowanie usług świadczonych przez lekarzy weterynarii na podstawie umowy zawartej z powiatowym lekarzem weterynarii w drodze decyzji administracyjnej.
sygnatura: ILPP2/443-132/09-3/ISN
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
data: 2009-04-06
słowa kluczowe: | lekarz weterynarii, podatek od towarów i usług, podatnik, samodzielna działalność gospodarcza |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatowego Inspektoratu Weterynarii, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania świadczonych usług - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania świadczonych usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.) o podpis osoby upoważnionej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca realizuje zadania określone w PKD 2004 75.13.Z/PKD 2007 84.13.Z - sekcja administracyjna publiczna i obrona narodowa, obowiązkowe zabezpieczenia społeczne kierowane w zakresie efektywności gospodarowania, które są zwolnione od podatku VAT.
W sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii, Zainteresowany działa na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r., oraz załączonego do niego cennika (Dz. U. z 2004 r. Nr 178, poz. 1837 ze zm.).
Wnioskodawca zawarł z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (spółka cywilna) umowę w zakresie szczepień ochronnych i badań rozpoznawczych, na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 33, poz. 287 ze zm.). Spółka cywilna z którą Zainteresowany zawarł umowę, przedstawiła fakturę za wykonanie czynności (w jednej pozycji, łącznie z kosztami dojazdu), jako zwolnione od podatku VAT, posługując się symbolem PKWiU 2004 75.13.11.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad.1.
Działanie dotyczące wystawienia faktury VAT i posługiwania się symbolem PKWiU 2004 75.13.11 jest niedopuszczalne.
Ad.2.
Faktura VAT powinna zawierać wyszczególnione usługi opodatkowane 7% stawką podatku VAT oraz koszty dojazdu opodatkowane stawką 22%. Łączenie obu pozycji w jedną, powodowałoby wzrost wartości usługi weterynaryjnej, co będzie niezgodne z obowiązującym cennikiem załączonym do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
W art. 15 ust. 6 ustawy wskazano, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na mocy art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 121, poz. 842 ze zm.), organami Inspekcji są powiatowy lekarz weterynarii, jako kierownik powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej.
W związku z powyższym, w zakresie realizowanych zadań nałożonych przepisami ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (w tym zadań nałożonych przepisem art. 16) powiatowy lekarz weterynarii nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy wykonywane przez niego czynności nie będą świadczone na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli powiatowy lekarz weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, może:
1) wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji do: