Czy istnieje możliwość uwzględnienia korekty faktury VAT i dokonania obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym faktura korygująca zostanie wystawiona, niezależnie od tego kiedy i czy w ogóle Wnioskodawca uzyska potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi?
sygnatura: IBPP1/443-161/10/AL
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
data: 2010-05-12
słowa kluczowe: | faktura korygująca, obrót, podatek należny, podstawa opodatkowania, posiadanie, potwierdzenie odbioru |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2010r. (data wpływu 19 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2010r. (data wpływu 15 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uwzględnienia korekty faktury VAT i dokonania obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym faktura korygująca zostanie wystawiona, niezależnie od tego kiedy i czy w ogóle Wnioskodawca uzyska potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 lutego 2010r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 15 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uwzględnienia korekty faktury VAT i dokonania obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym faktura korygująca zostanie wystawiona, niezależnie od tego kiedy i czy w ogóle Wnioskodawca uzyska potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi.Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 kwietnia 2010r. (data wpływu 15 kwietnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-161/10/AL z dnia 31 marca 2010r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z tym dokonując sprzedaży towarów oraz świadcząc usługi - stosownie do przepisów ustawy podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - wystawia faktury VAT.
W przypadku, gdy zachodzą okoliczności do wystawienia faktury VAT korygującej wystawioną wcześniej fakturę, Wnioskodawca wystawia taką fakturę i przesyła ją do kontrahenta, a obniżenie podstawy opodatkowania uwzględnia w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o ile posiadania potwierdzenia otrzymania tej faktury przez nabywcę towaru lub usługi, (dla którego wystawiono korektę faktury). W przypadku późniejszego otrzymania korekty faktury, Wnioskodawca uwzględnia korektę faktury VAT za okres, w którym takie potwierdzenie otrzymał.
Z uwagi na przepisy Dyrektywy nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Wnioskodawca chce zrezygnować z praktyki potwierdzania faktu otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta, jako warunku jej uwzględnienia w podstawie opodatkowania, a uwzględniać ją w miesiącu wystawienia i wysłania faktury korygującej temu kontrahentowi.
W uzupełnieniu z dnia 12 kwietnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy faktur korygujących, które będą wystawiane kontrahentom będącym czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Korekty faktur VAT będą wystawiane przez Wnioskodawcę, gdy wystąpi jedno ze zdarzeń określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337, z późn. zm.), m.in. w związku z udzielonymi rabatami, zwrotem sprzedawanych towarów, a także pomyłkami w cenie, stawce lub kwocie podatku.
Zdarzeniem przyszłym, którego dotyczy wniosek, jest po prostu sytuacja, w której Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania i przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres wystawienia tej faktury nie będzie posiadał potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie rozumie, jakie znaczenie dla udzielenia odpowiedzi na postawione pytanie może mieć przyczyna wystawienia faktury korygującej. Art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług wymagający, w przypadku zmniejszenia podstawy opodatkowania, posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi, nie dokonuje żadnego zróżnicowania w zależności od przyczyny wystawienia faktury korygującej. Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć, w jakich okolicznościach i z jakiej przyczyny może w przyszłości wystawić fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania (albowiem i dotychczas faktury korygujące wystawiał z różnych przyczyn), uważa natomiast, że jest to okoliczność bez znaczenia dla udzielenia wnioskowanej interpretacji i nie ma żadnych powodów, dla których sformułowane pytanie oraz wydana w jego następstwie interpretacja miałyby być ograniczona tylko do pojedynczych wyszczególnionych przez Wnioskodawcę przyczyn lub okoliczności wystawienia faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania. Jeżeli przyczyna wystawienia faktury korygującej ma znaczenie w sprawie, prosimy o uwzględnienie i wyjaśnienie tego w treści wydanej interpretacji.
W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 kwietnia 2010r.):
Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca dokona korekty faktury zmniejszającej podstawę opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, Wnioskodawca będzie mógł uwzględnić korektę faktury VAT i dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym faktura korygująca zostanie wystawiona, niezależnie od tego, kiedy i czy w ogóle Wnioskodawca uzyska potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi.
Zdaniem Wnioskodawcy, fundamentem systemu podatkowego UE jest neutralność podatkowa (Dyrektywa 2008/112/WE). W związku z tym, że ustawodawca jest związany przepisami ogólnoeuropejskimi i nie może wprowadzać wymogów formalnych, które zaprzeczałyby powyższej zasadzie. Oznacza to, że obniżenie obrotu w efekcie udzielenia rabatu, zwrotu towaru czy wreszcie omyłki jest podstawą do wystawienia faktury korygującej w celu ujawnienia w rozliczeniach faktycznego obrotu. Przy czym ustawodawca polski ogranicza możliwość dokonania odliczeń od warunku technicznego polegającego na posiadaniu potwierdzenia otrzymania faktury przez kontrahenta podatnika. Taka sytuacja jest niewspółmierna, m.in. względem tego, że wystawienie faktury zwiększającej obrót od razu powoduje obowiązek jej uwzględnienia w rozliczeniach podatkowych z tytułu podatku od towarów i usług, a nie po otrzymaniu potwierdzenia odebrania takiej faktury przez kontrahenta podatnika.
Jak podkreśla się w orzecznictwie sądowym, m.in. wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 listopada 2009r., sygn. akt III SA/Wa 1255/09, w ramach postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej Skarb Państwa poprzez organy podatkowe może kontrolować deklarowane wysokości zobowiązania podatkowego i może je korygować przez wydanie decyzji wymiarowych. ,,Warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, od którego uzależniona jest możliwość obniżenia podstawy opodatkowania (a w konsekwencji obniżenie podatku należnego) stanowi bowiem środek krajowy naruszający w nadmiernym stopniu cele i treść Dyrektywy 112. Brak jego spełnienia powoduje obciążenie ciężarem VAT - podatnika, w oderwaniu od jego rzeczywistej sytuacji podatkowej, naruszając nie tylko podstawowe zasady VAT takie jak: proporcjonalność VAT, neutralność VAT i opodatkowanie konsumpcji. Art 90 Dyrektywy 112 wyraźnie wskazuje na prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, jednakże udzielenie kompetencji Państwom Członkowskim co do sformułowania warunków takiego obniżenia, nie oznacza pełnej dowolności działania Państwa Polskiego. Granicą dla takiej dowolności jest zasada proporcjonalności prawa wspólnotowego. Należy uznać, że środek krajowy przewidziany w art. 29 ust 4a u.p.tu. przekracza ramy tego, co konieczne jest dla osiągnięcia jego celu, osłabia bowiem zasady wspólnego systemu VAT, a zatem jest sprzeczny z ogólną zasadą prawa wspólnotowego - zasadą proporcjonalności." Cytowane poglądy sądu uzasadniają stanowisko Wnioskodawcy.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 kwietnia 2010r. Wnioskodawca stwierdził, iż w jego ocenie w przypadku dokonania korekty faktury zmniejszającej podstawę opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, posiadanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, nie jest warunkiem koniecznym dla obniżenia podstawy opodatkowania przez Wnioskodawcę i Wnioskodawca będzie mógł uwzględnić korektę faktury VAT i dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym faktura korygująca została wystawiona, niezależnie od tego, kiedy i czy w ogóle Wnioskodawca uzyska potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.
Na podstawie art. 29 ust. 4a ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.
Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:
Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).
Zgodnie z brzmieniem § 16 ust. 4 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r., sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
W tym miejscu należy podkreślić, iż wyrokiem z dnia 11 grudnia 2007r., sygn. akt U 6/06 Trybunał Konstytucyjny uznał, iż przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest niezgodny z ustawą o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.) oraz z Konstytucją. Co do zasady Trybunał jednak zgodził się, że ustawodawca ma prawo do kontrolowania prawidłowości rozliczeń podatku od towarów i usług, dlatego też odroczył utratę obowiązywania mocy niekonstytucyjnego przepisu na maksymalny okres dwunastu miesięcy. Jak uzasadniono, posiadanie potwierdzenia stanowi podstawę do odliczenia podatku. Przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia określa zatem jeden z istotnych elementów stanu podatkowego, co - zgodnie z Konstytucją - zastrzeżone jest dla materii ustawowej. Biorąc pod uwagę zakres ingerencji w prawa podatnika, jaki będzie się wiązał z przyjętym mechanizmem kontrolnym należałoby rozważyć celowość przeniesienia tych uregulowań do ustawy.
Tym samym Trybunał dał ustawodawcy czas na ustanowienie nowych prawidłowych przepisów, sugerując przeniesienie tych uregulowań do ustawy.
Zatem zdaniem organu wprowadzenie z dniem 1 grudnia 2008r. przez ustawodawcę do ustawy o podatku od towarów i usług przepisu art. 29 ust. 4a stanowiło wypełnienie dyspozycji zawartej w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 grudnia 2007r. Sygn. akt U 6/06.
Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przepis art. 106 ust. 1 ustawy o VAT określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).
W myśl art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.
Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:
Zgodnie z § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:
Powołane wyżej regulacje oraz przepisy art. 29 ust. 4a i 4c ustawy jasno stanowią, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę spowoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i da prawo do takiego obniżenia.
Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym, samowolnym i jednostronnym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.
Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.
Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów czy o wartość zwróconych towarów, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.
Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.
Nie można zatem potwierdzenia odbioru faktury korygującej utożsamiać jedynie z warunkiem technicznym czy też wymogiem formalnym niezbędnym do obniżenia obrotu u sprzedawcy. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej ma bowiem na celu potwierdzenie przez kontrahenta - nabywcę towarów czy usług - zmian wartości wynikających z pierwotnego dokumentu. Jeśli zatem nabywca tych zmian nie akceptuje, nie akceptuje stanu uwidocznionego na fakturze korygującej może odmówić jej przyjęcia. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej jest zatem nie czynnością formalną lecz potwierdzeniem i przyjęciem przez kontrahenta zmian umowy czy też prawidłowości sprostowania błędu.
Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Zatem, potwierdzenie może mieć dowolną formę, jednakże forma ta musi pozwolić na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za odpowiedni okres rozliczeniowy, zgodnie z przepisem art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.
Z opisu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z tym dokonując sprzedaży towarów oraz świadcząc usługi - stosownie do przepisów ustawy podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - wystawia faktury VAT.
W przypadku, gdy zachodzą okoliczności do wystawienia faktury VAT korygującej wystawioną wcześniej fakturę, Wnioskodawca wystawia taką fakturę i przesyła ją do kontrahenta, a obniżenie podstawy opodatkowania uwzględnia w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o ile posiada potwierdzenia otrzymania tej faktury przez nabywcę towaru lub usługi, (dla którego wystawiono korektę faktury). W przypadku późniejszego otrzymania korekty faktury, Wnioskodawca uwzględnia korektę faktury VAT za okres, w którym takie potwierdzenie otrzymał.
Wnioskodawca będzie wystawiał faktury korygujące kontrahentom będącym czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca chce zrezygnować z praktyki potwierdzania faktu otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta, jako warunku jej uwzględnienia w podstawie opodatkowania, a uwzględniać ją w miesiącu wystawienia i wysłania faktury korygującej temu kontrahentowi.
Korekty faktur VAT będą wystawiane przez Wnioskodawcę, gdy wystąpi jedno ze zdarzeń określonych w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337, z późn. zm.), m.in. w związku z udzielonymi rabatami, zwrotem sprzedawanych towarów, a także pomyłkami w cenie, stawce lub kwocie podatku.
Do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca sformułował stanowisko stwierdzając, iż jego zdaniem w przypadku dokonania korekty faktury zmniejszającej podstawę opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, posiadanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, nie jest warunkiem koniecznym dla obniżenia podstawy opodatkowania przez Wnioskodawcę i Wnioskodawca będzie mógł uwzględnić korektę faktury VAT i dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym faktura korygująca została wystawiona, niezależnie od tego, kiedy i czy w ogóle Wnioskodawca uzyska potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi.
Przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, wskazuje bowiem wyraźnie, iż w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.
A zatem warunek posiadania przez wystawcę faktury korygującej, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dotyczy sytuacji gdy Wnioskodawca staje się posiadaczem potwierdzenia otrzymania korekty faktury przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, jak również sytuacji gdy staje się posiadaczem potwierdzenia otrzymania korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Ponadto formułując swoje stanowisko Wnioskodawca wskazał, iż fundamentem systemu podatkowego Unii Europejskiej jest neutralność podatkowa (Dyrektywa 2006/112/WE). W związku z tym, że ustawodawca jest związany przepisami ogólnoeuropejskimi i nie może wprowadzać wymogów formalnych, które zaprzeczałyby powyższej zasadzie.
Odnosząc się do powyższego tut. organ pragnie przywołać przepis art. 1 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s.1), zwanej dalej Dyrektywą 112, który stanowi, iż zasada wspólnego systemu VAT polega na zastosowaniu do towarów i usług ogólnego podatku konsumpcyjnego dokładnie proporcjonalnego do ceny towarów i usług, niezależnie od liczby transakcji, które mają miejsce w procesie produkcji i dystrybucji poprzedzającym etap obciążenia tym podatkiem.
Stosownie do art. 73 Dyrektywy 112, pod ustawę opodatkowania w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, innych niż wymienione w artykułach 74-77, obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę, które dostawca albo usługodawca otrzymał od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej z tytułu tych czynności, włączając subwencje bezpośrednio związane z ich ceną.
W myśl art. 90 Dyrektywy 112, w przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązywania się z płatności lub w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie.
Wskazane przepisy art. 73 i 90 określają w sposób ogólny podstawę opodatkowania, nie wskazując szczegółowych zasad lub ograniczeń dla państw członkowskich w celu jego implementacji, tym bardziej dotyczących korygowania tej podstawy.
Tut. organ pragnie zauważyć, iż z chwilą wstąpienia państwa członkowskiego do struktur Unii Europejskiej, zobowiązuje się ono do wykonywania i stosowania prawa wspólnotowego. Przepisy prawa podatkowego obowiązujące na terenie Unii Europejskiej stosowane są w krajach członkowskich przez implementację, czyli uregulowanie w przepisach prawa krajowego zagadnień prawa wspólnotowego. Należy jednak zauważyć, że o ile polski ustawodawca ma obowiązek implementacji zawartych w dyrektywach postanowień wiążących państwo członkowskie, co do zamierzonego celu, to Wspólnota zostawia władzom krajowym swobodę co do form i metod jakimi skutek ma być osiągnięty.
Odnosząc się do kwestii neutralności podatkowej tut. organ pragnie podkreślić, iż cechą charakterystyczną podatku VAT wyrażoną w zasadzie neutralności jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku jedynie konsumpcji towarów i usług. Podatek ten nie powinien zatem obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami.
Wprowadzona przez ustawodawcę konieczność, wynikająca z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, dotycząca posiadania potwierdzeń odbioru faktur korygujących prowadzi do zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatku VAT. Obniżenie przez sprzedawcę podatku należnego musi wiązać się jednocześnie z obniżeniem podatku naliczonego przez nabywcę, w przeciwnym wypadku mogłoby to prowadzić do sytuacji, w których sprzedawca obniży podatek należny z tytułu danej transakcji natomiast nabywca nie dokona obniżenia podatku naliczonego (np. z uwagi na nieotrzymanie faktury korygującej). Skutkiem takiej sytuacji jest obniżenie kwoty podatku należnego lub zwrot podatku naliczonego przez nabywcę, który w rzeczywistości nie został zapłacony. Mogłoby to prowadzić do nadużyć w podatku VAT, a w konsekwencji do naruszenia zasady neutralności na kolejnym etapie obrotu gospodarczego.
W ocenie tut. organu, ustawowy wymóg posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi istotny element prawidłowości funkcjonowania systemu VAT i oznacza przyjęcie przez drugą stronę transakcji (kontrahenta) zmian warunków umowy, do których jak najbardziej należy zaliczyć zmianę ceny czy udzielenie rabatu. Dopiero bowiem w momencie przyjęcia faktury czy korekty faktury przez nabywcę dokument taki wchodzi do obrotu prawnego.
Celem wystawienia faktury korygującej jest doprowadzenie faktury pierwotnej i podstawy opodatkowania do stanu odpowiadającego rzeczywistości, zatem brak otrzymania przez sprzedawcę (a jednocześnie wystawcę faktury korygującej), potwierdzenia przyjęcia przez nabywcę towaru lub usługi faktury korygującej spowodowałoby, iż po stronie wystawcy faktury VAT zostałby skorygowany podatek należny wynikający z pierwotnej faktury VAT, natomiast po stronie nabywcy towaru lub usługi pozostałby nieskorygowany podatek naliczony wynikający wyłącznie z otrzymanej faktury VAT. A zatem stan wynikający z wystawionej faktury VAT odpowiadający sprzedawcy nie pokrywałby się ze stanem rzeczywistym wynikającym po stronie nabywcy.
W tej sytuacji doszłoby do naruszenia wskazanej przez Wnioskodawcę zasady neutralności czy też proporcjonalności podatku od towarów i usług.
Tut. organ nie podziela twierdzenia Wnioskodawcy, iż ustawodawca polski ogranicza możliwość dokonania odliczeń od warunku technicznego polegającego na posiadaniu potwierdzenia otrzymania faktury przez kontrahenta podatnika.
Organ pragnie ponownie podkreślić, iż warunek posiadania przez sprzedawcę będącego wystawcą faktury korygującej, potwierdzenia otrzymania tejże faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi nie jest tylko warunkiem technicznym wprowadzonym przez polskiego ustawodawcę mającym na celu ograniczenie możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podatnika. Ustawodawca dał podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czemu dał wyraz w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże właśnie w sytuacji, w której sprzedawca chciałby dokonać obniżenia kwoty obrotu wynikającego z faktury VAT dokumentującej sprzedaż, poprzez jego obniżenie o kwotę wynikającą z faktury korygującej tenże obrót, jest zobowiązany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta.
Jeszcze raz należy podkreślić, iż otrzymanie przez sprzedawcę potwierdzenia przez kontrahenta faktury korygującej powoduje, iż sprzedawca może dokonać obniżenia obrotu i kwoty podatku należnego wynikającego z wystawionej przez niego faktury VAT, jednocześnie nabywca winien dokonać obniżenia kwoty obrotu i kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej przez niego faktury VAT.
A zatem dopiero w takiej sytuacji stan wynikający z wystawionej faktury VAT odpowiadający sprzedawcy będzie pokrywał się ze stanem rzeczywistym wynikającym po stronie nabywcy.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie rozumie, jakie znaczenie dla udzielenia odpowiedzi na postawione pytanie może mieć przyczyna wystawienia faktury korygującej. Art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług wymagający, w przypadku zmniejszenia podstawy opodatkowania, posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi, nie dokonuje żadnego zróżnicowania w zależności od przyczyny wystawienia faktury korygującej. Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć, w jakich okolicznościach i z jakiej przyczyny może w przyszłości wystawić fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania (albowiem i dotychczas faktury korygujące wystawiał z różnych przyczyn), uważa natomiast, że jest to okoliczność bez znaczenia dla udzielenia wnioskowanej interpretacji i nie ma żadnych powodów, dla których sformułowane pytanie oraz wydana w jego następstwie interpretacja miałyby być ograniczone tylko do pojedynczych wyszczególnionych przez Wnioskodawcę przyczyn lub okoliczności wystawienia faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania.
W odpowiedzi na powyższe tyt. organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Natomiast w myśl art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
W związku z faktem, iż Wnioskodawca wskazał we wniosku z dnia 15 lutego 2010r., że sprawa dotyczy zdarzenia przyszłego, zobowiązany był zatem na mocy art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa do wyczerpującego przedstawienia opisu zdarzenia przyszłego. Zatem w niniejszej sprawie zobowiązany był do jednoznacznego wskazania przyczyn (zdarzeń), w których będzie w przyszłości wystawiał faktury korygujące, a których to wystawienie we wskazanych przez Wnioskodawcę sytuacjach (zdarzeniach) będzie w konsekwencji rzutowało na możliwość obniżenia obrotu i kwot podatku należnego. Przyczyna wystawienia faktury korygującej stanowi istotny element zdarzenia przyszłego.
Tut. organ nie może bowiem wydawać interpretacji w oparciu o hipotetyczny, nie możliwy do ustalenia przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca winien bowiem wiedzieć jakie konkretnie zdarzenie przyszłe ma być przedmiotem oceny w interpretacji indywidualnej i powyższy opis winien zawrzeć w składanym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Na podstawie wyczerpująco przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, biorąc pod uwagę właściwe dla przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przepisy prawa podatkowego, organ podatkowy winien wydać interpretację indywidualną. Interpretacja nie może bowiem dotyczyć niezidentyfikowanego zdarzenia.
Skoro tut. organ uznał, iż opis zdarzenia przyszłego przedstawiony przez Wnioskodawcę jest niepełny, winien był wezwać Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego, co uczynił pismem z dnia 31 marca 2010r. Nr IBPP1/443-161/10/AL.
Odnosząc się natomiast do wskazanego przez Wnioskodawcę wyroku WSA w Warszawie z dnia 12 listopada 2009r. Sygn. akt III SA/Wa 1255/09 stwierdzić należy, iż dotyczy on sytuacji, w której Spółka otrzymuje od nabywcy potwierdzenie odbioru faktury korygującej z opóźnieniem bądź takiego potwierdzenia w ogóle nie otrzymuje.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego nie wynika aby Wnioskodawca miał mieć w przyszłości jakiekolwiek problemy z możliwością otrzymania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez odbiorcę. W niniejszej sprawie Wnioskodawca wskazał jedynie, iż zamierza zmienić tryb postępowania tzn. chce zrezygnować z praktyki potwierdzania faktu otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta, jako warunku jej uwzględnienia w podstawie opodatkowania, a uwzględniać ją w miesiącu wystawienia i wysłania faktury korygującej temu kontrahentowi.
Stąd nie można uznać, iż powołany wyrok wydany został w stanie faktycznym i prawnym tożsamym do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę.
Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) wyroki sądów są wydane w konkretnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego za nieprawidłowe uznać należy stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku konieczności posiadania przez niego potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, dla obniżenia podstawy opodatkowania przez Wnioskodawcę a tym samym możliwość uwzględnienia korekty faktury VAT i możliwość dokonania obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym faktura korygująca została wystawiona, niezależnie od tego, kiedy i czy w ogóle Wnioskodawca uzyska potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi.
Tym samym za nieprawidłowy uznać należy planowany przez Wnioskodawcę w przyszłości sposób postępowania, polegający na rezygnacji z potwierdzania faktu otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta Wnioskodawcy a uwzględniania tej korekty faktury w miesiącu wystawienia i wysłania faktury korygującej temu kontrahentowi.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.
Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.