Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

ustalenia warunków jakie winien spełniać przedstawiciel podatkowy

sygnatura: IBPP3/443-783/08/PK

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2008-12-04

słowa kluczowe:podatnik podatku od towarów i usług, przedstawiciel podatkowy

Wniosek ORD-IN: [ 445 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2008r. (data wpływu 4 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia warunków jakie winien spełniać przedstawiciel podatkowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia warunków jakie winien spełniać przedstawiciel podatkowy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca chce zostać przedstawicielem podatkowym, a do chwili obecnej nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada certyfikat księgowy, nie był karany i był jedynie podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych nie prowadzącym działalności gospodarczej. Czy po zarejestrowaniu działalności gospodarczej i zarejestrowaniu się jako podatnik czynny VAT i po wystąpieniu z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o spełnieniu warunków zostania przedstawicielem podatkowym, o których mowa w art. 15 ust. ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku id towarów i usług oraz w § 2 rozporządzenie MF z dnia 16 kwietnia 2004r. w sprawie przedstawiciela podatkowego otrzyma takie zaświadczenie, tj. czy w takiej sytuacji spełni warunek określony w § 2 ust. 2) tj. warunek, że przez ostatnie 24 miesiące terminowo rozliczał podatek od towarów i usług oraz inne podatki stanowiące dochód państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w takiej sytuacji otrzyma, po wystąpieniu do Urzędu z wnioskiem, zaświadczenie o spełnieniu warunków o których mowa w art. 15 ust. ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku id towarów i usług oraz w § 2 rozporządzenie MF z dnia 16 kwietnia 2004r. w sprawie przedstawiciele podatkowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, po zarejestrowaniu działalności gospodarczej w sytuacji opisanej powyżej, nic nie będzie stało na przeszkodzie w otrzymaniu zaświadczenia o spełnieniu warunków zostania przedstawicielem podatkowym, o których mowa w art. 15 ust. ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku id towarów i usług oraz w § 2 rozporządzenie MF z dnia 16 kwietnia 2004r. w sprawie przedstawiciela podatkowego gdyż spełniony zostanie w szczególności warunek określony w § 2 ust. 2 tj. że przez ostatnie 24 miesiące terminowo rozliczany był podatek od towarów i usług oraz inne podatki stanowiące dochód państwa. W ocenie Wnioskodawcy gdyby ustawodawca wymagał od wnioskodawcy, przed ubieganiem się o zaświadczenie o którym mowa, 24 miesięcznego prowadzenie działalności taki zapis ukazał by się w ww. przepisach. Równocześnie Wnioskodawcy znane są przypadki, że zarejestrowani czynni podatnicy podatku VAT prowadzący działalność gospodarczą przez okresy nawet dłuższe niż 24 miesiące nie byli zobowiązani do zapłaty podatku VAT więc nie mogli również terminowo ich regulować i w takiej sytuacji oni też musieliby być wyłączeni z możliwości ubiegania się o takie zaświadczenie, co zdaniem Wnioskodawcy byłoby niezgodnie z przepisami przytoczonymi ww. aktach prawnych. Ponadto, w przypadkach wątpliwych należy przepisy interpretować z korzyścią dla podatnika. W powyższej sytuacji taka interpretacja jest dla Wnioskodawcy korzystna i w ocenie Wnioskodawcy nie rodzi sytuacji niekorzystnej dla organów skarbowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Art. 15 ust. 7-9 ww. ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w ust. 1, nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, podlegający obowiązkowi zarejestrowania się jako podatnicy VAT czynni, o których mowa w art. 96 ust. 4, są obowiązani ustanowić przedstawiciela podatkowego. Przedstawicielem podatkowym może być osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, posiadające siedzibę na terytorium kraju, lub osoba fizyczna posiadająca stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju. Przedstawiciel podatkowy odpowiada solidarnie z podatnikiem za zobowiązanie podatkowe podatnika, którego reprezentuje. Zgodnie z dyspozycja art. 15 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi dodatkowe warunki, jakie musi spełniać podmiot, który może być ustanowiony przedstawicielem podatkowym, tryb ustanawiania przedstawiciela podatkowego, a także czynności, jakie może on wykonywać, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego rozliczenia podatku przez podmioty nieposiadające siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju. Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 kwietnia 2004r. w sprawie przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 66 poz. 609) - zwanego dalej ,,rozporządzeniem", osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, osoba fizyczna może zostać ustanowiona jako przedstawiciel podatkowy, o którym mowa w art. 15 ust. 7-9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, jeżeli łącznie spełnia następujące warunki:

  1. jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny;
  2. przez ostatnie 24 miesiące terminowo rozliczała podatek od towarów i usług oraz inne podatki stanowiące dochód budżetu państwa;
  3. przez ostatnie 24 miesiące - osoba fizyczna będąca podatnikiem, a w przypadku podmiotów niebędących osobami fizycznymi - osoba będąca wspólnikiem, członkiem władz zarządzających, głównym księgowym nie podlegała odpowiedzialności na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930, z późn. zm.) za popełnienie przestępstwa skarbowego;
  4. jest uprawniona do zawodowego wykonywania doradztwa podatkowego zgodnie z przepisami o doradztwie podatkowym lub do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia przedstawiciela podatkowego ustanawia się w drodze umowy w formie aktu notarialnego zawartej pomiędzy podatnikiem a podmiotem wymienionym w § 2, który przedłożył podatnikowi zaświadczenie organu podatkowego o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 15 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w § 2. Z § 2 pkt 2 wynika, że przedstawicielem podatkowym może zostać jedynie podmiot który przez ostatnie 24 miesiące terminowo rozliczał podatek od towarów i usług oraz inne podatki stanowiące dochód budżetu państwa. Należy zaważyć, że przepis § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia wprost narzuca podmiotom chcącym uzyskać status przedstawiciela podatkowego obowiązek terminowego rozliczania podatków stanowiących dochód budżetu państwa w tym również podatku VAT przez 24 miesiące. A contrario nie może zostać przedstawicielem podatkowym podmiot który, niezależnie od przyczyn, nie rozliczał terminowo podatku od towarów i usług. Mając na uwadze, iż podatnikami podatku VAT są podmioty prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą należy uznać, że przedstawicielem może zostać jedynie taki podmiot który prowadzi działalność gospodarczą co najmniej 2 lata i w tym czasie terminowo rozliczał podatki stanowiące dochód budżetu państwa w tym podatek VAT. Przy czym słowo ,,rozliczyć" nie należy tutaj zawężać jedynie do pojęcia ,,zapłaty" jak to uczynił Wnioskodawca, należy zauważyć, że zgodnie z definicją słownikową przez ,,rozliczenie" należy rozumieć również ustalenie wysokości należności czy też załatwienie spraw finansowych między stronami. Przenosząc powyższe na grunt ww. przepisów należy uznać, iż przez terminowe rozliczenie podatków należy rozumieć nie tylko terminowe regulowanie należności podatkowych wobec państwa ale również terminowe prowadzenie ewidencji podatkowych z których wynikają należności lub ich brak jak również terminowe składanie deklaracji podatkowych czy też wypełnienie innych obowiązków mogących rzutować na prawidłowe obliczenie ewentualnych należności. Tym samym sytuacja przywołana przez Wnioskodawcę, w stanowisku własnym, gdzie podatnicy VAT przez 24 miesiące nie byli zobowiązani do zapłaty podatku VAT w żaden sposób nie znajdzie odzwierciedlenia w przedmiotowej sprawie gdyż podatnicy ci (zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni), o ile terminowo dokonali rozliczenia, rozumianego jak wyżej, z którego wynika, iż nie powstała należność podatkowa i przy spełnieniu pozostałych wymaganych warunków jak najbardziej mogą zostać przedstawicielami podatkowymi. Wracając do przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł zostać przedstawicielem podatkowym dopiero po dwóch latach terminowego rozliczania podatku VAT, oczywiście przy spełnieniu pozostałych wymogów. Co za tym idzie w przedmiotowej sprawie Naczelnik właściwego urzędu nie będzie miał podstaw do wydania Wnioskodawcy zaświadczenia o spełnieniu warunków o których mowa w § 2 rozporządzenia. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY