Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Pytanie Podatnika dotyczy udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie wskazania, kto Gmina czy Urząd Gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz możliwości rozliczania podatku od towarów i usług przez Urząd Gminy w imieniu Gminy?

sygnatura: PPE3/443-22/06

autor: Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim

data: 2007-01-11

słowa kluczowe:

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.216 § 1 w związku z art.14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 z późn.zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim postanawia uznać stanowisko Wójta Gminy zawarte w złożonym w dniu 09.11.2006 r wniosku w zakresie określenia czy podatnikiem podatku VAT powinna być Gmina czy też obsługujący ją Urząd Gminy za nieprawidłowe z obowiązującym stanem prawnym.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 07.11.2006 r. nr Fn.4125/52/06 (wpływ do tut.Urzędu Skarbowego w dniu 09.11.2006 r.) Wójt Gminy zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie wskazania, kto Gmina czy Urząd Gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz możliwości rozliczania podatku od towarów i usług przez Urząd Gminy w imieniu Gminy.

Przedstawiając stan faktyczny Wójt Gminy poinformował, że gmina jako samorządowa osoba prawna nie ma własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nią zadania wykonywane są za pośrednictwem urzędu ją obsługującego to znaczy Urzędu Gminy.

Zdaniem Wójta Gminy Gmina nie powinna być rejestrowana jako odrębny podatnik podatku od towarów i usług, a wszelkie rozliczenia związane z wypełnianiem przez nią zadań może prowadzić Urząd Gminy, który podlega rejestracji jako podatnik podatku VAT.

Udzielając interpretacji w zakresie wyrażonym we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim stwierdza:

Stosownie do treści art.15 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz.535 z późn.zm.) podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie zaś z treścią art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przytoczone wyżej przepisy wskazują, że jednostki samorządu terytorialnego ze względu na przyznaną im osobowość prawną - o ile wykonują samodzielnie działalność gospodarczą - są podatnikami podatku od towarów i usług, a więc zgodnie z w art.2 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz.2681 z późn.zm.) podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numer identyfikacji podatkowej NIP.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa ) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem powołanych do ich obsługi techniczno-organizacyjnej urzędów. Posiłkując się przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości i planów kont budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego, oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U.Nr 153, poz. 1752 z późn.zm.) należy stwierdzić, iż urząd gminy, urząd powiatu czy urząd marszałkowski nie mają możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów. Urzędy te nie funkcjonują bowiem samodzielnie, lecz w imieniu i na rachunek poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.

Reasumując, w świetle ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz.535 z późn.zm.) urząd gminy powinien posługiwać sie w zakresie podatku od towarów i usług numerem identyfikacji podatkowej nadanym odpowiedniej jednostce samorządu terytorialnego to jest gminie, ponieważ to gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, oraz nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim.

Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art.222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY