Spółka stoi na stanowisku, iż przedstawione przez nią czynności przekazania przedmiotów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według Spółki również przeznaczenie kwiatów i artykułów dekoracyjnych na potrzeby aranżacji biura nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
sygnatura: 1472/RPP1/443-314/07/DUM
autor: Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
data: 2007-09-11
słowa kluczowe: | przekazanie nieodpłatne, reklama, reprezentacja, wydatki na rzecz pracowników |
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r., Nr 217, poz. 1590), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej we wniosku z dnia 27.06.2007 r. (z datą wpływu do tut. Urzędu w dniu 29.08.2007 r.), w części dotyczącej gazetek reklamowych, ulotek, kwiatów i artykułów dekoracyjnych oraz zużycia artykułów spożywczych na potrzeby reprezentacji i reklamy
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Spółki za prawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w celu zwiększania poziomu sprzedaży podejmuje różnorodne działania o charakterze marketingowym, promocyjnym, w tym działania reklamowe. W związku z tymi działaniami Spółka przekazuje różnorodne przedmioty na rzecz swoich kontrahentów, potencjalnych kontrahentów i pracowników. Przekazywane przedmioty Spółka dzieli na kilka kategorii.
W odniesieniu do wyżej przedstawionego stanu faktycznego, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.
Spółka stoi na stanowisku, iż przedstawione przez nią czynności przekazania przedmiotów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według Spółki również przeznaczenie kwiatów i artykułów dekoracyjnych na potrzeby aranżacji biura nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Co do zasady zatem dostawa towarów podlega opodatkowaniu jedynie w przypadku, gdy jest dostawą odpłatną. Od wymienionej reguły ustawodawca przewidział wyjątki, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, stanowiącym, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
Natomiast w myśl art. 7 ust. 3 w/w ustawy nie uznaje się za dostawę przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, próbek i prezentów o małej wartości.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 4, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1)o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.
Z przedstawionego stanu faktycznego Spółki wynika, że Spółka przekazuje swoim klientom gazetki reklamowe zawierające ofertę handlową Spółki, a także ulotki zawierające reklamę Spółki i informację o jej produktach. Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2, w wyniku czego nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ponadto Spółka przeznacza nabyte przez nią kwiaty, kompozycje kwiatowe i inne artykuły dekoracyjne do wystroju biur i innych pomieszczeń Spółki. W odniesieniu do powyższego należy stwierdzić, iż nie dochodzi do spełnienia przesłanki powołanego powyżej przepisu art. 7 ustawy o VAT. Spółka nie dokonuje przekazania towarów, zatem nie pojawia się czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jeżeli chodzi natomiast o artykuły spożywcze, Spółka podkreśla, że ich przeznaczenie dla jej gości i kontrahentów obejmuje przygotowanie na koszt Spółki drobnego poczęstunku w trakcie spotkań i innych okazji związanych z działalnością Spółki. W opinii Naczelnika tut. Urzędu dochodzi tutaj do zużycia towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy, a więc w celach związanych z działalnością Spółki, nawet, jeśli produkty są spożywane również przez pracowników uczestniczących w tego rodzaju spotkaniach. Czynności te nie stanowią dostawy ani przekazania towarów w myśl powołanego wyżej przepisu art. 7 ustawy o VAT, zatem nie mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w części dotyczącej przedmiotów i prezentów wydawanych klientom i kontrahentom Spółki oraz zużycia artykułów spożywczych na cele osobiste pracowników w podatku od towarów i usług, zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej udzielenia.