Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować na odcinku krajowym usługi transportowe wykonywane na trasie Rosja - Polska , w sytuacji kiedy przewoźnik nie posiada dokumentu z którego wynikałoby, że usługa transportowa została włączona do podstawy opodatkowania importowanych towarów?.

sygnatura: 1426/US210/443-13/07/MK

autor: Urząd Skarbowy w Siedlcach

data: 2007-06-12

słowa kluczowe:

P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14a § 1,3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz.U.Nr 8 z 2005r, poz. 60 ze zmianami) w związku ze złożonym przez Spółkę z o.o. wnioskiem z dnia 09.05.2007r ( data wpływu 10.05.2007r ) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania usług transportowych związanych z transportem towarów importowanych wykonywanych na trasie Rosja - Polska na odcinku krajowym 22 % stawką podatku VAT w przypadku kiedy Spółka nie posiada dokumentów z których wynika, że usługa transportowa została włączona do podstawy opodatkowania uznaje za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 09.05.2007r ( data wpływu 10.05.2007r ) Spółka z o.o. zwróciła się do tutejszego organu podatkowego o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W złożonym wniosku Podatnik prosi o wyjaśnienie jaką stawką podatku VAT 0% czy 22% należy opodatkować na odcinku krajowym usługi transportu międzynarodowego wykonywane na trasie Rosja - Polska.Spółka stosuje stawkę 22% na odcinku krajowym oraz NP. na trasie poza terytorium kraju, w przypadku kiedy nie posiada dokumentu, z którego wynikałoby że usługa została włączona do podstawy opodatkowania towarów. Natomiast w przypadku posiadania odpowiedniego dokumentu (SAD) stosuje stawkę 0%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach uwzględniając stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia stwierdza, co następuje:

Stosownie do definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt), d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.) usługi transportu międzynarodowego opodatkowane są stawką podatku w wysokości 0%.

Przepis §7 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 970 ze zm.) stanowi, że obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. W myśl § 7 ust.2 ww rozporządzenia przepisy te stosuje się w przypadku posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów , o których mowa w art. 83 ust.5 pkt 1 ustawy VAT.Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego w myśl art. 83 ust 5 pkt 1 i 2 ww ustawy są :

- w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument , z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika ( spedytora) , z zastrzeżeniem pkt.2.- natomiast w przypadku transportu towarów importowanych , oprócz dokumentów , o których mowa w pkt.1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Uwzględniając powyższe uregulowania prawne należy stwierdzić, że jeżeli usługa transportowa polega na transporcie towarów importowanych , co ma miejsce w przedmiotowej sprawie, Podatnik zobowiązany jest do posiadania również dokumentu potwierdzonego przez urząd celny z którego wynika fakt włączenia wartości przedmiotowych usług do podstawy opodatkowania. W przypadku, gdy Podatnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów nie posiada dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia kosztów usługi transportowej do podstawy opodatkowania, wówczas nie przysługuje mu prawo do zastosowania na terytorium kraju preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0%.

Uwzględniając powyższe przepisy i przedstawiony stan faktyczny usługa transportu towarów wykonywana przez Spółkę na trasie Rosja - Polska spełnia definicje usług transportu międzynarodowego określoną w art. 83 ust.3 pkt 1 ustawy VAT. Odcinek krajowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku VAT w przypadku gdy Spółka będzie w posiadaniu dokumentu o których mowa w art. 83 ust.5 pkt 2 ustawy. Brak takiego dokumentu zobowiązuje Podatnika do naliczenia 22% stawki podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku.

Interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonywania i do czasu zmiany stanu prawnego lub faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasy jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa. Na niniejsze postanowienie Podatnikowi przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach w terminie 14 dni od daty doręczenia postanowienia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY