Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy ma zastosowanie zwolnienie z podatku VAT dla usług zlecanych przez Gminę swojemu zakładowi budżetowemu na podstawie przepisów § 8 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?

sygnatura: PP-443/14/119/2007

autor: Urząd Skarbowy w Łukowie

data: 2007-06-05

słowa kluczowe:

Postanowienie

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) w związku z wnioskiem nr Ldz./118/2007 z dnia 30.05.2007 r. (data wpływu do US Łuków 01.06.2007 r.) Zakładu Gospodarki Komunalnej w X w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie uznaje za prawidłowe stanowisko Strony, iż zlecenie przez Gminę X swojemu zakładowi budżetowemu wykonania na podstawie umowy cywilnoprawnej usług, wyłącza zakład budżetowy z prawa stosowania zwolnienia od podatku VAT do usług wymienionych w § 8 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zmianami).

Uzasadnienie

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nr Ldz./118/2007 z dnia 30.05.2007 r. (data wpływu do US Łuków 01.06.2007 r.) Zakładu Gospodarki Komunalnej w X, Strona jest zakładem budżetowym Gminy X, utworzonym przez Radę Gminy w X w dniu 30 marca 1995 r. uchwałą nr VI/49/95. Strona na rzecz gminy wykonuje usługi budowlano-montażowe, remonty dróg gminnych, chodników oraz konserwacje oświetlenia ulicznego. Wykonywanie ww. prac do końca stycznia 2007 r. zlecał Urząd Gminy w X, będący obok Gminy X odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od dnia 1 lutego 2007 r. ww. usługi zlecane są Stronie przez Gminę X.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona zwróciła się z zapytaniem czy ma zastosowanie zwolnienie z podatku VAT dla usług zlecanych przez Gminę swojemu zakładowi budżetowemu na podstawie przepisów § 8 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zmianami).

Zajmując swe stanowisko Strona poinformowała, iż w jej opinii zlecenie przez Gminę X swojemu zakładowi budżetowemu wykonania na podstawie umowy cywilnoprawnej usług, wyłącza zakład budżetowy z prawa stosowania zwolnienia od podatku VAT do usług wymienionych w § 8 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zmianami).

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w myśl art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Z kolei na podstawie art. 82 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwolnione od podatku są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej. Z przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia wynika iż: - zwolnienie, o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, - zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych oraz usług komunikacji miejskiej.

Zgodnie m.in. z art. 4 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zmianami) sektor finansów publicznych tworzą jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych. Jednostkami budżetowymi na podstawie art. 20 ust. 1 są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1-3, zaś zakładami budżetowymi są (art. 24 ust. 1) takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:

1) odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania;

2) pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna (art. 26 ust. 1).

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną. Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami) przez gminę rozumie się wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium. Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina nie jest jednostką budżetową, gdyż jednostki te cechują się m.in. brakiem osobowości prawnej.

Dlatego też Strona wykonując zlecone przez Gminę X usługi budowlano-montażowe, remonty dróg gminnych, chodników oraz konserwacje oświetlenia ulicznego, nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zmianami).

Mając powyższe na uwadze uznaję za prawidłowe stanowisko Strony, iż zlecenie przez Gminę X swojemu zakładowi budżetowemu wykonania na podstawie umowy cywilnoprawnej usług, wyłącza zakład budżetowy z prawa stosowania zwolnienia od podatku VAT do usług wymienionych w § 8 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zmianami).

Powyższe postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Ewentualna zmiana stanu prawnego skutkuje utratą aktualności interpretacji. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY