Usługi o grupowaniu PKWiU 85.32.14, 85.32.14, 85.32.14 wykonywane przez podatniczkę, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
sygnatura: PP-II-44071/0014/07/IW
autor: Izba Skarbowa w Opolu
data: 2007-04-20
słowa kluczowe: | podatek od towarów i usług, usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, zwolnienia przedmiotowe, zwolnienia z podatku od towarów i usług |
D E C Y Z J A
Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 2 lutego 2007r. nr PP/443-136-1/06 w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zmienia zaskarżone postanowienie w ten sposób, że uznaje, iż usługi o grupowaniu PKWiU 85.32.14, 85.32.14, 85.32.14 wykonywane przez podatniczkę, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług; w pozostałym zakresie organ odwoławczy potwierdza stanowisko organu podatkowego I instancji.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 3 listopada 2006r. podatniczka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatniczka prowadzi działalność gospodarczą od dnia 5 grudnia 2005 r. i wykonuje usługi wg wskazanych klasyfikacji PKWiU w zakresie:
1. 74.70.13 Usługi sprzątania tradycyjnego,
2. 74.70.16 ? 00.00 Usługi sprzątania i czyszczenia obiektów, pozostałe,
3. 85.32.14 ? 00.00 Usługi pomocy społecznej, doraźne,
4. 85.32.16 ? 00.00 Usługi pomocy społecznej pozostałe bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane,
5. 85.32.11 ? 00.00 Usługi dziennej pomocy wychowawczej i społecznej dla dzieci z wyłączeniem pomocy dziennej dla dzieci niepełnosprawnych fizycznie lub upośledzonych umysłowo,
6. 93.01.13 ? 00.00 Usługi prania i czyszczenia (z wyłączeniem czyszczenia chemicznego) odzieży i wyrobów włókienniczych, pozostałe,
7. 93.01.15 ? 00.00 Usługi prasowania.
Podatniczka dokonała zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i od 1 listopada 2006r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Podatniczka zwróciła się z pytaniem o stawki podatku od towarów i usług dla usług: pomocy społecznej, doraźnych - pomocy społecznej pozostałych bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowanych - dziennej pomocy wychowawczej i społecznej dla dzieci z wyłączeniem pomocy dziennej dla dzieci niepełnosprawnych fizycznie lub upośledzonych umysłowo.
Zdaniem podatniczki, usługi te są wymienione w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 ze późn.zm.) w poz. 152 ex 85, tj. jako usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej ? wyłącznie świadczone przez instytucje, których usługi te nie są zwolnione od podatku, i w związku z tym podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%. Pozostałe usługi - sprzątania, prania, czyszczenia odzieży i prasowania - sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 74.70.13?00.00, 74.70.16?00.00, 93.01-13.00.00, 93.01.15-00.00 jako nie wymienione w żadnym załączniku do ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu postanowieniem z dnia 2 lutego 2007 r. Nr PP/ 443-136-1/06 uznał stanowisko podatniczki wyrażone we wniosku za nieprawidłowe, w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT usług pomocy społecznej oraz za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT usług sprzątania, prania, czyszczenia odzieży i prasowania. Organ podatkowy I instancji uznał, iż usługi świadczone przez podatniczkę polegające na niesieniu dodatkowej pomocy osobom starszym przy codziennych czynnościach sklasyfikowane są, według PKWiU pod symbolem 93.05.12 jako ?Usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?. Zatem zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy o VAT, stawka podatku na te usługi wynosi 22 %, gdyż nie są wymienione w załącznikach do ustawy, ani w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie zawierających zamknięty katalog towarów i usług opodatkowanych obniżoną stawką. Również usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 74.70.13?00.00, 74.70.16?00.00, 93.01-13.00.00, 93.01.15-00.00 uznano za opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.
W zażaleniu, złożonym przez Podatniczkę w dniu 9 lutego 2007 r., podtrzymuje ona swoje stanowisko w sprawie. Stwierdza, iż świadczone przez nią usługi, tj.:
1. 85.32.14 ? 00.00 Usługi pomocy społecznej, doraźne,
2. 85.32.16 ? 00.00 Usługi pomocy społecznej pozostałe bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane,
3. 85.32.11 ? 00.00 Usługi dziennej pomocy wychowawczej i społecznej dla dzieci z wyłączeniem pomocy dziennej dla dzieci niepełnosprawnych fizycznie lub upośledzonych umysłowo,
są prawidłowo zakwalifikowane, co potwierdził Urząd Statystyczny w Opolu oraz Główny Urząd Statystyczny w Łodzi. Natomiast zakwalifikowanie przez organ podatkowy I instancji wykonywanych usług pod symbolem PKWiU 93.05.12 jako ?Usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?, który obejmuje kilka rodzajów usług, nie obejmuje jednak usług, które wykonuje podatniczka. Jej zdaniem, usługi przez nią wykonywane wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod poz. 152, tj. ex 85 i podlegają opodatkowaniu według stawki 7 %. Wskazała ponadto, iż wykonywane przez nią usługi są wymienione również w złączniku nr 4 do ustawy o VAT pod poz. 9, jako zwolnione od podatku, jednak jej zdaniem zwolnienie to dotyczy tylko placówek specjalnie do tego powołanych.
Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej decyzji stwierdza, co następuje:
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 i 3 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, tj. mi.in. usługi wykazane pod poz. 9 załącznika nr 4: usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).
Jak wynika z wniosku oraz zażalenia, podatniczka świadczy usługi opieki nad osobami starszymi i chorymi podczas nieobecności ich opiekunów. Jeśli, jak wskazuje podatniczka, Urząd Statystyczny w Opolu, jak i Główny Urząd Statystyczny w Łodzi potwierdzają stanowisko wyrażone w zapytaniu co do kwalifikacji statystycznej przedmiotowych usług, wówczas przyjąć należy, iż usługi świadczone przez podatniczkę klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85 jako: ?usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej? korzystają zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Zauważyć należy, że ani do wniosku z dnia 3 listopada 2006r., ani do zażalenia nie załączono opinii urzędu statystycznego, jednakże w sytuacji, gdy usługi świadczone przez podatniczkę zostały faktycznie zakwalifikowane jako usługi ochrony zdrowia i opieki społecznej do grupowania PKWiU 85, to w świetle powyższego korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.
Zaznacza się, iż w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
Podkreśla się, iż zgodnie z utrwaloną już linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego, to organy statystyczne, a nie podatkowe, upoważnione są do dokonywania wykładni dotyczących klasyfikacji określonych towarów i usług (wyrok NSA z dnia 25.08.1998r. sygn. akt SA/Po/221/98 i wyrok NSA z dnia 5.06.2001 sygn. akt SA/Sz/544/00). Naczelnik urzędu skarbowego może jedynie w oparciu o klasyfikacje wydaną przez właściwy urząd statystyczny lub dokonaną przez samego podatnika wskazać dla towaru lub usługi właściwą stawkę podatkową lub zwolnienie określone w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego, zakwalifikowanie świadczonej przez podatniczkę usługi w innym grupowaniu niż wskazane w zapytaniu, tj. jako ?Usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane? pod symbolem PKWiU 93.05.12 nie może być autonomiczną oceną organu podatkowego i wiązać podatnika, lecz w takim przypadku powinno być poprzedzone zapytaniem o klasyfikację przedmiotowej usługi skierowanym do urzędu statystycznego.
Co do pozostałych usług wykonywanych przez podatniczkę (usługi sprzątania, prania, czyszczenia odzieży i prasowania), a sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU pod symbolami PKWiU: 74.70.13?00.00, 74.70.16?00.00, 93.01-13.00.00, 93.01.15-00.00 organ odwoławczy potwierdza, iż jako nie wymienione w załączniku, jako usługi zwolnione bądź opodatkowane stawką obniżoną, podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.
Wobec powyższego konieczna była zmiana postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu i orzeczono jak na wstępie.
Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.
Zgodnie z art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. ? Prawoo postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn.zm.) na decyzję przysługuje stronie skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, którą wnosi się (wraz z jej odpisem) za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.