Jeśli w lokalu mieszkalnym prowadzona jest równocześnie działalność gospodarcza i jest to nadal lokal wykorzystywany do celów mieszkalnych to od opłaty eksploatacyjnej pobieranej za lokal mieszkalny, a w szczególności od części opłaty, która dotyczy części lokalu mieszkalnego wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej, Spółdzielnia powinna naliczać i pobierać podatek VAT 22 %?
sygnatura: IS.IX./3-443/106/06
autor: Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie
data: 2006-06-27
słowa kluczowe: | działalność gospodarcza, lokal mieszkalny, opłata eksploatacyjna, podatek od towarów i usług |
Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie z dnia 12.04.2006 r. znak: US PP 443/25/06 w sprawie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług tj. opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat eksploatacyjnych od lokalu (lub jego części) przydzielonego na cele mieszkaniowe, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza i stanowisko uznaje za prawidłowe.
W oparciu o przepisy art. 14 ustawy Ordynacja podatkowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "J" zwróciła się wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w następującej kwestii:W niektórych lokalach mieszkalnych Spółdzielni członkowie Spółdzielni prowadzą działalność gospodarczą lub zarówno mieszkają, jak i w części swoich mieszkań prowadzą działalność gospodarczą, np. gabinet dentystyczny, biuro geodezyjne.Najczęściej do działalności gospodarczej wykorzystywany jest jeden pokój lub pokój i przedpokój. Funkcja lokalu nie uległa zmianie, tzn. jest to nadal lokal mieszkalny (brak decyzji o zmianie przeznaczenia lokalu mieszkalnego na użytkowy). Spółdzielca, któremu przysługuje tytuł prawny do tego lokalu składa w naszej Spółdzielni oświadczenie, że w części lokalu mieszkalnego prowadzi działalność gospodarczą. W związku z tym stanem faktycznym Spółdzielnia postawiła pytanie czy w opisanym stanie faktycznym od opłaty eksploatacyjnej pobieranej za lokal mieszkalny, a w szczególności od części opłaty, która dotyczy części lokalu mieszkalnego wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej, Spółdzielnia powinna naliczać i pobierać podatek VAT 22 %?Zdaniem Spółdzielni w opisanym przypadku do opłaty eksploatacyjnej, płaconej przez członków Spółdzielni, mających prawny tytuł do lokali mieszkalnych nie powinien być doliczany podatek VAT 22 %, jeżeli decyzją organu administracyjnego nie zostało zmienione przeznaczenie lokalu mieszkalnego na użytkowy. Wynika to z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług - zwolnienie opłat eksploatacyjnych pobieranych przez Spółdzielnię od lokali mieszkalnych, także w części wykorzystywanej przez członków Spółdzielni dla celów działalności gospodarczej.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie w odpowiedzi na powyższy wniosek postanowieniem z dnia 12.04.2006 r. znak: US PP 443/25/06 udzielił interpretacji, zgodnie z którą stanowisko uznał za nieprawidłowe.
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po zapoznaniu się z powyższą sprawą stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych będących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Z kolei zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177 i Nr 63, poz. 591). Zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowo-podmiotowym. Dotyczy wszelkich opłat wymienionych w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych pobieranych od podmiotów wymienionych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług i § 8 ust. 1 pkt 18 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów.Zgodnie z treścią wskazanych przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Od członka będącego właścicielem lokalu, niezależnie od jego obowiązków w zakresie pokrywania kosztów zarządu nieruchomością wspólną, spółdzielnia może żądać wpłat na fundusz remontowy. Właściciele lokali niebędących członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, oraz w innych kosztach zarządu tymi nieruchomościami na takich samych zasadach jak członkowie spółdzielni. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Członkowie spółdzielni są również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzona przez spółdzielnię. Właściciele lokali niebędący członkami mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) lokalem w rozumieniu ustawy jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903). Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o własności lokali samodzielnym lokalem mieszkalnym w rozumieniu ustawy jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Spełnienie wymagań stwierdza starosta w formie zaświadczenia. Do lokalu mogą przynależeć jako jego części składowe pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi"- art. 2 ust. 4 ustawy o własności lokali. W świetle wyżej wskazanych regulacji zwolnienie od podatku od towarów i usług określone w art. 43 ust. 1 pkt 11 i dotyczy nie tylko opłat pobieranych za lokale mieszkalne lecz wszelkich opłat wymienionych w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych § 8 ust. 1 pkt 18 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów tj. związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w części przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu, jak również eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych i ponoszonych przez członków spółdzielni, którym:
Zatem czynności Spółdzielni, za które pobiera opłaty eksploatacyjne na podstawie przepisów art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a związane z lokalami mieszkalnymi /wraz z pomieszczeniami przynależnymi - piwnice, strychy, garaże/ korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Z opisanego przez Spółdzielnię stanu faktycznego wynika, że członkowie Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych zgłosili prowadzenie działalności gospodarczej w tych lokalach, brak jest decyzji o zmianie przeznaczenia lokalu /lub jego części/. A zatem lokale te zaspokajają zarówno potrzeby mieszkaniowe członków spółdzielni, jak również potrzeby w innym zakresie.Jednak z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika, aby tego rodzaju sytuacja wykluczała zwolnienie od podatku od towarów i usług czynności, o których mowa w tym przepisie.Jeżeli natomiast lokal mieszkalny utraci swój charakter mieszkalny to wówczas zwolnienia określone w powyższych przepisach nie znajdują zastosowania. Z wyżej wymienionych względów, mając na uwadze postanowienia przepisów art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie postanowił jak w sentencji decyzji.
Zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.