Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat uiszczanych przez członków spółdzielni za korzystanie z dodatkowych piwnic i innych pomieszczeń gospodarczych.

sygnatura: PP/005-1-289/05

autor: Izba Skarbowa w Olsztynie

data: 2006-01-18

słowa kluczowe:nieruchomości, spółdzielnie mieszkaniowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - zmienia w części z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie z dnia 27 lipca 2005 r., znak: US.X/443-62/05, dotyczące udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat uiszczanych przez członków spółdzielni za korzystanie z dodatkowych piwnic i innych pomieszczeń gospodarczych.

Stosownie do art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie to rażąco narusza prawo.

Wnioskiem z dnia 5 lipca 2005 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa "P." wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie z zapytaniem dotyczącym m.in. kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat uiszczanych przez członków spółdzielni za korzystanie z dodatkowych piwnic i innych pomieszczeń wygospodarowanych przez mieszkańców np. części klatki schodowej. Pomieszczenia te są zdaniem Wnioskodawcy przeznaczane na cele bytowe związane z użytkowaniem mieszkania. Zdaniem Spółdzielni opłaty te korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług ze względu na to, iż są to czynności wykonywane na rzecz członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa lub prawo własności lokali mieszkalnych. Do wniosku załączono wzór porozumienia w sprawie użytkowania dodatkowego pomieszczenia zawieranego między Wnioskodawcą a członkiem Spółdzielni.

Po rozpatrzeniu powyższego wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie postanowieniem z dnia 27 lipca 2005 r. błędnie uznał stanowisko Wnioskodawcy jako prawidłowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm,), zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Ratio legis zwolnienia wynikającego z tego przepisu jest zaspokajanie mieszkaniowych potrzeb ludności. Jego zakres jest wyznaczony rodzajem wykonywanych czynności (pobieranych opłat). Zwolnieniu podlegają opłaty, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z:

  1. eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale,
  2. eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 2 w/w ustawy członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z:

  1. eksploatacją i utrzymaniem ich lokali;
  2. eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych;
  3. eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu;
  4. od członka będącego właścicielem lokalu, niezależnie od jego obowiązków w zakresie pokrywania kosztów zarządu nieruchomością wspólną, spółdzielnia może żądać wpłat na fundusz remontowy, o którym mowa w art. 6 ust. 3.

Członkowie spółdzielni są również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię (art. 4 ust. 5 w/w ustawy).

W związku z powyższym, przyjąć należy, że zwolnieniu podlegają jedynie czynności, za które pobierane są opłaty ponoszone zgodnie ze statutem Spółdzielni w celu pokrycia ww. wydatków. W art. 43 ust. 1 pkt 11 nie mieszczą się zatem opłaty pobierane na podstawie dodatkowych umów cywilnoprawnych zawieranych między Spółdzielnią a jej członkami, w tym opłaty pobierane przez Wnioskodawcę na podstawie porozumienia, którego wzór załączono do wniosku.

Stosownie do art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie to rażąco narusza prawo. Cechą rażącego naruszenia prawa jest pozostawanie rozstrzygnięcia w oczywistej sprzeczności z treścią zastosowanego w nim przepisu prawnego. O rażącym naruszeniu prawa można mówić również, gdy wbrew wszystkim przesłankom przepisu nadano prawa albo ich odmówiono, albo też wbrew tym przesłankom obarczono stronę obowiązkiem albo uchylono obowiązek.

W świetle powyższego, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie zaistniały przesłanki do stwierdzenia naruszenia prawa w sposób rażący, bowiem postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie z dnia 27 lipca 2005 r., znak: US.X/443-62/05, pozostawało w wyraźnej sprzeczności z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, który w sposób jawny i jednoznaczny wskazuje, które z opłat pobieranych przez spółdzielnie mieszkaniowe podlegają zwolnieniu.

Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY