Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy świadczone przez Jednostkę usługi klasyfikowane według PKWiU do grupowania 92.32.10, tj.:
a) prowadzenie zespołów zainteresowań (zajęcia taneczne dla dzieci: rytmika, ogniska taneczne w zakresie tańca współczesnego i folkloru z odpłatnością półroczną),
b) organizowanie imprez kulturalnych, konkursów, w związku z organizacją, których pobierana jest akredytacja
podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

sygnatura: IS.II/2-4430/80/05

autor: Izba Skarbowa w Rzeszowie

data: 2005-07-22

słowa kluczowe:podatek od towarów i usług, usługi związane z kulturą, zwolnienia z podatku od towarów i usług

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 41 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z dnia 11.04.2005 r. znak: US.VI/443-7/05, i uznaje stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 17.01.2005 r. znak: SCK-FIN-040/1/05 za prawidłowe, o ile przedstawiona przez Stronę klasyfikacja statystyczna świadczonych przez Nią usług jest prawidłowa.

Wnioskiem z dnia 17.01.2005 r. znak: SCK-FIN-040/1/05, Samorządowe Centrum Kultury zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wniosek ten uzupełniony został pismem z dnia 08.02.2005 r.; ponadto dodatkowe informacje w sprawie wskazano w piśmie z dnia 23.02.2005 r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Jednostka świadczy usługi klasyfikowane według PKWiU do grupowania 92.32.10, tj.:

  1. prowadzenie zespołów zainteresowań (zajęcia taneczne dla dzieci: rytmika, ogniska taneczne w zakresie tańca współczesnego i folkloru z odpłatnością półroczną),
  2. organizowanie imprez kulturalnych, konkursów, w związku z organizacją, których pobierana jest akredytacja.

W ocenie Strony opisane usługi są zwolnione od podatku VAT, jako wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy VAT, w pozycji 11. Wymienione usługi stanowią codzienną działalność Jednostki, nie można, zatem pobieranej od uczestników konkursów i przeglądów akredytacji (stanowiącej częściowy zwrot kosztów organizacji imprezy), traktować jak opłaty za "wstęp za imprezę związaną z funkcjonowanie obiektów kulturalnych" - usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy VAT, wyłączonych ze zwolnienia od tegoż podatku. Do usług objętych 7% stawką podatku VAT, wymienionych w załączniku Nr 3 w poz. 156, zaliczyć natomiast należy biletowane koncerty - popisy organizowane dla rodziców dzieci, należących do zespołów tanecznych. Ponadto w piśmie z dnia 23.02.2005 r. Jednostka wskazała, iż "Akredytacja pobierana jest od uczestników konkursów i przeglądów jako częściowy zwrot kosztów organizacji imprezy (poczęstunek dla uczestników, materiały). Nie jest opłatą za wstęp na imprezę. Od akredytacji tej uzależnione jest uczestnictwo w imprezie lub konkursie."

Postanowieniem z dnia 11.04.2005 r. znak: US.VI/443-7/05, działając na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu uznał zaprezentowane przez Stronę stanowisko za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 załącznika nr 4 zawierającego "Wykaz usług zwolnionych od podatku" wskazano jako zwolnione usługi objęte symbolem 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Są to usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem (dotyczące wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług), z wyłączeniem, m. in. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe - pkt 4 pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy. Z kolei art. 41 ust. 2 ustawy VAT stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniami, nie odnoszącymi się jednakże do analizowanego stanu faktycznego. W poz. 156 pkt 2 tegoż załącznika wymieniono usługi o PKWiU ex 92.3 "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10)". Mając na uwadze przywołane przepisy, tut. organ podatkowy stwierdza, że przy założeniu prawidłowości podanej przez Jednostkę klasyfikacji świadczonych przez Nią usług prowadzenia zespołów zainteresowań, organizowania imprez i konkursów do grupowania PKWiU 92.32.10 (obejmującego usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych), usługi te objęte będą przedmiotowym zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, o ile udział w nich nie jest obwarowany wymogiem wniesienia przez uczestnika opłaty tytułem wstępu. Czynności organizowania imprez kulturalnych, konkursów, na które prawo wstępu związane jest z jakąkolwiek formą odpłatności objęte będą opodatkowaniem wg stawki 7%, przy czym zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, "wstęp to możliwość wejścia gdzieś, możliwość uczestnictwa w czymś (...)". W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego, określone w piśmie stanowisko Jednostki jest prawidłowe, o ile dokonane przez Nią zaszeregowanie świadczonych usług do wskazanego grupowania PKWiU jest poprawne.

Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy w drodze decyzji z urzędu zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, jeżeli rażąco narusza ono prawo. Rażącym naruszeniem prawa jest naruszenie oczywiste, gdy rozstrzygnięcie organu I instancji jest ewidentnie sprzeczne z wyraźnym lub nie budzącym wątpliwości przepisem prawnym. Mając na uwadze, iż w interpretacji dokonanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu nie poczyniono zastrzeżenia, co do prawidłowości dokonanej przez Stronę klasyfikacji świadczonych przez Nią usług, co - wobec decydującego znaczenia tegoż zaszeregowania dla wskazania prawidłowej stawki podatku VAT dla świadczonych przez Stronę usług oraz braku uprawnień organów podat-kowych do dokonywania klasyfikacji czynności wg PKWiU - stanowi rażące naruszenie prawa, tut. organ rozstrzygnął jak w sentencji decyzji. Niniejsza interpretacja została udzielona na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, tj. 21.01.2005 r. Zgodnie z regulacją art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej, zmiana postanowienia organu I instancji wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym niniejsza decyzja zostanie doręczona podatnikowi. W myśl postanowień art. 221 oraz art. 223 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, od decyzji niniejszej służy Stronie prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej, odwołanie od decyzji winno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY