Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy zwolnione z podatku VAT są usługi stomatologiczne w zakresie których leczenie pacjenta wymaga wykorzystania wykonanych przez techników dentystycznych uzupełnień protetycznych?

sygnatura: PP-3/i/4407/87/05

autor: Izba Skarbowa w Krakowie

data: 2005-06-29

słowa kluczowe:stawka, usługi stomatologiczne

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie po zapoznaniu się z postanowieniem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Krakowie z dnia 23.03.2005 r., nr PP-1-443­10/05/KP w sprawie interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60)

zmienia przedmiotowe postanowienie z uwagi na rażące naruszenie prawa

UZASADNIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej wnioskiem z dnia 25.01.2005 r., (wpływ do Urzędu Skarbowego - w dniu 28.01.2005 r.) zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie zwolnienia z podatku VAT usług stomatologicznych w zakresie których leczenie pacjenta wymaga wykorzystania wykonanych przez techników dentystycznych uzupełnień protetycznych. Pani zdaniem ww. usługi powinny być zwolnione z podatku VAT, gdyż usługi stomatologiczne sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.13 korzystają z takiego zwolnienia.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w drodze postanowienia z dnia 23.03.2005 r., Nr PP-1­443-10/05/KP udzielił interpretacji, zgodnie z którą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy są również te usługi stomatologiczne, w zakresie których leczenie pacjenta wymaga wykorzystania wykonanych przez techników dentystycznych uzupełnień protetycznych, pomimo iż dostawa protezdentystycznych na zamówienie lekarza stomatologa podlega opodatkowaniu według stawki 7%.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza:

Zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) są usługi stomatologiczne mieszczące się w grupowaniu PKWiU 85.13. Dostawa protez stomatologicznych natomiast jest opodatkowana stawką 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy.

Z posiadanych przez tut. Izbę informacji wynika, że zgodnie z klasyfikacjami statystycznymi nie ma możliwości wliczania do podstawy opodatkowania zwolnionej usługi stomatologicznej wartości zastosowanej u pacjenta protezy. Oznacza to, że świadczona przez lekarza stomatologa usługa polegająca na zdjęciu miary, zaprojektowaniu i dopasowaniu protezy wykonanej przez technika protetyka (zaklasyfikowana według GUS do PKWiU 85.13.12.00) jest zwolniona od podatku, natomiast dostawa protezy, klasyfikowanej jako odrębny towar (PKWiU 33.10.17-59.10 lub 33.10.17-59.90 ) podlega opodatkowaniu według stawki 7%. Powyższa regulacja ma zastosowanie również do stanu faktycznego, w którym lekarz stomatolog świadczy usługę polegającą na zdjęciu miary, założeniu i dopasowaniu wykonanej przez siebie protezy dentystycznej.

Dokonana przez organ I instancji ocena prawna, według której zwolnione z podatku VAT są również te usługi stomatologiczne w których wykorzystywane są uzupełnienia protetyczne (co oznacza, że zwolnienie dotyczy zarówno wartości wykonywanej usługi stomatologicznej jak i wartości protez będących przedmiotem dostawy) - w sposób rażący narusza postanowienia art. 43 ust. 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy.Powyższy przepis zezwala bowiem na zwolnienie z podatku VAT usług stomatologicznych (PKWiU 85.13), nie stanowi natomiast podstawy prawnej dla zwolnienia z podatku VAT dostawy protez klasyfikowanych jako towar (PKWiU 33.10.17-59.10 lub 33.10.17-59.90). Zatem zestawienie przedmiotu oceny z treścią w/w przepisu wskazuje na oczywistą sprzeczność pomiędzy opisanym zdarzeniem a zastosowanym do niego rozstrzygnięciem prawnym opartym na art. 43 ust. 1 poz. 9 załącznika nr 4 w/w ustawy.
Treść przyjętego przez organ I instancji rozstrzygnięcia stanowi zaprzeczenie stanu prawnego obowiązującego w zakresie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i skutkuje bezzasadnym zwolnieniem z podatku VAT dostawy protez.

Z w/wymienionych względów, kierując się postanowieniami art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej orzekł jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę; traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej
- dokonana niniejszą decyzją zmiana postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego wywiera skutek począwszy do rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi / płatnikowi / inkasentowi.

Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY