Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Wnioskodawca klasyfikuje usługę pod symbolem PKWiU 65.22. - usługi udzielania pożyczek świadczonych poza systemem bankowym. Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z pozycją nr 3 załącznika nr 4 do ustawy, należy uznać tę usługę za zwolnioną od podatku od towarów i usług.

sygnatura: IPPP2/443-1868/08-2/KK

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2009-01-29

słowa kluczowe:miejsce świadczenia usług, podmiot zagraniczny, pośrednictwo finansowe, pożyczka, zwolnienia z podatku od towarów i usług

Wniosek ORD-IN: [ 544 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008r. (data wpływu 22 grudnia2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług udzielania pożyczek świadczonych poza systemem bankowym sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 66.22.10 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w następującym stanie faktycznym.

Wnioskodawca z siedzibą w Wielkiej Brytanii zawarła umowę pożyczki (dalej: ,,Pożyczka") z podmiotem polskim (dalej ,,Pożyczkodawca"). Na podstawie umowy Pożyczkodawca zobowiązał się dokonać na rzecz Spółki wypłaty środków finansowych, Spółka zobowiązała się natomiast do zwrotu środków finansowych w określonym terminie a także do wypłacenia Pożyczkodawcy odsetek od udzielonej Pożyczki. Spółka zaznacza, że Pożyczkodawca nie jest bankiem, nie jest także udziałowcem Spółki. Pożyczkodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Spółka nie jest natomiast podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii ani w żadnym innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. W oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (,,PKWiU") z dnia 18 marca 1997 r (Dz. U Nr 42 poz. 264 ze zm.) Spółka klasyfikuje udzielenie Pożyczki pod symbolem PKWiU 65.22.10 jako ,,usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym".

W związku z powyższym wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie:

Czy Pożyczka udzielona przez Pożyczkodawcę, stanowiąca usługę pośrednictwa finansowego sklasyfikowaną w PKWIU 65.22.10, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej: ,,podatek VAT") w Polsce na podstawie art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku ccl towarów i usług (,,Ustawa o VAT") w zw. z poz. nr 3 załącznika nr 4 do Ustawy o VAT...

Spółka stoi na stanowisku, iż otrzymana przez nią Pożyczka (tj. pożyczka udzielona poza systemem bankowym) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w Polsce na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT oraz, że w konsekwencji umowa Pożyczki nie podlega opodatkowaniu podatkiem PCC, zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. b) Ustawy o PCC.

  1. Udzielenie Pożyczki jako świadczenie usług na terytorium Polski

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów tu rozumieniu art. 7 wskazanej ustawy.

Mając powyższe na uwadze, świadczenie usług podlegających zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce ma miejsce wówczas, gdy:

  1. świadczenie na charakter odpłatny oraz
  2. miejsce świadczenia ustalone zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia usług przypada na. terytorium kraju (Rzeczpospolitej Polskiej) oraz
  3. świadczenie jest wykonywane na rzecz innego podmiotu (odbiorcy) - osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej oraz
  4. świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu Ustawy o VAT.

Powyższe przesłanki muszą być spełnione łącznie.

W ocenie Spółki, udzielenie Pożyczki należy uznać za odpłatne świadczenie usług, bowiem następuje ono w zamian za wynagrodzenie płatne w formie oprocentowania naliczanego od udzielonej Pożyczki. W opisanym stanie faktycznym przesłanka wskazana w punkcie a) powyżej jest zatem spełniona.

W odniesieniu do przesłanki wskazanej w punkcie b) powyżej, Spółka zaznacza, że zgodnie z regułą ogólną wyrażoną w art. 27 ust. 1 Ustawy o VAT uznaje się, iż miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W opisanym stanie faktycznym Pożyczkodawca posiada siedzibę na terytorium Polski. Jednocześnie, z uwagi na takt iż Spółka nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w żadnym państwie członkowskim Unii Europejskiej, nie znajdują zastosowania przepisy szczególne co do miejsca świadczenia określone w art. 27 ust. 4 pkt 4 w zw. z art. 27 ust. 3 Ustawy o VAT. W konsekwencji, w analizowanym stanie faktycznym miejscem świadczenia usługi udzielenia Pożyczki jest Polska, a więc spełniona jest przesłanka wskazana w punkcie b) powyżej.

Mając natomiast na uwadze, że Pożyczka zostaje udzielona przez Pożyczkodawcę na rzecz Spółki (tj. osoby prawnej) i nie stanowi ona dostawy towarów, w przedstawionym stanie faktycznym spełnione są również przesłanki wskazane wyżej w punktach c) i d).

W konsekwencji, należy uznać, że udzielenie Pożyczki na rzecz Spółki stanowi odpłatne świadczenie usług, których miejscem świadczenia jest Polska. Czynność ta jest zatem objęta zakresem przedmiotowym ustawy o VAT, wyrażonym w art. 5 ust. 1 tej ustawy.

1.2. Zwolnienie Pożyczki z opodatkowania podatkiem VAT w Polsce

Zdaniem Spółki, Potyczka stanowi usługę korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w Polsce na podstawie art. 43 ust. 1 Ustawy o VAT w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do Ustawy o VAT, po stronie Pożyczkodawcy. Załącznik nr 4 definiuje usługi zwolnione z podatku VAT w Polsce odnosząc się do symboli PKWiU poszczególnych usług. W pozycji nr 3 tego załącznika jako zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT w Polsce wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU sekcja J ex (65-67). Udzielenie Pożyczki na rzecz Spółki przez Pożyczkodawcę - jako usługa pośrednictwa finansowego sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 65.22.10 - korzysta zatem ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w Polsce na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 Ustawy o VAT.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zgodnie z dyspozycją art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Przepis art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy stanowi, iż w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Art. 27 ust. 4 ustawy, określa katalog usług do których odnosi się przepis art. 27 ust. 3 ustawy są to m. in.: usługi bankowe, finansowe i ubezpieczeniowe łącznie z reasekuracją.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy uznać, iż dla usług pośrednictwa finansowego polegających na udzielaniu pożyczek na rzecz podmiotów zagranicznych mających siedzibę w kraju Wspólnoty innym niż Polska, które nie są zarejestrowanymi podatnikami podatku od wartości dodanej w kraju siedziby ani w innym kraju, miejscem świadczenia usług będzie miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Zatem należy uznać, iż czynność udzielania pożyczek podmiotowi zagranicznemu mającemu siedzibę w kraju Wspólnoty innym niż Polska, który nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w kraju siedziby ani w innym kraju, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycja 3 załącznika nr 4 do ustawy zostały wymienione usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J PKWiU ex 65-67, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń społecznych w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Wnioskodawca klasyfikuje usługę pod symbolem PKWiU 65.22. - usługi udzielania pożyczek świadczonych poza systemem bankowym. Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z pozycją nr 3 załącznika nr 4 do ustawy, należy uznać tę usługę za zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że nie jest organem uprawnionym do dokonania klasyfikacji statystycznych. Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę - zaś odpowiedź na wniosek w zakresie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa dotyczący podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie udzielona odrębną interpretacją indywidualną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY