Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi na potrzeby realizacji projektu finansowanego z UE.

sygnatura: ITPP2/443-955/08/EŁ

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

data: 2009-01-20

słowa kluczowe:brak prawa do odliczenia, czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, inwestycje, odliczenie częściowe, odliczenie podatku, podatek naliczony, proporcja, Unia Europejska (Wspólnota Europejska), zwrot podatku od towarów i usług

Wniosek ORD-IN: [ 1696 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu 29 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi na potrzeby realizacji projektu Enterprise Europe Network - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi na potrzeby realizacji projektu Enterprise Europe Network.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie będące czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, uczestniczy obecnie w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Enterprise Europe Network, podjętej w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013 (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007 - 2013 CIP), ustanowionego decyzją Nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dz. Urz. UE L310 z 9 listopada 2006 r., str. 15) w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu Enterprise Europe Network na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w styczniu 2007 r. i rozstrzygnięty w kwietniu 2007 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisję Europejską do realizacji przedsięwzięcia jest konsorcjum B2 Europe West Poland grupujące dziewięć instytucji, wśród których jest Stowarzyszenie. Koordynatorem (liderem) jest Politechnika ,,W", natomiast Stowarzyszenie, wchodzi w skład konsorcjum i uczestniczy w realizacji projektu na mocy następujących umów: 1) umowy ramowej (Framework Partnership Agrement); 2) umowy specyficznej (Specific Grant Agrement); 3) umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podmiotów realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji Nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej ,,Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013".

Usługi świadczone przez ośrodki Enterprise Europe Network dotyczą następujących obszarów:

  1. usługi w zakresie informacji, informacji zwrotnych, współpracy podmiotów gospodarczych i umiędzynarodowienia:
    1. rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług,
    2. aktywnego promowania inicjatyw, polityk i programów wspólnoty mających znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) oraz dostarczania MSP informacji na temat procedur korzystania z takich programów,
    3. wykorzystania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na funkcjonowanie sektora MSP,
    4. wkładu w przeprowadzanie przez Komisję Europejską oceny oddziaływania i wykorzystania innych odpowiednich środków w celu włączenia MSP do europejskiego procesu decyzyjnego,
    5. pomocy MSP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej,
    6. pomocy MSP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi;
  2. usługi w zakresie innowacji oraz transferu technologii i wiedzy:
    1. informowania oraz podnoszenia świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji,
    2. uczestniczenia w rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników badań,
    3. zapewnienia usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją,
    4. stymulowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MSP;
  3. usługi w zakresie zachęcania małych i średnich przedsiębiorstw do uczestnictwa w Siódmym Programie Ramowym na rzecz Badań, Rozwoju Technologicznego i Innowacji:
    1. podnoszenie świadomości MSP w zakresie Siódmego Programu Ramowego,
    2. pomocy MSP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w Siódmym Programie Ramowym.

Usługi ośrodków Enterprise Europe Network są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem i nie zakłóca konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi UE. Dlatego Komisja Europejska dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno-doradczą w zakresie usług nie obsługiwanych przez podmioty komercyjne.

Ośrodki Enterprise Europe Network realizują usługi sieci w następującej formie:

  • prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w siedzibie firmy);
  • organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów;
  • organizacja przyjazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych;
  • umieszczanie oferty firm w bazach internetowych;
  • opracowywania specjalistycznych raportów z audytów technologicznych;
  • strategii technologicznych, planów marketingowych;
  • wydawaniu biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej i papierowej;
  • zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych, itp.).

Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacją projektu), są:

  • dotacja z Komisji Europejskiej ze środków programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013, pokrywającą maksymalnie do 60% ponoszonych kosztów,
  • budżet państwa na podstawie uchwały Rady Ministrów nr 313/2007 z dnia 31 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą ,,Udział Polski w programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008-2013", pokrywającą maksymalnie do 40% ponoszonych wydatków.

Wyżej wskazane środki są przekazywane Stowarzyszeniu w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem koordynatora konsorcjum, którym jest Politechnika.

Co do zasady usługi sieci są oferowane bezpłatnie. Dopuszcza się sporadycznie wprowadzenie opłat pokrywających częściowo koszty ponoszone w związku ze świadczeniem usług. W przypadku konferencji i szkoleń mogą być pobierane opłaty, które będą pokrywały np. koszty posiłków dla uczestników, natomiast w przypadku specjalistycznych ekspertyz mogą być pobierane opłaty, które pokryją koszty zaangażowania zewnętrznych ekspertów. Wysokość opłat nie będzie odpowiadała wartości rynkowej świadczonych usług, a same opłaty będą miały głównie charakter dyscyplinujący w stosunku do usługobiorców (np. opłaty mające służyć zapewnieniu udziału w seminariach informacyjnych wszystkich zgłoszonych uczestników, czy we wspólnym wyjeździe na spotkanie kooperacyjne firm, odbywające się w kraju lub za granicą). Fakt pobierania ewentualnych niewielkich opłat nie wpływa na niedochodowy charakter działalności. Opłaty będą pokrywały ewentualne wydatki przekraczające kwoty określone w budżecie projektu, np. wyższe koszty organizacji seminarium niż założone w budżecie.

W związku z realizacją zadań projektu finansowanego ze środków budżetu Unii Europejskiej (60%) i budżetu państwa (40%) Stowarzyszenie zatrudnia personel merytoryczny do bezpośredniej realizacji projektu na podstawie umowy o pracę. W skład personelu merytorycznego wchodzą:

  • kierownik projektu, który odpowiada za: wdrożenie projektu obejmujące nadzór i koordynację jego realizacji z zastosowaniem odpowiednich procedur wymaganych prawem, współpracę z liderem konsorcjum, relacje z instytucjami zewnętrznymi w zakresie koniecznym do prawidłowej realizacji projektu, współpracę z partnerami uczestniczącymi w projekcie, promocja projektu, stały monitoring i ewaluację projektu, opracowywanie planów i sprawozdań a także za kontrolę wydatkowania środków. Ponadto kierownik projektu zaangażowany jest także w bezpośrednie świadczenie usług informacyjno-doradczych i szkoleniowych na rzecz przedsiębiorstw (MSP) i wykonywanie zadań konsultanta;
  • konsultanci oraz konsultant-specjalista, którzy odpowiadają za: świadczenie usług informacyjnych i doradczych w zakresie funkcjonowania na rynku wewnętrznym, świadczenie proinnowacyjnych usług informacyjnych i doradczych a także w zakresie dostępu przedsiębiorstw do Siódmego Programu Ramowego, organizacja współpracy gospodarczej podmiotów gospodarczych w środowisku międzynarodowym, rozwijanie współpracy transgranicznej, realizacja usług w dziedzinie transferu technologii, wsparcie w przygotowaniu projektów z Siódmego Programu Ramowego UE, pomiar wpływu prawodawstwa europejskiego na funkcjonowanie polskich małych i średnich przedsiębiorstw, promocja projektu.

W ramach projektu będą również zatrudniane osoby na podstawie umów cywilnoprawnych. Wynagrodzenie tych osób będzie wypłacane bezpośrednio z konta projektu lub ze środków Stowarzyszenia, a następnie refundowane (w przypadku braku środków na koncie projektu). Podobna zasada obowiązuje przy wypłatach wynagrodzenia dla personelu projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług naliczony w związku z zakupami dokonywanymi na rzecz realizacji projektu Enterprise Europe Network podlega odliczeniu od podatku należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku może nastąpić w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi takie prawo przysługuje, zgodnie z art. 90 ustawy, podatnik ma prawo zastosować proporcję. Ponieważ w trakcie realizacji projektu Enterprise Europe Network dopuszcza się pobieranie należności za świadczone usługi, np. częściowe obciążenie przedsiębiorcy za udział w misji gospodarczej- wizyty studyjne, za usługi specjalistycznych ekspertyz, częściowej odpłatności za udział w konferencji, itp. Wysokość pobieranych opłat nie będzie odpowiadała wartości rynkowej świadczonych usług, a same opłaty będą miały charakter głównie dyscyplinujący w stosunku do usługobiorców (np. opłaty mające służyć zapewnieniu udziału w seminariach informacyjnych wszystkich zgłoszonych uczestników). Fakt pobierania ewentualnych niewielkich opłat nie wpływa na niedochodowy charakter działalności. Opłaty będą pokrywały ewentualne wydatki przekraczające kwoty określone w budżecie projektu, np. wyższe koszty organizacji seminarium niż założone w budżecie.

Ponieważ w momencie dokonywania zakupów towarów i usług Stowarzyszenie nie jest w stanie określić, czy są i będą one wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, Stowarzyszenie uważa, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot, może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką samą część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z proporcją ustaloną na podstawie art. 90 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższych przepisów wynika generalna zasada skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących ich poniesienie - możliwość przypisania zakupów (towarów i usług) do wykonywanych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika, a zarazem fundamentalnym elementem systemu podatku od towarów i usług, który umożliwia zachowanie zasady neutralności tego podatku.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy.

Od tej generalnej zasady, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, istnieją wyjątki. Treść art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r. - wyłącza możliwość stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W myśl art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za koszty uzyskania przychodów uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a opiera się na przyjętym założeniu, iż dokonane wydatki do 30 listopada 2008 r. stanowiły ten koszt w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przytoczonych wyżej przepisów art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w przypadku, gdy spełnione są łącznie następujące warunki: odliczenia dokonywał podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiązał się podatek naliczony były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, do 30 listopada 2008 r. warunkiem niezbędnym była również możliwość uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Wskazać należy, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Na mocy art. 1 pkt 43 lit. a) ustawy zmieniającej, uchylono art. 88 ust. 1 pkt 2, zatem od dnia 1 grudnia 2008 r. ww. artykuł ustawy nie obowiązuje.

Ustawodawca w art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazał, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższego wynika, że jeśli możliwe jest wyodrębnienie kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tj. związanych bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną) to przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zastosowanie mają przepisy art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Wyżej wymienioną proporcję ustala się, zgodnie z art. 90 ust. 3 ww. ustawy, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje.

Jak wynika z ust. 10 tegoż artykułu, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, natomiast gdy nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu pod nazwą Enterprise Europe Network, podjętej w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013. Umowa dopuszcza sporadyczne wprowadzenie opłat pokrywających częściowo koszty ponoszone w związku ze świadczeniem usług. Są to m.in. częściowe obciążenia przedsiębiorców za udział w misji gospodarczej (wizyty studyjne), za usługi specjalistycznych ekspertyz, częściowej odpłatności za udział w konferencji. Opłaty mają charakter głównie dyscyplinujący w stosunku do usługobiorców (np. zapewnienie udziału w seminariach informacyjnych wszystkich zgłoszonych uczestników). Będą one pokrywały również ewentualne wydatki przekraczające kwoty określone w budżecie projektu, np. wyższe koszty organizacji seminarium niż założone. W momencie dokonywania zakupów towarów i usług Stowarzyszenie nie jest w stanie określić, do jakich czynności będą one wykorzystywane (czy do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu, czy też do czynności opodatkowanych).

Wobec powyższego, jeżeli Spółka nie jest w stanie jednoznacznie przypisać wydatków jednemu rodzajowi czynności, odliczenie podatku naliczonego powinno odbywać się proporcjonalnie, zgodnie z art. 90 ust. 2 - 10 cyt. ustawy, pod warunkiem, iż będą one związane z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, w przedstawionym stanie faktycznym, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jedynie o taką część kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, jaka jest związana ze sprzedażą opodatkowaną, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo przewidziane w art. 88 powołanej ustawy.

Zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Oznacza to, że wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY