Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Prawo do korzystania ze zwolnienia usług najmu lokalu mieszkalnego.

sygnatura: ITPP1/443-980/08/KM

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

data: 2009-01-20

słowa kluczowe:cele mieszkaniowe, lokal mieszkalny, najem, usługi najmu, zwolnienia z podatku od towarów i usług

Wniosek ORD-IN: [ 998 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu 30 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku usług najmu lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku usług najmu lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Lokal mieszkalny, którego jest Pani właścicielem (wraz z mężem na zasadzie wspólności małżeńskiej majątkowej), jest przedmiotem najmu na własny rachunek podatnika na cele mieszkalne.

Najemca zamierza od dnia 1 stycznia 2009 r. zlokalizować w jednym pokoju lokalu mieszkalnego siedzibę swojego przedsiębiorstwa po dokonaniu odpowiednich zmian w ewidencji działalności gospodarczej, równocześnie zamieszkując w tym lokalu z rodziną.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż w lokalu tym obecnie zamieszkuje rodzina najemców i jest on wykorzystywany wyłącznie na cele mieszkaniowe. Przewidywane umiejscowienie siedziby działalności w ww. lokalu dotyczyć ma wyłącznie jednego pomieszczenia, które nie będzie wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej - nadal będzie tam umiejscowiona szafa ubraniowa, sofa do spania oraz biurko z możliwością postawienia komputera. Działalność gospodarcza, którą prowadzić może w tym pomieszczeniu najemca polegać ma na świadczeniu usług komputerowych, a zatem nie wymaga zaangażowania znacznej części tego pomieszczenia na przedmiotowe cele gospodarcze, czy zaplecza technicznego poza komputerem i podłączeniem Internetu. Ponadto wskazano, iż umowa najmu zawarta z najemcą dotyczy całości lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w sytuacji zlokalizowania przez najemcę w jednym z pomieszczeń lokalu mieszkalnego siedziby przedsiębiorstwa osoby fizycznej przy równoczesnym zamieszkaniu tam najemcy wraz z rodziną Wnioskodawca (wynajmujący) traci prawo do zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług, o którym mowa w poz. 4 załącznika nr 4 ustawy...
  2. Czy ewentualnie obowiązek zapłaty podatku VAT dotyczy jedynie części czynszu przypadającej proporcjonalnie na pomieszczenie zajmowane jako siedziba przedsiębiorstwa najemcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, z przepisów wskazanych w zapytaniu, podatnicy (wynajmujący) nie stracą prawa do korzystania ze zwolnienia objętego poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy, gdyż wykorzystanie jednego pomieszczenia, jako siedziby przedsiębiorstwa najemcy nie powoduje zmiany charakteru świadczonej usługi, bowiem przedmiotem najmu na cele mieszkaniowe jest nadal lokal mieszkalny. Utratę prawa do zwolnienia powoduje najem lokalu w całości na cele inne niż mieszkaniowe. Z przepisu zacytowanego w zapytaniu nie wynika także, że wykorzystanie jednego pomieszczenia obok celów mieszkalnych na cele inne powoduje proporcjonalne obniżenie zwolnienia w podatku VAT.

Ponadto - zdaniem Wnioskodawcy - jeżeli najemca zacznie wykorzystywać część jednego z pomieszczeń lokalu mieszkalnego także na cele prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, świadczona przez wynajmującego usługa nadal mieści się w grupowaniu PKWiU 70.20.11. - ,,wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Najem jako usługa wymieniona w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej wypełnia, określoną w art. 8 ustawy o VAT, definicję usług wobec czego stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl zapisów art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Wyjątki przytoczone przepisem powyżej nie mają jednak zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Ponadto zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawką obniżoną lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 4 tego załącznika zostały wymienione usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe PKWiU ex 70.20.11 (gdzie ex oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wynajął lokal mieszkalny na cele mieszkaniowe, a najemca (osoba fizyczna) ma zamiar zlokalizować w jednym pokoju tego lokalu siedzibę swojego przedsiębiorstwa. Fakt wskazania tego pomieszczenia jako siedziby firmy nie powoduje zmiany jego statusu na lokal użytkowy, tym bardziej, że najemca będzie wykorzystywał je także na cele mieszkaniowe, zamieszkując wraz z rodziną, a przeznaczenie go na inne cele nie będzie się wiązało ze specjalnym przystosowaniem go do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie dojdzie także do wydzielenia na ten cel części mieszkania i nie zmieni się główny cel wynajmu lokalu mieszkalnego, czy też konkretnego pomieszczenia.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w tym konkretnie przedstawionym zdarzeniu przyszłym stwierdzić należy, iż o ile świadczona usługa będzie sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 70.20.11., to usługi najmu lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe podlegają zwolnieniu przedmiotowemu zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1, jako wymienione w poz. 4 załącznika nr 4 powoływanej ustawy, w konsekwencji Wnioskodawca nie traci prawa do tego zwolnienia.

Należy ponadto wskazać, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Panią grupowanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY