Wśród ponad 8,5 tys. przedsiębiorców, którzy odpowiedzieli na naszą ankietę ponad jedna czwarta z leasingu już skorzystała. Nie zdecydowało się na niego ponad 3 tys odpowiadających na ankietę przedsiębiorców. Głównym powodem były oszczędności.
Ponad 21 procent ankietowanych nie korzysta z tej formy finansowania, bo zbyt mało o niej wie. Z kolei jedna trzecia respondentów nie chce korzystać z leasingu, bo nie zamierza w tym roku dokonywać nowych inwestycji. To zdecydowanie największa grupa niechętnych. Na to, że leasing jest zbyt drogi, wskazało mniej niż 11 procent ankietowanych.
Brak wiedzy o leasingu wskazało w ankiecie 45 procent firm jednoosobowych. Zatrudniający od 2 do 9 osób powoływali się na tę przyczynę tylko w 26 procentach. Im większa firma, tym większa znajomość tej formy finansowania: przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 50 osób nie korzystały z leasingu ze względu na niewiedzę tylko w 7,52 proc., a zatrudniające powyżej 50 osób w niecałych 4.
W leasing brane były przede wszystkim samochody. To aż 81 procent wszystkich zakupów finansowanych w ten sposób. Maszyny i urządzenia stanowiły zaledwie nieco ponad 12 procent, a komputery nie przekroczyły w tym roku trzech procent sprzętu, w który zaopatrują się leasingobiorcy. To efekt niższych cen na sprzęt elektroniczny i bardziej dostępnej oferty kredytowej.
Ankietowani przez nas przedsiębiorcy decydowali się na leasing przede wszystkim ze względu na korzyści podatkowe: był to kluczowy argument dla ponad połowy leasingobiorców. Kolejnym argumentem są bonusy, które niedostępne były przy kredytowaniu, lub zakupach gotówkowych.
Wśród tych, którzy podjęli decyzję o leasingu, bo nie mogli uzyskać finansowania w innej formie, przeważały firmy, które bezskutecznie ubiegały się wcześniej o kredyt. To aż dwie trzecie z przedsiębiorców, którzy do leasingu zostali _ zmuszeni _. Jedna piąta chciała sfinansować zakupy dzięki dotacji unijnej, co dwudziesty próbował uzyskać pieniądze z obligacji, funduszy veture capitals lub sprzedaż części udziałów.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/197/t82373.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/kara;za;zerwana;umowe;to;koszt;podatkowy,149,0,585621.html) | Kara za zerwaną umowę to koszt podatkowy Opłaty wynikające z zawartej ugody należy zaliczyć w koszty jednorazowo, z datą podpisania porozumienia. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/20/t87572.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/jak;obnizyc;koszty;zarzadzania;flota;samochodowa,235,0,581611.html) | Jak obniżyć koszty zarządzania flotą samochodową? Dzięki połączeniu leasingu operacyjnego z pakietem serwisowym utrzymanie samochodów firmowych jest tańsze i prostsze w księgowaniu. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/171/t77995.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/skutki;umowy;o;leasingu;operacyjnym,221,0,569821.html) | Skutki umowy o leasingu operacyjnym W przepisach podatkowych nie ma pojęcia leasingu operacyjnego, ale na podstawie praktyki można go wyróżnić. |