Z dniem 01.01.2004 r. do życia powołanych zostało 20 nowych urzędów skarbowych przewidzianych do obsługi wybranej kategorii podatników (przedsiębiorców) - tzw. wyspecjalizowane urzędy skarbowe.
Ta wybrana kategoria podatników została określona w art. 5 ust. 9b w/c ustawy o urzędach i izbach skarbowych ( tekst jednolity z 2004r. Dz. U. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.).
Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych, wyspecjalizowane urzędy skarbowe obsługują następujące grupy podatników:
- podatkowe grupy kapitałowe,
- banki,
- zakłady ubezpieczeń,
- jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz przepisach o funduszach inwestycyjnych,
- jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
- oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych,
- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które:
- w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego albo
- jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw albo
- są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo
- jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.
Zgodnie z zapisem art. 5a ust. 3 w/c ustawy podatnik (przedsiębiorca), który znajduje się we właściwości terytorialnego urzędu skarbowego i zostanie włączony do grona podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych ma obowiązek złożyć dotychczas właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o zmianie właściwości urzędu.
Zawiadomienie to powinno by złożone w terminie do 15 października.
Zapis art. 5a ust 5 wskazuje z kolei kiedy przedsiębiorca zostaje wyłączony z grona podatników obsługiwanych przez wyspecjalizowany urząd skarbowy. Z przepisu tego wynika, że jeżeli podatnik przez dwa kolejne lata podatkowe nie spełni kryteriów określonych w art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych to zmiana jego właściwości miejscowej następuje z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło jego wyłącznie.
Źródło: Małopolski Urząd Skarbowy