Ponad pięć milionów firm na całym świecie inwestuje w reklamy na Facebooku. To możliwe, bo uruchomienie pierwszej kampanii reklamowej w najpopularniejszym serwisie społecznościowym na świecie jest banalnie proste.
Stworzenie kampanii reklamowej na Facebooku nie wymaga znajomości podręczników do marketingu i biegłego języka angielskiego. Wszystko możesz zaplanować po polsku – korzystając z komputera, a nawet telefonu.
Od czego zacząć? Najlepiej od odpowiedzi na pytanie: "Co chcemy osiągnąć"?
Czy chcemy wykreować obecność naszej firmy w sieci, zwiększyć rozpoznawalność marki oraz zainteresowanie naszymi produktami i usługami? A może zależy nam na zdobyciu nowych kontaktów? Warto eksperymentować, bo efekty naszej pracy będą coraz lepsze.
Pierwszy krok: firmowa strona
materiały prasowe
Chcąc wykreować obecność firmy w internecie, ale też zwiększyć zainteresowanie naszymi produktami i usługami, trzeba promować biznes tam, gdzie są ludzie, a więc na Facebooku. W Polsce każdego miesiąca korzysta z Facebooka ponad 15 milionów osób – to więcej niż oglądalność największych stacji telewizyjnych w kraju. Jednak w przeciwieństwie do telewizji, dotarcie do grupy docelowej nie musi wiązać się z dużymi nakładami finansowymi. Właśnie dlatego z Facebooka korzysta już 70 milionów firm na całym świecie.
Założenie darmowej strony w serwisie trwa tylko kilka minut. Potrzebujemy tylko nazwy firmy lub frazy, dzięki której użytkownicy będą mogli nas odnaleźć na Facebooku. W zakładce informacje wpisujemy natomiast, czym się zajmujemy.
Ważne jest również zdjęcie profilowe (np. logo firmy) i zdjęcie w tle (fotografia prezentująca np. siedzibę firmy czy nasze najlepsze produkty).
W górnej części strony na Facebooku warto dodać wezwanie do działania (tzw. przycisk CTA), zachęcające gości do określonej czynności, np. do odwiedzenia sklepu internetowego, kontaktu z nami.
W stronę firmową możesz też przekształcić swój osobisty profil na Facebooku.
Krok drugi: stwórz grupę odbiorców
Na początku do polubienia strony na Facebooku warto zaprosić znajomych, którzy będą reagować na posty i udostępniać nasze treści na swoich profilach.
Warto też skorzystać z bazy osób, z którymi już prowadzimy interesy i poinformować ich o utworzeniu facebookowej strony.
By to było możliwe, wystarczy dodać ich adresy e-mail lub zaimportować kontakty z popularnych serwisów e-mailowych, np. iCloud, Outlook czy Yahoo.
Im więcej polubień osób, które znają naszą firmę – tym lepiej. Ludzie chętnie kupują usługi lub produkty od tych, z którymi czują się związani, lub te, które znają.
Równocześnie warto namawiać klientów do polubienia naszej facebookowej strony, jako miejsca, gdzie uzyskają nie tylko informacje, ale również niezbędną pomoc.
Krok trzeci: informuj i promuj
Strona na Facebooku ma umożliwić klientom lepsze poznanie firmy, a tobie kontakt z klientami. Ważne, aby o wszystkim, co dzieje się w firmie, informować na bieżąco i ciekawie, a więc za pomocą tekstów, zdjęć, filmów.
Wykorzystuj więc posty do składania specjalnych ofert, zapraszaj na wydarzenia, informuj o nowych ciekawych produktach lub usługach.
Dbaj o aktywność na stronie, odpowiadając na komentarze pod postami. Odbiorcy poczują się bardziej związani z firmą, jeżeli widzą, że ta reaguje na ich wiadomości.
Dostępna dla systemów iOS i Android aplikacja menedżer stron na urządzenia mobilne pozwoli ci tworzyć posty i odpowiadać na wiadomości z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Wystarczy mieć przy sobie smartfon.
Jeżeli chcesz, aby twoja wiadomość dotarła do większej grupy odbiorców, wystarczy, że klikniesz na przycisk "Promuj post".
Po chwili musisz zdecydować, kto ma go zobaczyć. To mogą być osoby, które lubią twoją stronę oraz ich znajomi.
Spróbuj dotrzeć także do nowych klientów, którzy nie znają jeszcze twojej firmy. Wystarczy dobrać ich według wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia, zainteresowań czy nawyków zakupowych. Facebook pomoże ci stworzyć odpowiednią grupę odbiorców.
I rzecz najważniejsza – określ budżet, jaki chcesz przeznaczyć na promowanie postu.
Chcąc zwiększyć rozpoznawalność firmy i zainteresowanie nią odbiorców, możesz też wykupić reklamę publikowaną jednocześnie w trzech miejscach: na Facebooku, Instagramie i w Audience Network, czyli sieci odbiorców aplikacji mobilnych.
Dostępne formaty to: film, zdjęcie, karuzela (wiele obrazów lub filmów), pokaz slajdów i kanwa (tylko na urządzenia mobilne).
Szybko przekonasz się, że prowadzenie działań reklamowych na Facebooku i Instagramie nie jest drogie – możesz zacząć już od kilkunastu złotych!
Krok czwarty: zbuduj relacje z klientami
Utrzymanie stałego kontaktu z klientami umożliwią komentarze pod postami i wiadomości prywatne, a także aplikacja Messenger, która jest automatycznie zintegrowana z każdą stroną na Facebooku.
Za pośrednictwem Messengera możesz rozmawiać, odpowiadać na pytania i uwagi klientów, udzielać informacji. Aby korzystać z aplikacji, wystarczy włączyć funkcję komunikatora na stronie.
Można przy tym ustawić powitanie, czyli spersonalizowane zwroty, które będą się wyświetlać w momencie rozpoczęcia pierwszej rozmowy, a także aktywować szybkie odpowiedzi, czyli funkcję automatycznego odpowiadania osobom, które wysyłają do nas wiadomości.
Może to być np. przywitanie klientów i podziękowanie za kontakt, zanim otrzymają od nas indywidualną odpowiedź.
Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż i zachęcić klientów do skorzystania z oferowanej przez ciebie usługi lub zakupu produktów, wypróbuj reklamy, które wyświetlą im produkty na podstawie zainteresowania rzeczami, które już wcześniej oglądali na twojej stronie, na Facebooku czy w innym miejscu w internecie.
Krok piąty: stale ulepszaj stronę
Analizuj statystyki strony i sprawdź, do ilu osób dotarły twoje posty. Kontroluj liczbę polubień, udostępnień i komentarzy, dzięki czemu łatwo zorientujesz się, jakie treści przyciągają największą uwagę odbiorców. Zobacz, ile osób wyświetliło stronę, a następnie sprawdź, w jakim są wieku, jakiej płci i gdzie mieszkają. W ten sposób możesz dopasować prezentowane materiały do ich zainteresowań.
Sprawdź, co goście robią na twojej stronie. Czy przechodzą z Facebooka na twoją witrynę internetową, czy korzystają z przycisku CTA? Jeśli nie, to strona wymaga zmian.
We wszystkim pomogą ci trzy narzędzia – menedżer reklam, Power Editor lub menedżer firmy. To z ich pomocą możesz tworzyć reklamy, zarządzać miejscem, gdzie się wyświetlą, czasem ich emisji oraz grupą odbiorców, a także monitorować wyniki kampanii i zarządzać budżetami reklamowymi.
Nie trzeba bać się eksperymentów by wypróbować spektrum możliwości reklamowych jakie dają Facebook i Instagram i znaleźć rozwiązanie, które będzie optymalne dla naszego biznesu. Warto też wejść na stronę facebook.com/blueprint, która jest oficjalną i darmową bazą kursów szkoleniowych z zakresu prowadzenia działań marketingowych na Facebooku i Instagramie