Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Money.plFirmaFacebook dla FirmW czym mogę pomóc? Z klientami rozmawiaj na Facebooku

W czym mogę pomóc? Z klientami rozmawiaj na Facebooku

Fot. Faceboook
Masz firmę i chcesz zdobyć jak największą grupę odbiorców? Gwarancją szybkiego i precyzyjnego dotarcia do klientów jest strona na Facebooku i bezpłatny komunikator – Messenger.

Po co firmie Facebook?

Na Facebooku jest już ponad 70 milionów aktywnych stron biznesowych. Zakładają je globalne przedsiębiorstwa, a także małe i średnie firmy. Reprezentanci praktycznie wszystkich branż. I co ważne – wszyscy korzystają z dokładnie tych samych narzędzi.

Założenie strony nic nie kosztuje. Podobnie jak publikowanie postów – z wyjątkiem tych, które chcemy dodatkowo promować.

Z Facebooka korzysta w Polsce ponad 15 milionów osób – to więcej niż zgromadził przed telewizorami mecz Polska-Niemcy podczas Euro 2016. To oczywiste, że nie komunikujemy się jednocześnie z wszystkimi tymi osobami, ale jednocześnie dzięki Facebookowi możemy dotrzeć do znacznie większej liczby i znacznie precyzyjniej wybranych osób niż poprzez prasę czy inne media tradycyjne. Dlatego planując utworzenie strony na Facebooku, podobnie jak profilu biznesowego na Instagramie, a następnie komunikację z potencjalnymi odbiorcami, trzeba odpowiedzieć na kilka pytań. Kim są nasi klienci? Czego potrzebują? Co i jak chcemy komunikować? I jaki jest cel utworzenia naszej strony?

Grupy potencjalnych odbiorców z podziałem na wiek, płeć, miejsce zamieszkania, dochody, zainteresowania, a nawet nawyki zakupowe, pomoże nam stworzyć Facebook.

Komunikować możemy praktycznie wszystko: produkty i specjalne oferty, możemy zapraszać na wydarzenia. Ważne, by o tym, co dotyczy naszej firmy, mówić w sposób ciekawy, wykorzystując całe spektrum możliwości: tekst, zdjęcia, filmy, relacje na żywo.

Istotny jest też cel, jaki ma spełniać nasza strona. Czy chcemy wykreować obecność firmy w internecie, popracować nad rozpoznawalnością marki oraz zainteresowaniem naszymi produktami i usługami, zwiększyć sprzedaż, a może zyskać nowe kontakty?

Profil zastąpi stronę internetową

Strona na Facebooku może służyć do komunikacji z klientami (niezwykle przydatnym narzędziem jest Messenger, ale o tym za chwilę), budowania rozpoznawalnej marki (opowiadanie o sobie właściwym osobom) i pozyskiwania informacji zwrotnej od klientów.

Za pośrednictwem Facebooka można prowadzić działania wspierające sprzedaż (znajdując i nawiązując kontakt z odbiorcami zainteresowanymi naszymi produktami lub usługami, a także udostępniając im aplikację mobilną, dzięki której mogą robić zakupy), rekrutować pracowników, informować o firmie (poprzez uzupełnienie informacji ze strony www lub ich zastąpienie) czy prowadzić transmisje online.

Jeszcze do niedawna dla młodej i rozwijającej się firmy najważniejsze były witryny internetowe. Ale dziś, gdy do internetu zaglądamy coraz chętniej, korzystając z telefonu – wielu z nich wystarczy Facebook. Zamieszczane na nim posty, zdjęcia i wideo, w przeciwieństwie do stron internetowych – wyglądają dobrze na każdym urządzeniu – niezależnie od wielkości ekranu.

Szybki kontakt z klientami

Facebook to nie tylko prezentowanie siebie i swojej firmy.

To przede wszystkim najszybszy możliwy kontakt z klientami. To również najważniejsza cecha połączonego z każdym profilem Messengera, z którego korzysta miesięcznie 1,2 mld osób.

Dzięki tej aplikacji, która może być zainstalowana także na telefonie, każdego miesiąca między firmami a konsumentami wysyłanych jest ponad dwa miliardy wiadomości!

Wybierając Messengera, można rozmawiać z odbiorcami bezpośrednio ze strony firmy na Facebooku, odpowiadać na pytania i uwagi klientów, poznawać ich opinie.

Gdy już będziesz gotowy do otrzymywania wiadomości, wystarczy włączyć funkcję komunikatora na stronie na Facebooku.

Co ważne, trzeba niezwłocznie poinformować odbiorców, że mogą wysyłać wiadomości do twojej firmy, a także udostępnić link do Messengera, umożliwiający nawiązanie rozmowy.

Możemy też wykorzystać indywidualny kod Messengera, dostępny po kliknięciu w ikonkę zdjęcia profilowego w prawym górnym rogu aplikacji, który po zeskanowaniu automatycznie inicjuje z nami konwersację. Taki kod możemy udostępnić na witrynie www, ulotkach, plakatach i wszędzie tam, gdzie promujemy naszą firmę.

Dodatkowy kontakt z nami umożliwia także zlokalizowany na każdej firmowej witrynie przycisk, tzw. CTA, zachęcający gości do określonej czynności – np. do odwiedzenia witryny lub zatelefonowania do firmy, a nawet umożliwiający zrobienie zakupów.

 

Messenger odpowie za ciebie

Choć na pierwszy rzut oka może się to wydawać zbędne, koniecznie zaplanuj strategię odpowiadania na wiadomości otrzymywane za pośrednictwem Messengera.

Ustaw powitanie, czyli spersonalizowany zwrot, który wyświetli się w momencie rozpoczęcia pierwszej rozmowy. Aktywuj szybkie odpowiedzi, co pozwoli na automatyczne odpowiadanie wszystkim piszącym. Przywitaj klientów i podziękuj im za kontakt jeszcze zanim otrzymają indywidualną odpowiedź.

Kiedy jesteś niedostępny (np. poza godzinami pracy) używaj funkcji powiadamiania o nieobecności. Wówczas klienci zostaną poinformowani, że otrzymają odpowiedź nieco później.

Zanim udzielisz informacji, poznaj lepiej pytającego. Informacje dostępne na jego profilu pozwolą sprawdzić np. jego miejsce zamieszkania i historię zamówień.

W komunikacji z klientami pomogą również przygotowane wcześniej szablonowe odpowiedzi. Funkcja ta umożliwia stworzenie, zapamiętanie i ponowne wykorzystanie wiadomości, co jest szczególnie ważne w przypadku często zadawanych pytań, np. o adres e-mail firmy, godziny pracy czy numer telefonu.

Inspiracji w rozwoju biznesu dzięki Facebookowi, Messengerowi i Instagramowi możemy szukać również na stronie facebook.com/blueprint – znajdziemy tam oficjalną i darmową bazę kursów szkoleniowych z zakresu prowadzenia działań marketingowych za pośrednictwem tych platform.

firma, klient, facebook, facebook messenger
Czytaj także