Stworzenie i emisja reklamy wideo do niedawna wiązała się z gigantycznymi wydatkami. Dziś do stworzenia fajnego spotu, który ma szansę zainteresować odbiorców na całym świecie, wystarczy smartfon i profil na Facebooku.
Nie potrzebujemy oświetleniowca, dźwiękowca, ton sprzętu, ani rozbudowanego scenariusza. Potrzebujemy tylko dobrego pomysłu, do realizacji którego można wykorzystać teaser (zwiastun), pokaz slajdów, unboxing (prezentujący odpakowywanie produktów) czy krótką prezentację produktu. Warto je przetestować, bo według badania grupy Kantar z kwietnia tego roku już 30 proc. osób kupujących online uważa wideo za najlepsze źródło wiedzy o produktach.
Smartfon zamiast kamery
To dlatego firmy z najróżniejszych branż, chcąc docierać do jak największego grona klientów na Facebooku, z powodzeniem tworzą dziś własne filmy. Przedstawiają w nich cechy produktu lub po prostu prezentują odbiorcom siebie i to, czym się zajmują. Chcąc zwiększyć rozpoznawalność marki chętnie sięgają po ujęcia zakulisowe, premiery produktów i historie klientów. Filmy pozwalają im nawiązać kontakt z klientami i ożywić przekaz. Bo nic tak nie przyciąga uwagi, jak ruch.
Dzisiejsze smartfony mają wszystko, czego potrzebujemy do nagrania wysokiej jakości filmu: aparat, kamerę i oprogramowanie do edycji. Bezpłatną aplikację możemy też pobrać. Szczególnie pomocne mogą się okazać: VidLab, Quik, Piclab, Layers, Legend, Heperlaps i Videoshop. Można się dodatkowo zaopatrzyć w niedrogi statyw, który zapewni stabilność obrazu.
Na początek warto skorzystać ze znajdujących się w firmowych archiwach zdjęć produktów czy miejsc i stworzyć np. pokaz slajdów czy animowanego GIFa, czyli ruchome zdjęcie.
Zapomnij o linkach
Jeśli natomiast myślimy o filmie, to warto skorzystać z kilku rad.
Po pierwsze zawsze umieszczaj obraz bezpośrednio w swoich aktualnościach, dzięki czemu nie tylko wypełni on całą ich szerokość, ale też po wyświetleniu przez odbiorcę zostanie on od razu odtworzony. Wszelkie linki spoza portalu będą wymagały dodatkowego kliknięcia, co dla niektórych może być zniechęcające. Będą też wyświetlane w formie mniejszego obrazu z podglądem.
Zalecane proporcje dla filmu umieszczanego bezpośrednio w aktualnościach to 9:16 (pełnowymiarowa orientacja pionowa) lub 16:9 (pełnowymiarowa orientacja pozioma). Dopilnuj, aby najistotniejsze części Twojego filmu mieściły się również w proporcjach 2:3 (dla urządzeń mobilnych). Zalecane formaty to .mp4 lub .mov. Dobrze, gdy filmowi towarzyszy krótki opis (do 90 znaków). Jeśli chcesz być pewien jakości filmu, dodawaj pliki HD. Chcąc zobaczyć, jak będzie wyglądała Twoja reklama po opublikowaniu, skorzystaj z kreatora reklam.
Pierwsze trzy sekundy
Po drugie - twórz z myślą o urządzeniach mobilnych. Jeśli chcesz, by Twoja produkcja wyglądała atrakcyjnie na ekranie telefonu, skorzystaj z kwadratowego lub pionowego formatu. W ten sposób film wypełni cały ekran.
Przyciągaj uwagę od początku trwania filmu. Kluczowe są pierwsze trzy sekundy. Użytkownicy szybko przeglądają treści na urządzeniach mobilnych, nie poświęcając każdemu wpisowi zbyt wiele uwagi. Dlatego używaj efektownych obrazów już na starcie, prezentuj główny przekaz lub produkt, eksperymentuj z 15-sekundowymi filmami. Tworzenie krótkich filmów daje większą szansę, że odbiorca obejrzy obraz w całości.
Wiele osób wycisza swoje telefony, dlatego zadbaj o czytelny przekaz, nawet przy wyłączonym dźwięku. Dodawaj teksty do filmów, używaj obrazów, które są zrozumiałe i dołącz do filmu napisy.
Trudne? Niekoniecznie! No to akcja...
Partnerem materiału jest Facebook