poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo.podatki |
2006-06-05 23:23 | kilka pytań | mvoicem |
Witam Dotąd rozliczałem się samodzielnie (DG, KPiR, bezVat), jednak dojrzewam do myśli o przekazaniu swoich spraw w ręce biura. I w związku z tym 2 pytania: 1. rozumiem że moje wszystkie papiery (KPiR, faktury i inne takie) od dnia rozpoczęcia współpracy z biurem będą leżały w tymże biurze. Czy papiery wcześniejsze (te rozliczane własnoręcznie) też? Czy część w biurze a część u mnie?. 2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam jakieś pismo/a do US/ZUS? p. m. |
2006-06-06 00:08 | Re: kilka pytań | Samotnik |
> Dotąd rozliczałem się samodzielnie (DG, KPiR, bezVat), jednak dojrzewam > do myśli o przekazaniu swoich spraw w ręce biura. To jest etap I. Potem jest faza II - błogiej nieświadomości. Potem nastąpi etap III, kiedy znowu zaczniesz sam robić. :) Oczywiście nie musi tak być, ale niestety jest taka populacja partaczy w tym zawodzie, że trafienie na rzetelne biuro nie jest proste. Na pewno nie wybieraj tego najtańszego i zrób dobry 'wywiad' w środowisku. > 1. rozumiem że moje wszystkie papiery (KPiR, faktury i inne takie) od > dnia rozpoczęcia współpracy z biurem będą leżały w tymże biurze. Czy > papiery wcześniejsze (te rozliczane własnoręcznie) też? Czy część w > biurze a część u mnie?. TEORETYCZNIE wskazuje się biuro jako miejsce przechowywania dokumentacji. Całej. W praktyce biura trzymają jedynie obecny rok, te rozliczone oddając Ci do domu (oszczędność miejsca). > 2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam > jakieś pismo/a do US/ZUS? Na ogół biura same to już za Ciebie załatwiają. -- Samotnik |
||
2006-06-06 00:21 | Re: kilka pytań | t |
Dnia 05-06-2006 o 23:23:37 mvoicem > Witam > > Dotąd rozliczałem się samodzielnie (DG, KPiR, bezVat), jednak dojrzewam > do myśli o przekazaniu swoich spraw w ręce biura. I w związku z tym 2 > pytania: > > 1. rozumiem że moje wszystkie papiery (KPiR, faktury i inne takie) od > dnia rozpoczęcia współpracy z biurem będą leżały w tymże biurze. Czy > papiery wcześniejsze (te rozliczane własnoręcznie) też? Czy część w > biurze a część u mnie?. > > 2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam > jakieś pismo/a do US/ZUS? > > p. m. > Jak nie trafisz w dobre biuro to będziesz miał (pod/nad)zbiór przyjemności które opisałem kilka wątków wyżej. A trafić w dobre możesz chyba tylko z 'solidnego' polecenia. pozdrawiam T |
||
2006-06-06 13:23 | Re: kilka pytań | Gotfryd Smolik news |
On Mon, 5 Jun 2006, mvoicem wrote: > 1. rozumiem że moje wszystkie papiery (KPiR, faktury i inne takie) od dnia > rozpoczęcia współpracy z biurem będą leżały w tymże biurze. Nie. Część papierów musi leżeć u podatnika - przykładem jest ewidencja sprzedaży. Rozporządzenie stanowi wyraźnie: +++ § 8. 1. Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest obowiązany: 1) w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego, któremu zostało złożone zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura, miejsce (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej prowadzeniem, 2) prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3, a w razie wykonywania działalności określonej w § 6 - także ewidencje, o których mowa w tym przepisie. [...] --- VATowiem może połączyć przyjemne z pożytecznym ;) i prowadzić ES VAT JEDNOCZEŚNIE stosując ją jako podstawę wpisu do KPiR. Ale jak widzisz nie zawsze da się "wszystko w biurze". Ba - z doświadczeń na grupie wynika że BARDZO WAŻNE jest ujęcie w umowie w jakiej formie i *terminie* dokumenty zostaną wydane przez biuro w razie zakończenia umowy tudzież pisemne oświadczenie o odpowiedzialności za zagubione/nieooddane dokumenty. Opisywane były przypadki odmowy wydania dokumentów :> bądź oświadczenia że "nie ma, znikły". :] > 2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam jakieś > pismo/a do US/ZUS? Patrz wyżej (choć to nie wszystko i nie wiem czy wyjaśniła się już sprawa prawa do podpisywania deklaracji podatkowych). -- pozdrowienia, Gotfryd (KPiR, VAT, memoriał, ZUS) |
||
2006-06-06 15:05 | Re: kilka pytań | t |
To ja mam pytania w związku z tym zagadnieniem I) "§ 8 [...] 2. Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 2, i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu nie udokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego przychodu." Czy ta ewidencja tyczy sie wyłącznie sprzedaży 'bezrachunkowej'? Z brzmienia przepisu jestem na 99% pewien że tak. Dalej: "§ 18. 1. Podatnik jest obowiązany dokonywać zapisów w ewidencjach, o których mowa w § 6 pkt 1 i w § 8 ust. 1 pkt 2, jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym." Znowu - tylko bezrachunkowa ? Dalej: " § 19. 1. Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w przypadku sprzedaży nie udokumentowanej fakturami - na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących. 2. Zapisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 oraz § 30." Czyli jeżeli mam tylko fakturowa sprzedaż to wpisuje po zakończeniu dnia wszytskie faktury wg tego paragrafu (oczywiście jeśli nie skorzystam z prawa do zbiorczego wpisania które to prawo jest w kolejnych punktach tegoż paragrafu) Dalej: " § 30. 1. W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16, oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w § 20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników prowadzących przedsiębiorstwa wielozakładowe. 3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży dokumentowanej wyłącznie fakturami. " Jak dla mnie pkt 3 CO NAJMNIEJ pozwala mi wpisywać faktury do KPiR zbiorczo do 20 - skoro nie mam sprzedaży innej niż fakturowanej. Mam wątpliwości czy zwalnia mnie to z prowadzenia ewidencji sprzedaży bezrachunkowej ale skoro jest i tak pusta to bez różnicy mi to. I teraz: Dnia 06-06-2006 o 13:23:42 Gotfryd Smolik news napisał: > > VATowiem może połączyć przyjemne z pożytecznym ;) i prowadzić ES VAT > JEDNOCZEŚNIE stosując ją jako podstawę wpisu do KPiR. > Ale jak widzisz nie zawsze da się "wszystko w biurze". Mówisz tutaj o potraktowaniu Ewidencji Sprzedaży VAT jako Ewidencji Sprzedaży do KPiR? Rozumiem że w tedy trzeba osobno zsumować sprzedaż bezrachunkowa na ES VAT i potraktować jako sume ES KPiR a faktury VAT można albo po jednej albo też posumować i zbiorczo do KPiR? Z innej beczki: " § 22. 1. Podatnik, opłacający na podstawie odrębnych przepisów podatek od towarów i usług: 1) może w ciągu roku podatkowego ewidencjonować przychody w dacie wystawienia faktury, a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie określonym w odrębnych przepisach, w dniu, w którym faktura powinna być wystawiona, z zastrzeżeniem pkt 2," Czy to oznacza że jak faktura styczniowa przyszla w lutym przed 20. to moge ja na styczeń wspiac w dacie wystawienia(bo księguje wszytsko zbiorczo na mocy par. 30)? Pozdrawiam T |
||
2006-06-07 11:32 | Re: kilka pytań | Gotfryd Smolik news |
On Tue, 6 Jun 2006, t wrote: > To ja mam pytania w związku z tym zagadnieniem > > I) > "§ 8 > [...] > 2. Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży, o której mowa w > ust. 1 pkt 2, i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna zawierać co > najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu nie > udokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego przychodu." > > Czy ta ewidencja tyczy sie wyłącznie sprzedaży 'bezrachunkowej'? > Z brzmienia przepisu jestem na 99% pewien że tak. Moim zdaniem nie. Zobowiązuje (zmusza) do ujmowania sprzedaży bezrachunkowej, ale nie zabrania ujmowania całej sprzedaży - to podatnik decyduje jak chce sobie zorganizować sprzedaż dokumentowaną f-rami. Tam jest wyraźnie: "co najmniej". Czyli również "co najmniej sprzedaż przychodu nie udokumentowanego fakturami" :) > Dalej: > "§ 18. [...] > Znowu - tylko bezrachunkowa ? Wychodzi że "tylko bezrachunkową musi". > § 19. > 1. Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów > handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w > przypadku sprzedaży nie udokumentowanej fakturami - na podstawie wystawionego > na koniec dnia dowodu wewnętrznego [...] > 2. Zapisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się jeden raz dziennie po > zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu > następnym, z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 oraz § 30." > > Czyli jeżeli mam tylko fakturowa sprzedaż to wpisuje po zakończeniu dnia > wszytskie faktury wg tego paragrafu > (oczywiście jeśli nie skorzystam z prawa do zbiorczego wpisania które to > prawo jest w kolejnych punktach tegoż > paragrafu) > > > Dalej: > > " > § 30. > 1. W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, [...] > czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie > później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. [...] > 3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w ust. 1 > pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 > pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży > dokumentowanej wyłącznie fakturami. " > > Jak dla mnie pkt 3 CO NAJMNIEJ pozwala mi wpisywać faktury do KPiR zbiorczo > do 20 No tak wychodzi (że jest liberalniej niż to określiłem :)) > I teraz: > > Dnia 06-06-2006 o 13:23:42 Gotfryd Smolik news > napisał: >> >> VATowiem może połączyć przyjemne z pożytecznym ;) i prowadzić ES VAT >> JEDNOCZEŚNIE stosując ją jako podstawę wpisu do KPiR. >> Ale jak widzisz nie zawsze da się "wszystko w biurze". > > Mówisz tutaj o potraktowaniu Ewidencji Sprzedaży VAT jako Ewidencji Sprzedaży > do KPiR? Miałem na myśli 2 możliwości: 1. tak, bo IMO warunek bycia "zwykłą" ES spełnia. 2. +++ § 21. 1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębną ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających z tej ewidencji. 2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać co najmniej następujące dane: datę i kolejny numer zestawienia, sumę przychodów ze sprzedaży pomniejszoną o należny podatek od towarów i usług oraz o wartość towarów i usług nie stanowiącą przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym i powiększoną o przychody nie objęte obowiązkiem ewidencjonowania dla celów podatku od towarów i usług. --- > Rozumiem że w tedy trzeba osobno zsumować sprzedaż bezrachunkowa na ES VAT IMO nie trzeba - bo określenie "co najmniej" j.w. pozwala aby w ES ("zwykłej") były również ujęte inna rzeczy niż te "co najmniej" :) > i potraktować > jako sume ES KPiR a faktury VAT można albo po jednej IMO można. > albo też posumować i zbiorczo do KPiR? Jeśli "podsumowanie" ma być oparte na ES VAT - czyli par.21 - to IMO można, ale zezwolenia na odrębne ewidencjonowanie f-r *miesięcznie* nie kojarzę: jest takie? Przyznam że w razie czego mam taką "ostatnią linię obrony" - trzymam ją na wypadek jakby mnie (lepiej nie :>) kontrola VAT kiedyś zaatakowała za to że na DW pt. "delegacja" rozliczam sumę VATu z biletów (taka podtabelka w której standardowo mam 4 pozycje - bilet tam i z powrotem i tak samo miejscówka) i księguję łącznie do EZ VAT. Otóż pytam jaki przepis narzuca *formę* EZ VAT? Bo jak nie narzuca to ja sobie postanowiłem ewidencję podzielić na księgi, jedna to jest tak główna - o tu, a księgi podrzędne są na poszczególnych stronach druku delegacji ;) Jakby się uprzeć to trzeba by pomyśleć jak sformułować założenia ES VAT żeby również dla sprzedaży dało się dopasować do koncepcji "podsumowania tylko faktur" :) > Z innej beczki: > > " > § 22. > 1. Podatnik, opłacający na podstawie odrębnych przepisów podatek od towarów i > usług: > 1) może w ciągu roku podatkowego ewidencjonować przychody w dacie wystawienia > faktury, a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie określonym w > odrębnych przepisach, w dniu, w którym faktura powinna być wystawiona, z > zastrzeżeniem pkt 2," > > Czy to oznacza że jak faktura styczniowa przyszla w lutym przed 20. To dotyczy faktur WYSTAWIONYCH! - przychodów, nie kosztów, wyraźnie zapisali. Przeniesienie kosztów na następny rok możliwe jest na mocy zapisu "jeśli to było niemożliwe" - ale oznacza to że NIM f-ra dotarła zamkniemy KPiR. -- pozdrowienia, Gotfryd (KPiR, VAT, memoriał, ZUS) |
nowsze | 1 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
treść pełnomocnictwa oraz kilka pytań dot. prawa podatkowego |
seb8 | 2005-10-18 18:08 |
Zawieszenie DG - kilka prostych pytań? |
Mariusz | 2005-11-25 13:06 |
DG kilka pytań o ryczałt |
Negri | 2005-11-28 13:52 |
dłuuugie, kilka pytań o DG |
J_Bond | 2005-12-19 19:33 |
parę pytań o VAT |
Yaga | 2006-08-08 09:44 |
ZUS kilka pytań...POMOCY |
Wojtek W | 2006-11-07 00:10 |
Pierwsze kroki z DG - "kilka" pytań |
bono | 2006-11-27 20:48 |
KPiR, kilka pytań |
t | 2006-12-19 12:40 |
Kilka pytań dot. numeracji i korekt |
Anxy | 2007-03-21 17:49 |
Egzekucja z konta - kilka pytań |
N | 2007-06-19 19:44 |