poprzedni wątek | następny wątek | pl.biznes |
2006-09-09 21:42 | Początek działalności - księgowość i parę innych pytań ;) | k |
Witam jako że właśnie założyłem DG, jako dodatkowe źródło dochodu (mam stałą umowę). Jestem vatowcem i spodziewam się jednej góra dwóch faktur wystawionych w miesiącu. Więc wydawało mi się że księgowość bez problemu będę mógł sam prowadzić, ale już od samego początku mam pod górkę:-) a teraz jakby ktoś mi powiedział: czy do kosztów mogę wliczyć faturę wystawioną z sierpnia, mimo że działalność mam rozpoczętą od wrzesnia?? a jeśli tak to gdzie to wpisac domyślam się że gdzieś w księdze "vat ewidencja nabycia towarów i usług ?? następne pytanie: jak wpisać opłatę skarbową w koszty? I jeszcze takie pytanko abym czegoś nie przegapił: jakie dokumenty i do kiedy muszę składać? ZUS -> druk DRA do 5 następnego miesiąca? VAT -> drukVAT7 do 25 następnego miesiąca? US-> PIT5 do 20 następnego miesiąca? czy to wszystko czy coś jeszcze? pozdrawiam k. |
2006-09-09 22:32 | Re: Początek działalności - księgowość i parę innych pytań ;) | przemek |
Użytkownik "k" > czy to wszystko czy coś jeszcze? też próbowałem ale w końcu doszedłem do wniosku ze będę cały czas spędzał na papierkach i różnych grupach dochodząc jak co gdzie i kiedy wpisać odliczyć itp itd i tak stało się biuro rachunkowe papiery raz w miesiącu zawożę i za 200 zł mam święty spokój i zajmuję się firmą a nie siedzeniem nad księgą Tobie też polecam |
||
2006-09-10 15:55 | Re: Początek działalności - księgowość i parę innych pytań ;) | k |
Użytkownik "przemek" : > i tak stało się biuro rachunkowe papiery raz w miesiącu zawożę i za 200 zł > mam święty spokój i zajmuję się firmą a nie siedzeniem nad księgą > Tobie też polecam Myślę że potem nie będzie problemów bo jak pisałem to będę miał koło jednej wystawionej faktury miesięczznie i to akurat wiem gdzie wpisać. Druki będę miał co miesiąc identyczne - natomiast nie wiem gdzie i dokładnie jak wpisać koszty rozpoczęcia. i czy oczywiscie mogę wpisać w koszty coś na co mam fakturę z sierpnia jak rozpocząłem działalność we wrześniu? pozdrawiam k. |
||
2006-09-11 02:00 | Re: Początek działalności - księgowość i | work |
Użytkownik "k" : > Myślę że potem nie będzie problemów bo jak pisałem to będę miał koło > jednej > wystawionej faktury miesięczznie i to akurat wiem gdzie wpisać. Druki będę > miał co miesiąc identyczne - natomiast nie wiem gdzie i dokładnie jak > wpisać > koszty rozpoczęcia. Nie baw sie sam w ksiegowosc, za to co piszesz to podejrzewam ze jakies 50zl wiec nie pieniadz, pamietaj ze zdarzaja sie tez inne problemy przy ktorych bez ksiegowej bedzie Ci trudno . pozdr, |
||
2006-09-11 13:01 | Re: Początek działalności - księgowość i | axel |
Użytkownik "k" news:ee15as$5he$1@news.onet.pl... > > Użytkownik "przemek" : >> i tak stało się biuro rachunkowe papiery raz w miesiącu zawożę i za 200 >> zł >> mam święty spokój i zajmuję się firmą a nie siedzeniem nad księgą >> Tobie też polecam > > Myślę że potem nie będzie problemów bo jak pisałem to będę miał koło > jednej > wystawionej faktury miesięczznie i to akurat wiem gdzie wpisać. Druki będę > miał co miesiąc identyczne - natomiast nie wiem gdzie i dokładnie jak > wpisać > koszty rozpoczęcia. > > i czy oczywiscie mogę wpisać w koszty coś na co mam fakturę z sierpnia jak > rozpocząłem działalność we wrześniu? > > pozdrawiam > k. Z tego co piszesz wynika, że....."nie odrobiłeś zadania domowego"...ale jesteś na dobrej drodze bo chcesz to poznać a zatem, porządnie przysiądź fałdów i czytaj !!!! Tego etapu NIE DA SIĘ pominąć ! My Ci nie możemy odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania bo to wymaga napisania poradnika na 100 stron ! A teraz to, na co można krótko odpowiedzieć: 1. ZUS...jeśli nie zatrudniasz pracowników to składasz deklarację i dokonujesz wpłaty składek do 10-go ! 2. Odnośnie faktury z sierpnia (domyślam się i zakładam że jest to faktura dot. zakupu i jest bezspornie związana z rozpoczynaną przez Ciebie działalnością gospodarczą !)....jeżeli ta faktura jest wystawiona PO TERMINIE rejestracji Twojej działalności w Urzędzie Miasta/Gminy to możesz ją NORMALNIE zaksięgować w książce w sierpniu (nie przejmuj się datą rozpoczęcia, jaką podawałeś w różnych wnioskach, ponieważ LICZY faktyczna data rozpoczęcia działalności a ta wynika z dokumentów np. tej otrzymanej faktury !). 3. Pierwszy PIT-5 składasz dopiero wtedy, gdy wystąpi u Ciebie podatek dochodowy DO ZAPŁATY !!!!! axel |
||
2006-09-11 20:35 | Re: Początek działalności - księgowość i parę innych pytań ;) | k |
Użytkownik "axel" : > > Z tego co piszesz wynika, że....."nie odrobiłeś zadania domowego"...ale > jesteś na dobrej drodze bo chcesz to poznać a zatem, porządnie przysiądź > fałdów i czytaj !!!! staram sie :-) ale to rozporządzenie MF w sprawie prowadzenia ksiegi jest mało zjadliwie napisane;-) > Tego etapu NIE DA SIĘ pominąć ! My Ci nie możemy odpowiedzieć na wszystkie > Twoje pytania bo to wymaga napisania poradnika na 100 stron ! > A teraz to, na co można krótko odpowiedzieć: > 1. ZUS...jeśli nie zatrudniasz pracowników to składasz deklarację i > dokonujesz wpłaty składek do 10-go ! ok to zniose i deklaracja jest co miesiąc(kwartalnie) taka sama? > 2. Odnośnie faktury z sierpnia (domyślam się i zakładam że jest to faktura > dot. zakupu i jest bezspornie związana z rozpoczynaną przez Ciebie > działalnością gospodarczą !)....jeżeli ta faktura jest wystawiona PO > TERMINIE rejestracji Twojej działalności w Urzędzie Miasta/Gminy to możesz > ją NORMALNIE zaksięgować w książce w sierpniu (nie przejmuj się datą > rozpoczęcia, jaką podawałeś w różnych wnioskach, ponieważ LICZY faktyczna > data rozpoczęcia działalności a ta wynika z dokumentów np. tej otrzymanej > faktury !). oki czyli te faktury z sierpnia mogę spokojnie wyrzucic:-( czyli moim jedynym kosztem bedzie zdrowotne ale i tak jak je zapłace w pazdzierniku to na wrzesien nie bede miał kosztów tylko przychód. > 3. Pierwszy PIT-5 składasz dopiero wtedy, gdy wystąpi u Ciebie podatek > dochodowy DO ZAPŁATY !!!!! > to już też załapałem dzięki pozdrawiam k. |
||
2006-09-11 23:32 | Re: Początek działalności - księgowość i | axel |
Użytkownik "k" news:ee4a3s$lb8$1@news.onet.pl... > >> jesteś na dobrej drodze bo chcesz to poznać a zatem, porządnie przysiądź >> fałdów i czytaj !!!! > > staram sie :-) ale to rozporządzenie MF w sprawie prowadzenia ksiegi jest > mało zjadliwie napisane;-) Nie smuć się "to wszyscy tak mają"....ten język prawniczo-urzędniczy rzadko przypomina język polski ! Ale coż...trochę musisz (jak każdy z nas) zgłębić te teksty...zastosuj starą studencką metodę....tj. 3-krotnego przeczytania ze zrozumieniem. >> 2. Odnośnie faktury z sierpnia (domyślam się i zakładam że jest to >> faktura dot. zakupu i jest bezspornie związana z rozpoczynaną przez >> Ciebie działalnością gospodarczą > oki czyli te faktury z sierpnia mogę spokojnie wyrzucic:-( Skąd u Ciebie wzięły się w sierpniu, faktury związane z działalnością gospodarczą, której....wtedy jeszcze NIE PROWADZIŁEŚ ?! > czyli moim jedynym kosztem bedzie zdrowotne ale > i tak jak je zapłace w pazdzierniku to na wrzesien nie bede miał kosztów > tylko przychód. Zdrowotne NIE JEST KOSZTEM !!! Rozliczasz je bezpośrednio w PIT-5 w rubr. 46. i to tylko wtedy, gdy wystąpi u Ciebie dochód i podatek !!! Zdrowotne odlicza się z podatku dochodowego !!!!!Jeśli podatek nie wystąpi to zdrowotne MUSISZ "tak czy tak" zapłacić a odliczysz je dopiero później !!! Teraz odnośnie kosztów....piszesz że nie będziesz miał kosztów we wrześniu...hmmm....chyba NIE MA na świecie działalności gospodarczej BEZ KOSZTÓW !!! Zastanów się....z niekochanej przez Ciebie ustawy wynika, że kosztem jest każdy wydatek związany z uzyskiwanym przychodem z działalności gospodarczej... a zatem w swojej działalności NIE BĘDZIESZ zużywał prądu elektrycznego, wody, papieru, długopisów...nie będziesz używał maszyn, urządzeń, narzędzi, materiałów i surowców, komputerów, oprogramowania, drukarek, telefonów i internetu.....będziesz działalność prowadził pod gołą chmurką, czyli bez pomieszczeń, ogrzewania, biurek, krzeseł itd., itp. ???! A zatem....chyba jednak będziesz miał koszty i....obawiam się że na początku będą one jednak WYŻSZE od przychodów....?! ....czego Ci oczywiście NIE życzę. Pozdr. axel |
||
2006-09-12 09:46 | Re: Początek działalności - księgowość i parę innych pytań ;) | ws |
Użytkownik "axel" : > Ale coż...trochę musisz (jak każdy z nas) zgłębić te teksty...zastosuj > starą studencką metodę....tj. 3-krotnego przeczytania ze zrozumieniem. U nas na studiach niektórych rzeczy nie trzeba było zrozumieć byle: ZZZ zakuc -> zdać -> zapomnieć:-) ale jak widzę dzisiaj niektórych rzeczy się nie zapomniało... > Skąd u Ciebie wzięły się w sierpniu, faktury związane z działalnością > gospodarczą, której....wtedy jeszcze NIE PROWADZIŁEŚ ?! Proste papiery o rozpoczęcie działalności z dniem 1.09 złożyłem na początku sierpnia. W sierpniu opłaciłem np. wydanie decyzji o wpisie do ewidencji, decyzja o tym ze bede vatowcem, zrobiłem pieczątkę i parę innych drobiazgów biurowych. Ale jak tego nie mogę rozliczć to ok. - teraz juz wiem. > Zdrowotne NIE JEST KOSZTEM !!! Rozliczasz je bezpośrednio w PIT-5 w rubr. > 46. i to tylko wtedy, gdy wystąpi u Ciebie dochód i podatek !!! Zdrowotne > odlicza się z podatku dochodowego !!!!!Jeśli podatek nie wystąpi to > zdrowotne MUSISZ "tak czy tak" zapłacić a odliczysz je dopiero później !!! sorry rzeczywiscie nie jestem jeszcze zaznajomiony z tym słownictwem - dla mnie był to skrót myślowy (koszt - coś co mi obniża podatek - nieważne czy bezpośrednio, czy pośrednio przez zmniejszenie dochodu) ale już postaram się być precyzyjniejszy. > Teraz odnośnie kosztów....piszesz że nie będziesz miał kosztów we > wrześniu...hmmm....chyba NIE MA na świecie działalności gospodarczej BEZ > KOSZTÓW !!! > Zastanów się....z niekochanej przez Ciebie ustawy wynika, że kosztem jest > każdy wydatek związany z uzyskiwanym przychodem z działalności > gospodarczej... a zatem w swojej działalności NIE BĘDZIESZ zużywał prądu > elektrycznego, wody, papieru, długopisów...nie będziesz używał maszyn, > urządzeń, narzędzi, materiałów i surowców, komputerów, oprogramowania, > drukarek, telefonów i internetu.....będziesz działalność prowadził pod > gołą chmurką, czyli bez pomieszczeń, ogrzewania, biurek, krzeseł itd., > itp. ???! > A zatem....chyba jednak będziesz miał koszty i....obawiam się że na > początku będą one jednak WYŻSZE od przychodów....?! ....czego Ci > oczywiście NIE życzę. Działalność jak pisałem będzie raczej działalnością dodatkową, jako miejsce wykonywania mam wpisany adres zamieszkania i aby koszty utrzymania mieszkania wliczyć w koszty prowadzenia działalności (jak wyczytałem) należy napisac oświadczenie użyczenia mieszkania i wyliczyć proporcjonalny stosunek powierzchni firmy w mieszkaniu a następnie ogólne koszt wody, prądu itp wyliczyć na proporcjonalnie do powierzchni biurowej w mieszkaniu:-) jest to dla mnie dosyć śmieszne aby odliczyć np.10pln za zuzycie gazu w mieszkniu. Wiec takie rzeczy sobie podaruje zwłaszcza że dążę do uproszczenia księgowości :-) Jedyne realnie koszty to oprogramowanie itp. Jeszcze teraz pytanie jak się ma sprawa zgłoszenia działalności do PIP? trzeba to robić? pozdrawiam k. |
||
2006-09-12 12:58 | Re: Początek działalności - księgowość i parę innych pytań ;) | mvoicem |
k wrote: > > Użytkownik "przemek" : >> i tak stało się biuro rachunkowe papiery raz w miesiącu zawożę i za 200 >> zł mam święty spokój i zajmuję się firmą a nie siedzeniem nad księgą >> Tobie też polecam > > Myślę że potem nie będzie problemów bo jak pisałem to będę miał koło > jednej wystawionej faktury miesięczznie i to akurat wiem gdzie wpisać. > Druki będę miał co miesiąc identyczne - natomiast nie wiem gdzie i > dokładnie jak wpisać koszty rozpoczęcia. Miałem takie samo podejście jak ty, do czasu sławetnego zamieszania z kasami fiskalnymi. Jak przez około 3 dni spędzilem na tym żeby dojść czy muszę czy nie, doszedłem do wniosku że za drogo mnie ta oszczędność kosztuje :). Oczywiście jak wielu na tej grupie słusznie zauważa, nie zwalnia cię to od znajomości przepisów i czujności, bo księgowa może cię wtopić tak że pół roku spędziesz na odkręcaniu tego. A jak nie ty pierwszy zauważysz błąd, a US, to jeszcze gorzej. p. m. |
||
2006-09-12 15:46 | Re: Początek działalności - księgowość i | axel |
Użytkownik "ws" news:ee5okb$5v8$1@news.onet.pl... >> Skąd u Ciebie wzięły się w sierpniu, faktury związane z działalnością >> gospodarczą, której....wtedy jeszcze NIE PROWADZIŁEŚ ?! > > Proste papiery o rozpoczęcie działalności z dniem 1.09 złożyłem na > początku sierpnia. > W sierpniu opłaciłem np. wydanie decyzji o wpisie do ewidencji, decyzja o > tym ze bede vatowcem, zrobiłem pieczątkę i parę innych drobiazgów > biurowych. Ale jak tego nie mogę rozliczć to ok. - teraz juz wiem. Tak się domyślałem...i tutaj mogę Cię pocieszyć, otóż.... tego typu wydatki - związane z przygotowaniem do uruchomienia działalności - jak: opłata za wpis do ewidencji, koszt zgłoszenia do VAT, pieczątki itp. .... MOŻESZ sobie zaksięgować we wrześniu !!!! Sprawdziłeś i jesteś pewien, że musisz być VAT-owcem ? > Jeszcze teraz pytanie jak się ma sprawa zgłoszenia działalności do PIP? > trzeba to robić? > > pozdrawiam > k. Jeżeli nie zatrudniasz pracownika (chociażby na 1/386 etatu) to NIE musisz zgłaszać nic do PIP. A i jeszcze jedno....może tego nie wiesz, że....jako prowadzący działalność możesz pracować 24h/dobę bez jakichkolwiek konsekwecji prawnych, jedyne jakie możesz mieć konsekwencje to....natury zdrowotnej ! pozdr. axel |
nowsze | 1 2 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
Poprowadzę księgowość firmy/Warszawa i okolice |
Marta | 2005-10-18 19:14 |
Pizza Stone - kamień do pieczenia pizzy, chleba, grill ..... i wiele innych zastosowń |
Fratelli Pizza Stone | 2006-01-03 01:20 |
Parę rzeczy może ktoś chce kupiś |
zarudzki | 2006-01-09 20:16 |
Wiadomosci ekoniczne z innych krajow - gdzie? |
Glogiso | 2006-02-06 11:49 |
Wiadomosci ekonomiczne z innych krajow - gdzie? |
Glogiso | 2006-02-06 12:25 |
zlecenia wykonywane dla klientow z innych krajow |
Nemis | 2006-04-09 10:48 |
zlecenia wykonywane dla klientow z innych krajow |
Nemis | 2006-04-09 10:48 |
jak zarudniacie handlowców w innych miastach? |
cool | 2006-09-25 11:15 |
kilka pytań |
Druidek | 2007-02-25 16:47 |
www.ME2012.eu i kilka innych |
plusz | 2007-04-23 13:59 |