Czym zajmie się komisja Palikota? Przedsiębiorcy przedstawiają Money.pl swoje postulaty.
Zmiany przepisów utrudniających działalność gospodarczą domagają się przedsiębiorcy z całej Polski.
Swoje postulaty ujawnili Money.pl przedsiębiorcy z Wielkopolskiego Związku Pracodawców Prywatnych Lewiatan
1. Państwo nie może kredytować się kosztem podatników
Na pierwszym miejscu wśród _ podatkowych bubli _ wymieniają znacznie dłuższy niż w innych krajach UE czas oczekiwania na zwrot podatku VAT - _ Państwo nie powinno kredytować się kosztem podatników _- piszą.
Postulują skrócenie czasu zwrotu podatku. Chcą też, by fiskus, gdy nie zapłaci należnej przedsiębiorcy kwoty w terminie, ponosił takie same konsekwencje finansowe, jak przedsiębiorca, który opóźni się z zapłatą podatku.
Terminy zwrotu podatku VAT | |||
---|---|---|---|
Terminy | podstawowy | wydłużony | skrócony |
obecnie: | 60 dni | 180 dni | 60 i 25 dni |
postulat: | 30 dni | 90 dni | 30 i 15 dni |
ZOBACZ TAKŻE:
2. Koniec z karami za błędy w ustawach!
Podatnik czy płatnik mógłby bez groźby kary stosować korzystniejszą dla siebie wykładnię, jeżeli byłoby to zgodne ze stanowiskiem sądów lub organów podatkowych w podobnych sprawach albo ze stanowiskiem uznanych autorytetów z dziedziny prawa podatkowego (wyrażonym w publikacjach).
Obecnie każdy przedsiębiorca zagrożony jest odpowiedzialnością karno - skarbową, także z tytułu nieumyślnego zaniedbania: podlega karze grzywny albo karze pozbawienia wolności do roku albo obu tym karom łącznie (art. 78 § 1 Kodeksu Karno - Skarbowego).
Wielkopolscy przedsiębiorcy postulują, by karać tylko za faktyczne przekroczenie przepisów, nie zaś za interpretowanie istniejących przepisów na swoją korzyść.
3 . Niekorzystne zmiany w interpretacjach
Polskie prawo podatkowe jest tak niejasne, że niemal każdy jego zapis podlegać musi indywidualnej, dostosowanej do sytuacji podatnika, interpretacji. Przedsiębiorcy obiecywali sobie wiele po reformie, która z dniem 1 lipca 2007 wprowadziła interpretacje centralne.
Miały zniknąć różnice, powodujące, że przedsiębiorcy opłacało się rejestrować w innym urzędzie skarbowym, stosującym bardziej korzystną wykładnię. Niestety, okazało się, że nowe przepisy są mniej korzystne. Wprawdzie zabezpieczają przed różnicowaniem podatników, jednak odbierają im możliwość uzyskania interpretacji w rozsądnym czasie.
Do 1 lipca podatnik, który nie otrzymał interpretacji w ciągu trzech miesięcy (bądź, w przypadkach szczególnie trudnych, siedmiu) miał prawo bez konsekwencji podatkowych, zastosować taką wykładnię przepisów, jaką uznał za stosowną.
Obecnie termin rozpatrzenia interpelacji przedłużył się _ praktycznie w sposób nieograniczony _ - jak piszą przedsiębiorcy.
_ - Minister Finansów powinien mieć możliwość wydłużenia postępowania jedynie do 4 miesięcy. Po upływie tego terminu, w przypadku nie doręczenia interpretacji, wiążące powinno stawać się stanowisko podatnika - _postulują.
To nie jedyny zarzut kierowany przeciw nowym interpretacjom. Nowelizacja zmieniła też zakres ich obowiązywania:
Interpretacje podatkowe: | |
---|---|
do 30.06.2007 | od 01.07.2007 |
Zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku także w odniesieniu do zdarzeń sprzed doręczenia interpretacji indywidualnej albo opublikowania interpretacji ogólnej. | Brak zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku w odniesieniu do zdarzeń sprzed doręczenia interpretacji indywidualnej albo opublikowania interpretacji ogólnej. |
4. Musisz wynająć księgowego
Małe firmy o dużych obrotach - a często niewielkich dochodach - zmuszane są do przejścia na pełną księgowość.
Kwota obrotów, od której uzależniono ten obowiązek wyrażona jest w euro. Niezmiennie, od 1999 roku limit ten wynosi 800 tysięcy euro.
Prowadzenie tak zwanej _ pełnej księgowości _, czy, inaczej mówiąc, _ ksiąg rachunkowych _dla większości firm wymaga zatrudnienia księgowego, bądź umowy z biurem rachunkowym. To dodatkowe koszty, rzędu od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie.
PO obiecuje podniesienie limitu, od którego trzeba będzie przejść na pełną księgowość, do 1 mln 200 tys. euro. Przedsiębiorcy postulują, by zwiększył się on do 1 mln 600 tys. euro.
Projekt podniesienia limitu nie jest jednak projektem rządowym, został wniesiony do Sejmu przez grupę posłów Platformy. Nie może więc skorzystać z tak zwanej _ rządowej szybkiej ścieżki legislacyjnej _ .
Nie uwzględnia on też wprowadzenia zapowiadanych przepisów przejściowych, dzięki którym firmy, prowadzące pełną księgowość od początku tego roku, będą mogły z niej zrezygnować, o ile nie przekroczyły w roku ubiegłym kwoty 1 mln 200 tys euro.
Przedsiębiorcy postulują też wyłączenie z przychodów sprzedaży majątku trwałego: zdarza się często, że firma, sprzedając nieruchomość czy sprzęt, więc faktycznie zmniejszając swoje możliwości, automatycznie wpada przez tę sprzedaż w tak zwaną pełną księgowość.
5. Zmiana progu VAT
Próg, od którego firma automatycznie staje się VAT-owcem zmienił się od tego roku bardzo istotnie.
_ Podwyższenie przez Polskę progu ponad 50 tys.zł (równowartość 10 tys euro z dnia przystąpienia do UE, po zaokrągleniu) wymaga zmiany art. 287 Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Progi dla Węgier, Czech, Słowacji wynoszą 35.000 EUR. _Do tej pory wyrażany był on w euro. Budziło to słuszny żal większości małych przedsiębiorców, rozliczających się w złotym: euro spadało, więc zarabiając coraz mniej zagrożeni byli _ wpadnięciem w VAT _ .
W tej chwili próg wynosi zamiast 10 tys. euro - jak w roku ubiegłym - 50 tys. złotych.
Przedsiębiorcy postulują jednak, by podnieść go do 80 tys.
Przywołują przy tym absurdalne sytuacje, gdy pod koniec roku zaniechali pracy taksówkarze, obawiając się przekroczenia limitu.
6. Co to jest _ reprezentacja _?
Nie zalicza się do kosztów podatkowych kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych - mówi ustawa. Nie określa jednak, czym jest reprezentacja. Na tym tle powstają liczne spory podatników z fiskusem.
Organy podatkowe - zwłaszcza podczas kontroli - skłonne są do określeń arbitralnych. _ Wymóg poniesienia wydatku w celu uzyskania przychodu wystarczająco zabezpiecza interes Skarbu Państwa. - _twierdzą przedsiębiorcy.
_ Jednoznaczne określenie w ustawach, że wydatki na ,reprezentację to wyłącznie wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. _
_ - Wyjątek: zakup żywności i napojów (niealkoholowych) w ilościach uzasadnionych zwyczajowymi poczęstunkami dla klientów powinien być kosztem podatkowym. - _postulują.
7. Trzy różne kursy przy rozliczaniu walut!
Przedsiębiorca powinien inaczej rozliczać transakcje w walutach obcych na potrzeby księgowości (kierując się ustawą o rachunkowości), na potrzeby VAT oraz przy naliczaniu podatku dochodowego.
ZOBACZ TAKŻE:
8. Leczenie, wczasy i samochód dla pracownika
Podatnicy często wynagradzają swoich pracowników (zleceniobiorców, menedżerów itd.) w postaci innej niż pieniężna.
Koszty takich wynagrodzeń są często kwestionowane jako koszt podatkowy. Dotyczy to w szczególności wykupienia świadczeń dla członków rodzin podatników, np. pakietów medycznych, finansowania edukacji, wypoczynku.
Utrudnia to - bądź czyni bardziej kosztownym - zatrzymywanie pracownika w firmie. Jest to szczególnie ważne w chwili, gdy większość przedsiębiorstw cierpi na niedobór kadr.
9. Precz z sankcją!
Wciąż działają przepisy o karaniu przedsiębiorców tak zwaną sankcją VAT.
| Ustawa o VAT (art. 109): |
| --- |
| Podatnik, który w złożonej deklaracji VAT-7 albo VAT-7 K nieprawidłowo rozliczył VAT, jest karany 30% dodatkowym zobowiązaniem podatkowym (_ sankcją VAT _). |
Przepis ten budzi wątpliwości co do jego zgodności z prawem unijnym. Należy pamiętać, że podatnika, który nie zapłacił właściwego VAT - poza obowiązkiem zapłaty podatku - obciążają także odsetki podatkowe. Obecnie w wysokości 13,5 proc. rocznie.
ZOBACZ TAKŻE:
10. Płać a potem się skarż
Wniesienie odwołania od decyzji podatkowej nie wstrzymuje jej wykonania.
Skutek: Liczne upadłości firm, które płacąc podatek wynikający z decyzji ,nie doczekały korzystnego dla siebie rozstrzygnięcia organów odwoławczych.
Postulat: Zaskarżona decyzja podatkowa zawsze powinna podlegać wykonaniu dopiero po rozparzeniu odwołania i ew. skarg do sądów administracyjnych (jeżeli nie zostanie uchylona). **
11. Jazda dochodem
Podatnicy często udostępniają swoim pracownikom (zleceniobiorcom, menedżerom itd.) samochody służbowe do wykorzystania w celach prywatnych.
Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenie to stanowi dla korzystającego przychód podatkowy w wysokości jego wartości rynkowej.
Jak jednak określić tę wartość? Pracodawca udostępnia samochód głównie w celach służbowych. Możliwość korzystania z niego w czasie wolnym od pracy to swego rodzaju bonus dla pracownika - w związku z czym uznawany jest za jego dodatkowy dochód.
Praktyką urzędów skarbowych jest wyliczanie go na podstawie cenników firm wynajmu samochodów.
_ Wynajem samochodów przez firmy rent a car nie jest w żaden sposób porównywalny z udostępnianiem samochodów służbowych (inny rozkład funkcji, ryzyk itd.). _- argumentują pracodawcy.
W praktyce najczęściej utajnia się używanie służbowego samochodu także po godzinach pracy.
Jako że samochód służbowy, dostępny pracownikowi także np. wieczorem, czy w weekendy, jest faktycznie dla zatrudnionego pewnym przywilejem, należy wprowadzić jasne zasady rozliczania.
12. Bez podatków z _ zaskórniaków! _
Faktura wystawiona, kontrahent nie zapłacił - fiskus i tak upomni się o swoje. Taką sytuację zna każdy przedsiębiorca. Bez względu na to, czy pieniądze z transakcji wpłynęły, czy też nie, podatki od nich zapłacić trzeba.
Niemało pewnie firm padło na tym właśnie, że musiały uiścić podatek od pieniędzy, których nie dostały.
_ Brak zapłaty przez kontrahenta powoduje, że podatnik ponosi ciężar podatku, pomimo, iż faktycznie nie uzyskał przychodu. Problem pogłębia niewydolność sądów oraz rygorystyczne przepisy dot. zaliczania do kosztów nieściągalnych wierzytelności. _ - twierdzi WKPP.
_ Przychód powinien być wykazywany dopiero z chwilą faktycznego otrzymania. _ - postuluje.