Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Biznes społecznie odpowiedzialny w Polsce: jakie zmiany zachodzą w świadomości przedsiębiorców?

0
Podziel się:
Biznes społecznie odpowiedzialny w Polsce: jakie zmiany zachodzą w świadomości przedsiębiorców?

_ Materiał prasowy _

**

Dialog z pracownikami i odpowiednie środowisko pracy – to zdaniem ekspertów jedne z najważniejszych obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy prowadzące zrównoważoną politykę Work Life Balance mają większe szanse skutecznej realizacji założeń CSR. Tym większe, jeśli korzystają z nowoczesnych rozwiązań w zakresie budowania relacji z pracownikami. **

Wśród właścicieli firm coraz powszechniejsza staje się świadomość, że działanie wyłącznie dla zysku może być postrzegane przez klientów i partnerów biznesowych jako mało wiarygodne. Podobnie z pracownikami – zatrudnienie w firmie, która całą swoja aktywność skupia wyłącznie na ekonomii sprawia, że czują się oni mnie przywiązani do tej firmy, że maleje w nich poczucie lojalności. Dlatego organizacje stawiają na utrzymywanie dobrych relacji z pracownikami i budowanie odpowiedniej atmosfery w środowisku zawodowym. Dzięki temu rośnie przywiązanie ludzi do danej marki, a firma zyskuje wizerunkowo, stawiając się w roli społecznie odpowiedzialnego biznesu.

CSR coraz ważniejszy, ale czy dobrze rozumiany?

Raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Trendy CSR 2014” pokazał, że minione dwanaście miesięcy były czasem wzrostu popytu ze strony pracowników w obszarze społecznej odpowiedzialności firm. Jak czytamy w raporcie, zaczęli oni wymagać od pracodawców czegoś więcej niż godziwych zarobków; dzisiaj liczą się dla nich standardy (m.in. etyczne). Pracownicy zauważają, że firmy nie wykorzystują w pełni ich czasu pracy, a z drugiej strony – ich potencjału.

Oceny stanu wdrażania standardów CSR dokonała pod koniec 2011 roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Jedną z kategorii branych przez PARP pod uwagę były relacje z pracownikami jako jeden z wyznaczników biznesu społecznie odpowiedzialnego. W raporcie z badania zaznaczono, że najlepszym ze sposobów traktowania pracowników jest model podmiotowy, w którym są oni postrzegani jako partnerzy w działaniu. Jednak z zodpowiedzi respondentów wynika, że firmy opierają się głównie na instrumentalnym modelu działania i traktują pracowników jako źródło maksymalizacji zysków. Dowód? Wśród sposobów dbania o satysfakcję pracowników ankietowani przez PARP wymienili na pierwszym miejscu terminowe wypłacanie wynagrodzeń. Tymczasem to nie dodatkowy dowód odpowiedzialności, a wynikający z Kodeksu pracy obowiązek pracodawcy. Co więcej, 49% firm w ramach dbania o satysfakcję pracowników wypłaca premie, a duża część uważa również, że poziom satysfakcji zależy od poziomu wynagrodzenia.

*Do Work Life Balance nie tylko przez telepracę *

Raport przygotowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pokazał, że firmy stosują też udogodnienia związane z zapewnieniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. W ramach polityki Work Life Balance pracodawcy wprowadzają elastyczny czas pracy czy telepracę. Co zastanawiające, wśród ankietowanych nie pojawiły się wskazania na specjalne programy motywacyjne, które ułatwiają zrównoważone działania w tym obszarze. Wyniki badania dziwią, dlatego, że to skuteczne narzędzia ułatwiające pracownikom godzenie życia prywatnego z zawodowym. Jednym z takich programów jest MultiBenefit, który wykorzystując pozapłacowe motywatory, daje pracownikom szansę na zachowanie Work Life Balance. MultiBenefit, dzięki różnorodności oferty (od kultury i rozrywki po zdrowie i wychowywanie dzieci), to atrakcyjny dodatek do pensji, niskobudżetowe narzędzie motywowania, które przynosi korzyści i
pracownikowi, i pracodawcy. Nie tylko wzmacnia pozytywnie ich wzajemne relacje, ale przede wszystkim wspiera politykę WLB – jedną z kategorii wpisujących się w koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu.

– Jak pokazują badania w zakresie CSR w Polsce, najważniejszym obszarem odpowiedzialności społecznej powinno być miejsce pracy – uważa Robert Sroka, Szef Projektów CSR Accreo Taxand. Jego zdaniem, prowadzenie dialogu z pracownikami i odpowiednie wspieranie ich roli w organizacji to dzisiaj ważny aspekt prowadzenia firmy.

sponsorowane
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)