Kartami płacimy coraz częściej i coraz więcej. Tylko przez pierwsze trzy miesiące tego roku wydaliśmy w ten sposób prawie 17 miliardów złotych. W ciągu czterech lat wartość transakcji bezgotówkowych wzrosła dwa i pół raza.
Klienci płacący kartami płatniczymi wydają więcej pieniędzy niż ci, płacący gotówką. Aby skorzystać na tej prawidłowości i zainstalować w swoim punkcie terminal do obsługi kart płatniczych trzeba zgłosić się do jednego z sześciu działających w Polsce _ agentów rozliczeniowych _:
| * Bank Pekao SA * eCard * Elavon (CardPoint) | * eService * Polbank * Polcard |
| --- | --- |
Niełatwo wybrać najlepszą ofertę. Na stronach internetowych _ agentów _ próżno niestety szukać cenników. Stawki są ustalane indywidualnie, na podstawie wysokości obrotów, branży, w jakiej działa zainteresowany a nawet *lokalizacji *jego punktu.
ZOBACZ TAKŻE:
Poczta walczy o bezprowizyjne płatności kartami dla klientów
Zależą też od zakresu usług, jakie chcemy oferować - mając terminal możemy nie tylko realizować płatności kartą, ale również przykładowo doładować telefon komórkowy na kartę czy oferować cashback, czyli wypłacać gotówkę, jak w bankomatach.
Kontaktując się z firmami obsługującymi transakcję trzeba zostawić swoje dane kontaktowe i podstawowe informacje na temat działalności. W ciągu kilku dni kontaktuje się z nami przedstawiciel handlowy z ofertą. Ofertą, którą - o czym trzeba pamiętać - można, a nawet trzeba negocjować.
Za co będziemy płacić?
Przedstawiciel operatora płatności powinien podać nam ceny za:
- dzierżawę terminala
- prowizję od każdej transakcji
- koszt połączenia, potrzebnego do autoryzacji
Mając w garści oferty kilku firm, można zacząć negocjacje dwóch pierwszych pozycji i wybrać najkorzystniejszą ofertę. Koszty obsługi płatności kartami sukcesywnie spadają, ale warto się potargować.
źródło: NBP
Dzierżawa terminala to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Kwota zależy przede wszystkim od modelu urządzenia i od tego czy jest przenośny.
Prowizje wahają się od 1 do około 4 procent, w zależności od branży. Najniższe płacą sklepy, największe - restauracje czy hotele.
ZOBACZ TAKŻE:
American Express rusza w Polskę
Koszty połączeń zależą od operatora telekomunikacyjnego z jakiego korzystamy. Połączenia autoryzacyjne mogą być realizowane przez łącze internetowe, stacjonarną linię telefoniczną lub komórkę.
Czy warto? Warto!
Wszytko wskazuje na to, że prowadząc punkt handlowy lub usługowy warto zainwestować w obsługę kart płatniczych. Polacy - jak wynika z ostatnich danych Narodowego Banku Polskiego - mają w portfelach 31,1 miliona kart płatniczych. Tylko przez pierwsze trzy miesiące tego roku płacili nimi 317,6 miliona razy.
źródło: NBP
Za liczbą wydawanych przez banki kart proporcjonalnie, czyli równie szybko, rosną kwoty, jakie Polacy kartami wydają. W pierwszym kwartale wydaliśmy w ten sposób w sumie 16,98 miliarda złotych.
źródło: NBP
A trzeba pamiętać, że wynik pierwszego kwartału jest najsłabszy w skali całego roku. Po gorączce świątecznych zakupów z końca poprzedniego roku Polacy gospodarują swoimi pieniędzmi nieco oszczędniej. Można zaryzykować tezę, że przez trzy ostanie miesiące tego roku Polacy wydadzą kartami grubo ponad 20 miliardów złotych.
Raport Money.pl | |
---|---|
*KNF zaatakuje karty kredytowe. Będzie nowa rekomendacja * Nasze zadłużenie na kartach to już niemal 13 mld zł. Przez rok urosło o 40 proc. Czy to bomba z opóźnionym zapłonem? Czytaj w Money.pl |