Europejskie standardy bezpieczeństwa i higieny pracy Regulacje dotyczące ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pracy stanowią w prawie europejskim bardzo rozbudowany system, mający na celu ochronę pracowników przed zagrożeniami związanymi ze środowiskiem pracy oraz harmonizację krajowych przepisów o ochronie zdrowia. Nadrzędne znaczenie ma Dyrektywa Ramowa Nr 80/1107/EEC (nowelizowana Dyrektywą Nr 88/642/EEC) o ochronie pracowników przed szkodliwym działaniem czynników chemicznych, fizycznych i biologicznych. Mówi ona o czynnikach występujących w środowisku pracy w stopniu przekraczającym dopuszczalną wartość (dopuszczalne stężenie bądź dopuszczalny wskaźnik biologiczny), które zostały uznane za szkodliwe bądź prawdopodobnie szkodliwe dla zdrowia. Zgodnie z art. 4 Dyrektywy 80/1107/EEC, w celu zapobieżenia narażania pracowników na działanie szkodliwych czynników oraz utrzymywania tego zagrożenia na najniższym poziomie pracodawcy obligowani są do podjęcia następujących działań:
Jeżeli te działania nie zapewnią odpowiedniej ochrony, pracodawca musi całkowicie lub częściowo zrezygnować ze stosowania szkodliwego czynnika chemicznego, fizycznego lub biologicznego. Ponadto pracodawca jest obciążony podejmowaniem dodatkowych działań, jeżeli w miejscu pracy występuje następujący czynnik: akrylonitryl, azbest, arsen i jego związki, benzen, kadm i jego związki, rtęć, nikiel, ołów i ich związki, chlorowane węglowodory. Jest on wówczas zobowiązany do przeprowadzenia badań lekarskich u pracowników przed podjęciem przez nich pracy narażającej na wpływ szkodliwych czynników, a następnie do prowadzenia systematycznych kontroli okresowych. Pracownik powinien być objęty odpowiednią opieką medyczną zarówno przed, jak i w trakcie oraz po okresie pracy w miejscu występowania szkodliwego czynnika. Pracownicy i/lub ich przedstawiciele powinni być poinformowani o wynikach pomiarów kontrolnych przeprowadzonych w środowisku miejsca pracy, a także o przekroczeniach dopuszczalnych parametrów stężeń, ich przyczynach i możliwościach podejmowania działań mających im zapobiegać. Należy poszerzać wiedzę pracowników nt. niebezpieczeństw, na jakie są narażani, jeśli pozostają w kontakcie z czynnikami mogącymi zagrozić ich zdrowiu. Przy przeprowadzaniu wszystkich tych działań dyrektywa zakłada konsultację z partnerami społecznymi, tak aby mogli oni kontrolować sposób wprowadzania w życie przez pracodawcę wszystkich działań podstawowych i uzupełniających wymaganych przez Dyrektywę 80/1107/EEC. Z uwagi na ramowy charakter ww. dyrektywy, na podstawie art. 8 ust. 1 zostały wydane 4 dyrektywy precyzujące sposoby eliminacji lub zmniejszania zagrożeń opisanych w załączniku I do tej dyrektywy. Aktem prawnym związanym z Dyrektywą Nr 80/1107/EEC jest Dyrektywa Nr 77/576/EEC w sprawie ujednolicania przepisów prawa państw członkowskich dotyczących znaków bezpieczeństwa w miejscach pracy. Jej uchwalenie wiąże się bezpośrednio ze skutkami wywołanymi swobodnym przepływem pracowników w krajach unijnych i wynikającą stąd potrzebą pokonania barier językowych. Dyrektywa ta zakłada, że unijny system znaków bezpieczeństwa działa, jeżeli:
Dyrektywa 77/576/EEC w załączniku nr I podaje zasady stosowania znaków bezpieczeństwa, natomiast załącznik nr II zawiera ujednoliconą symbolikę znaków bezpieczeństwa (ich rodzaje), którą państwa członkowskie są zobowiązane stosować dla oznaczenia niebezpiecznych sytuacji, oraz informacje o specjalnym systemie znaków bezpieczeństwa. Zapewnienie pracownikom możliwości korzystania z maszyn opatrzonych
znakiem CE jest jedną z podstawowych form gwarantowania standardów ochrony
zdrowia. |