System zarządzania jakością w małych i średnich firmach
System zarządzania jakością kojarzy się zwykle z dużym przedsiębiorstwem
przemysłowym. Rzeczywiście jeszcze przed kilkoma laty systemy zarządzania
jakością wdrażane były wyłącznie w dużych zakładach. Następnie do ich
zastosowania zmuszeni zostali mniejsi kooperanci dużych zakładów przemysłowych.
Dopiero póĽniej, systemy jakości zaczęły wdrażać kolejne małe i średnie
firmy, borykające się z problemem swojej egzystencji i rozwoju w warunkach
wzrastającej konkurencji.
Sektor małych i średnich firm w Polsce to aż 99,7% rynku przedsiębiorstw,
co stanowi nominalnie około 3 mln przedsiębiorstw. Określenie "małe
i średnie firmy" odnosi się do przedsiębiorców prowadzących działalność
gospodarczą zarówno jako osoby fizyczne, jak też w formie spółek cywilnych,
jawnych, komandytowych, komandytowo-akcyjnych, partnerskich i spółek
z ograniczoną odpowiedzialnością. Szczególne zainteresowanie systemami
zarządzania jakością odnotowano w latach 2000 i 2001, kiedy to o certyfikaty
starały się głównie firmy usługowe z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Przyrost liczby firm ubiegających się o certyfikację ściśle wiąże się
z uruchomieniem przez Ministerstwo Gospodarki programu refundacji kosztów
szkoleń i konsultingu dla tych podmiotów. W efekcie obecnie w Polsce
kilkaset firm posiada certyfikat systemu zarządzania jakością według
norm ISO 9000, a kilka tysięcy pracuje nad jego wdrożeniem. Dla porównania
na świecie certyfikaty zostały wydane dla ponad 150 000 przedsiębiorstw.
Dla małych i średnich firm wdrażających system zarządzania jakością
oparty o normy ISO 9000 wyróżniono kilka wspólnych cech charakterystycznych,
powodujących szczególne trudności przy wdrożeniu norm jakościowych:
- płaska struktura organizacyjna;
- wykonywanie różnych funkcji przez te same osoby (m.in. sprawowanie
funkcji właściciela i managera przez tę samą osobę);
- niski poziom sformalizowania systemu zarządzania przedsiębiorstwem
(brak ściśle określonych kompetencji i odpowiedzialności);
- mały kapitał własny.
Powyższe cechy w praktyce wymagają sformalizowania działań firmy,
a to może wiązać się z pewnymi kłopotami. Problemem dla małej firmy
może być:
- Brak istotnych dokumentów formalnych.
Rozwiązaniem będzie stworzenie schematu organizacyjnego, opracowanie
regulaminu organizacyjnego, regulaminu wynagradzania, zakresów kompetencji
i odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach, ustalenie procesów
przebiegających w firmie, określenie polityki i strategii działania,
celów jakościowych. Pomocne mogą tu być wydawnictwa publikujące tego
typu informacje.
- Stałe obciążenie zarządzających i pracowników bieżącymi sprawami
(brak czasu , aby pomyśleć o przyszłości firmy).
Rozwiązaniem w takim przypadku jest motywacja pracowników przez kadrę
kierowniczą przy pomocy sprawdzonych metod odpowiednio dobranych do
każdej osoby oraz przekonanie o skuteczności wdrożenia systemu dla
minimalizacji sytuacji trudnych, powodujących konflikty, dzięki jasnemu
określeniu zasad współpracy. Dodatkową, a jednocześnie najistotniejszą
korzyścią zarówno dla firmy, jak i dla samopoczucia pracowników są
zadowoleni klienci.
- Problemy z wdrożeniem i utrzymaniem systemu jakości.
W tym przypadku zalecane jest skorzystanie w pierwszej kolejności
z opinii doradców, a następnie pełne zaangażowanie własnych pracowników
w utrzymanie wdrożonego już systemu jakości.
- Problem finansowy związany z kosztami wdrożenia.
W 2000 roku Ministerstwo Gospodarki uruchomiło projekt refundacji
części kosztów doradztwa związanego z przygotowaniem firmy do uzyskania
certyfikatu na system zarządzania zgodny z normami serii ISO 9000
i/lub ISO 14000. Projekt realizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorstw
(02-017 Warszawa, Al. Jerozolimskie 125/127, tel. 0-22 699 70 44,
fax: 0-22 699 70 46).
Opracowanie: Joanna Srebrzyńska
Powrót
źródło:
|