Money.plFirmaGrupa pl.soc.prawo

Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem?

poprzedni wątek | następny wątek pl.soc.prawo
2008-01-22 13:27 Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? Pawel
Czesc,

Jestem tu nowy i od razu z pytaniem:

Kupilem sobie laptopa niedawno (przy okazji - odradzam komukolwiek kupowanie
produktow polskiej firmy www.ca.pl , wyjatkowy badziew przy cenie jak za
normalny sprzet) i oczywiscie okazalo sie ze padl po ok. 8 miesiacach,
natomiast po okolo 3 juz zaczynal szwankowac, np. wylaczal sie samoczynnie i
bez ostrzezenia, wylaczal sie ekran itd.

Gwarancji niby 2 lata.

Po tych 8 miesiacach oddalem do serwisu, wczesniej probojac wyjac dysk
twardy - bo nie chcialem oddawac z dyskiem z danymi (chyba mam prawo do
poufnosci?). W instrukcji nie jest napisane jak wyjac ten dysk - wiec
odkrecalem wszystkie srubki, takze te na ktorych byla naklejka "nie zrywac
utrata gwarancji" czy jakos tak.

Teraz serwis chce ode mnie ok. 2200 PLN za rozne naprawy (np. wymiana
padnietej karty graficznej). To oczywiscie przekracza wartosc takiego
rocznego laptopa. Poza tym - nie wiem skad wzieli takie ceny, ze ta karta
graficzna kosztuje u nich 750 PLN, podczas gdy w normalnym sklepie jakies
300 PLN - ale nie o to chodzi.

Pytanie - czy wogole taki zapis w gwarancji ze zerwanie jakichs naklejek
powoduje jej utrate jest legalny? To jakis kompletny absurd - czesc z nich
po prostu i tak sie uszkodzila podczas przesuwania kompa po stole, po prostu
przetarla - a przeciez nie bede go chyba wieszac na sznurku zeby czasem
jakas naklejka sie nie uszkodzila jak stoi na biurku. Poza tym - jak wyjac
dysk bez odkrecania srubek skoro w instrukcji nie jest napisane jak to sie
robi?

Czy to nie jest taki sam bezzasadny, nieprawdziwy zapis jak czasami sie
jeszcze widzi przy kasie kartke z napisem "po odejsciu od kasy reklamacji
nie uwzgledniamy" - ktory o ile wiem jest po prostu wbrew polskiemu prawu.

Jesli nikt nie bedzie w stanie odpowiedziec - moze jakies miejsce gdzie moge
poczytac jakies ustawy na ten temat? A moze znajdzie sie jakis prawnik,
ktory chcialby taka sprawe w sadzie ewentualnie poprowadzic w moim imieniu?

Dziekuje za podpowiedzi i pozdrawiam. Pawel
2008-01-22 13:50 Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? Piotr C.
Pawel wrote:
> Pytanie - czy wogole taki zapis w gwarancji ze zerwanie jakichs naklejek
> powoduje jej utrate jest legalny?

Z tego co wiem jest legalny, sama gwarancja jest dobrowolna.
Możesz natomiast reklamować u sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową i
wtedy, jeśli nie zostanie wykazany związek przyczynowo-skutkowy
ingerencji w sprzęt z jego usterką, uszkodzenie musi zostać naprawione
nieodpłatnie. Odpowiedzialność trwa 2 lata od daty zakupu.

P.
2008-01-22 13:54 Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? Przemysław Bernat
Dnia Tue, 22 Jan 2008 16:57:29 +0430, Pawel napisał(a):

> Pytanie - czy wogole taki zapis w gwarancji ze zerwanie jakichs naklejek
> powoduje jej utrate jest legalny?

Tak jest legalny. Gwarancja jest udzielana z dobrej woli gwaranta. Nie musi
on jej udzielać, a jeżeli mimo to bierze na siebie to zobowiązanie, to
ustala jego warunki. Ty podpisując kartę gwarancyjną i reklamując sprzęt na
gwarancji potwierdzasz, że znasz i akceptujesz warunki gwarancji. Jeżeli w
warunkach gwarancji było zastrzeżenie, że zerwanie plomb skutkuje utratą
gwarancji, to należało ich nie zrywać.
Pozostaje Ci spróbować reklamować sprzęt z tytułu niezgodności z umową z
ustawy o sprzedaży konsumenckiej lub rękojmi gdy był kupiony na firmę (o
ile nie została wyłączona). Wprawdzie nie można reklamować tej samej
usterki z gwarancji, a potem z tytułu niezgodności, ale sprzedawca nie musi
wiedzieć, że komp był już w serwisie - no chyba, że w tym pośredniczył,
albo sam jest gwarantem. Inna sprawa, czy ze względu na ślady rozbierania
sprzętu nie odrzuci Twoich roszczeń jako bezzasadnych.


--
Pozdrawiam,

Przemek
2008-01-22 14:02 Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? Pawel
> Z tego co wiem jest legalny, sama gwarancja jest dobrowolna.

No tak - ale czy nie tak samo jak umowa kupna-sprzedazy, ale przeciez ona
jest opisana w kodeksie (cywilnym chyba?) i jest obwarowana odpowiednimi
przepisami dodatkowymi - mimo to sprzedawca wywiesi ci np. kartke "po
odejsciu od kasy reklamacji nie uwzglednia sie" co podobno jest nielegalne -
o takie cos mi wlasnie chodzi....

> Możesz natomiast reklamować u sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową i

W sensie - z umowa kupna-sprzedazy?

> wtedy, jeśli nie zostanie wykazany związek przyczynowo-skutkowy ingerencji
> w sprzęt z jego usterką, uszkodzenie musi zostać naprawione nieodpłatnie.
> Odpowiedzialność trwa 2 lata od daty zakupu.

Czy to z tytulu rekojmi?

Pozdrawiam>PN
2008-01-22 14:41 Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? Marcin Debowski
Dnia 22.01.2008 Przemysław Bernat napisał/a:
> ile nie została wyłączona). Wprawdzie nie można reklamować tej samej
> usterki z gwarancji, a potem z tytułu niezgodności, ale sprzedawca nie musi

Co tego zabrania?

--
Marcin
2008-01-22 15:04 Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? Przemysław Bernat
Dnia Tue, 22 Jan 2008 21:41:00 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

> Dnia 22.01.2008 Przemysław Bernat napisał/a:
>> ile nie została wyłączona). Wprawdzie nie można reklamować tej samej
>> usterki z gwarancji, a potem z tytułu niezgodności, ale sprzedawca nie musi
>
> Co tego zabrania?

To rzeczywiście dobre pytanie. Przekonany byłem, że tak właśnie jest, ale
ustawa o sprzedaży konsumenckiej nic na ten temat nie mówi. Poproszę kogoś
o rozwianie moich wątpliwości. Może coś mi się pomyliło.

Co ciekawe na sprzedawcy spoczywa obowiązek sprawdzenia plomb na sprzęcie,
jeżeli udzielana jest gwarancja:

"2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem
dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na
towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan
plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń."

To chyba jednoznacznie określa, czy gwarancja może zależeć od stanu plomb.


--
Pozdrawiam,

Przemek
2008-01-22 15:12 Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? Liwiusz
Przemysław Bernat pisze:
> Dnia Tue, 22 Jan 2008 21:41:00 +0800, Marcin Debowski napisał(a):
>
>> Dnia 22.01.2008 Przemysław Bernat napisał/a:
>>> ile nie została wyłączona). Wprawdzie nie można reklamować tej samej
>>> usterki z gwarancji, a potem z tytułu niezgodności, ale sprzedawca nie musi
>> Co tego zabrania?
>
> To rzeczywiście dobre pytanie. Przekonany byłem, że tak właśnie jest, ale
> ustawa o sprzedaży konsumenckiej nic na ten temat nie mówi. Poproszę kogoś
> o rozwianie moich wątpliwości. Może coś mi się pomyliło.


Warunkiem odpowiedzialności sprzedawcy jest to, aby został on
poinformowany o usterce w ciągu 2 miesięcy od chwili powstania wady.
Jeśli zatem gwarancję chcemy realizować u gwaranta, a nie u sprzedawcy,
a po nieskutecznej reklamacji z tytułu gwarancji chcemy dochodzić
roszczenia od sprzedawcy, to może się okazać, że 2-miesięczny termin już
minął.

Jeśli natomiast gwarant=sprzedawca, to fakt reklamowania z tytułu
gwarancji jest już poinformowaniem sprzedawcy o wadzie, więc w tym
przypadku przeszkód kolejnej reklamacji z tytułu niezgodności z umową
nie widzę.

--
Pozdrawiam!
Liwiusz
www.liwiusz.republika.pl
Masz wierzytelność i chcesz ją sprzedać lub potrzebujesz pomocy w jej
egzekucji => http://www.kwm.net.pl
2008-01-22 15:13 Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? Liwiusz
Liwiusz pisze:

> poinformowany o usterce w ciągu 2 miesięcy od chwili powstania wady.


Właściwie nie chodzi tutaj o wystąpienie wady, tylko o zauważenie
niezgodności z umową.


--
Pozdrawiam!
Liwiusz
www.liwiusz.republika.pl
Masz wierzytelność i chcesz ją sprzedać lub potrzebujesz pomocy w jej
egzekucji => http://www.kwm.net.pl
2008-01-22 15:14 Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? Przemysław Bernat
Dnia Tue, 22 Jan 2008 15:12:02 +0100, Liwiusz napisał(a):

> Warunkiem odpowiedzialności sprzedawcy jest to, aby został on
> poinformowany o usterce w ciągu 2 miesięcy od chwili powstania wady.
> Jeśli zatem gwarancję chcemy realizować u gwaranta, a nie u sprzedawcy,
> a po nieskutecznej reklamacji z tytułu gwarancji chcemy dochodzić
> roszczenia od sprzedawcy, to może się okazać, że 2-miesięczny termin już
> minął.
>
> Jeśli natomiast gwarant=sprzedawca, to fakt reklamowania z tytułu
> gwarancji jest już poinformowaniem sprzedawcy o wadzie, więc w tym
> przypadku przeszkód kolejnej reklamacji z tytułu niezgodności z umową
> nie widzę.

Brzmi to sensownie. Dziękuję bardzo za wyjaśnienie.

--
Pozdrawiam,

Przemek
2008-01-22 15:25 Re: (OT) Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem?
> sprzedawca wywiesi ci np. kartke "po
> odejsciu od kasy reklamacji nie uwzglednia sie" co podobno jest
> nielegalne - o takie cos mi wlasnie chodzi....

Dlaczego nielegalne? Przepisy nie zabraniają chyba póki co wywieszania tego,
co mi się podoba. Fakt, że ten tekst dla klienta nie jest wiążący to nie
znaczy, ze jest nielegalny.
nowsze 1 2 3

Podobne dyskusje

Tytuł Autor Data

Nalepka a utrata gwarancji

eddd 2005-12-11 01:07

zerwane plomby gwarancyjne

102mariusz 2006-07-13 00:11

Umowa o dzielo niezgodna z prawem - kwestia jej anulowania

dcart 2006-07-24 17:35

warunki gwarancji, czy zgodne z prawem

Bart 2006-10-26 18:06

Naklejki jako gwarancja

daDa 2006-10-29 08:25

Opakowania firmowe i naklejki dystrybutora

kendy 2007-02-28 19:59

utrata gwarancji przez drugiego wlasciciela

bob 2007-06-24 09:19

utrata gwarancji poprzez niewłaściwy montaż

kawex 2007-07-17 16:07

naklejki samoprzylepne na szybach auta

Selim 2007-09-02 08:42

Umowa niezgodna z wczesniejszymi ustaleniami.

Marcin 2007-10-28 10:52