poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo |
2008-01-22 13:27 | Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? | Pawel |
Czesc, Jestem tu nowy i od razu z pytaniem: Kupilem sobie laptopa niedawno (przy okazji - odradzam komukolwiek kupowanie produktow polskiej firmy www.ca.pl , wyjatkowy badziew przy cenie jak za normalny sprzet) i oczywiscie okazalo sie ze padl po ok. 8 miesiacach, natomiast po okolo 3 juz zaczynal szwankowac, np. wylaczal sie samoczynnie i bez ostrzezenia, wylaczal sie ekran itd. Gwarancji niby 2 lata. Po tych 8 miesiacach oddalem do serwisu, wczesniej probojac wyjac dysk twardy - bo nie chcialem oddawac z dyskiem z danymi (chyba mam prawo do poufnosci?). W instrukcji nie jest napisane jak wyjac ten dysk - wiec odkrecalem wszystkie srubki, takze te na ktorych byla naklejka "nie zrywac utrata gwarancji" czy jakos tak. Teraz serwis chce ode mnie ok. 2200 PLN za rozne naprawy (np. wymiana padnietej karty graficznej). To oczywiscie przekracza wartosc takiego rocznego laptopa. Poza tym - nie wiem skad wzieli takie ceny, ze ta karta graficzna kosztuje u nich 750 PLN, podczas gdy w normalnym sklepie jakies 300 PLN - ale nie o to chodzi. Pytanie - czy wogole taki zapis w gwarancji ze zerwanie jakichs naklejek powoduje jej utrate jest legalny? To jakis kompletny absurd - czesc z nich po prostu i tak sie uszkodzila podczas przesuwania kompa po stole, po prostu przetarla - a przeciez nie bede go chyba wieszac na sznurku zeby czasem jakas naklejka sie nie uszkodzila jak stoi na biurku. Poza tym - jak wyjac dysk bez odkrecania srubek skoro w instrukcji nie jest napisane jak to sie robi? Czy to nie jest taki sam bezzasadny, nieprawdziwy zapis jak czasami sie jeszcze widzi przy kasie kartke z napisem "po odejsciu od kasy reklamacji nie uwzgledniamy" - ktory o ile wiem jest po prostu wbrew polskiemu prawu. Jesli nikt nie bedzie w stanie odpowiedziec - moze jakies miejsce gdzie moge poczytac jakies ustawy na ten temat? A moze znajdzie sie jakis prawnik, ktory chcialby taka sprawe w sadzie ewentualnie poprowadzic w moim imieniu? Dziekuje za podpowiedzi i pozdrawiam. Pawel |
2008-01-22 13:50 | Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? | Piotr C. |
Pawel wrote: > Pytanie - czy wogole taki zapis w gwarancji ze zerwanie jakichs naklejek > powoduje jej utrate jest legalny? Z tego co wiem jest legalny, sama gwarancja jest dobrowolna. Możesz natomiast reklamować u sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową i wtedy, jeśli nie zostanie wykazany związek przyczynowo-skutkowy ingerencji w sprzęt z jego usterką, uszkodzenie musi zostać naprawione nieodpłatnie. Odpowiedzialność trwa 2 lata od daty zakupu. P. |
||
2008-01-22 13:54 | Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? | Przemysław Bernat |
Dnia Tue, 22 Jan 2008 16:57:29 +0430, Pawel napisał(a): > Pytanie - czy wogole taki zapis w gwarancji ze zerwanie jakichs naklejek > powoduje jej utrate jest legalny? Tak jest legalny. Gwarancja jest udzielana z dobrej woli gwaranta. Nie musi on jej udzielać, a jeżeli mimo to bierze na siebie to zobowiązanie, to ustala jego warunki. Ty podpisując kartę gwarancyjną i reklamując sprzęt na gwarancji potwierdzasz, że znasz i akceptujesz warunki gwarancji. Jeżeli w warunkach gwarancji było zastrzeżenie, że zerwanie plomb skutkuje utratą gwarancji, to należało ich nie zrywać. Pozostaje Ci spróbować reklamować sprzęt z tytułu niezgodności z umową z ustawy o sprzedaży konsumenckiej lub rękojmi gdy był kupiony na firmę (o ile nie została wyłączona). Wprawdzie nie można reklamować tej samej usterki z gwarancji, a potem z tytułu niezgodności, ale sprzedawca nie musi wiedzieć, że komp był już w serwisie - no chyba, że w tym pośredniczył, albo sam jest gwarantem. Inna sprawa, czy ze względu na ślady rozbierania sprzętu nie odrzuci Twoich roszczeń jako bezzasadnych. -- Pozdrawiam, Przemek |
||
2008-01-22 14:02 | Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? | Pawel |
> Z tego co wiem jest legalny, sama gwarancja jest dobrowolna. No tak - ale czy nie tak samo jak umowa kupna-sprzedazy, ale przeciez ona jest opisana w kodeksie (cywilnym chyba?) i jest obwarowana odpowiednimi przepisami dodatkowymi - mimo to sprzedawca wywiesi ci np. kartke "po odejsciu od kasy reklamacji nie uwzglednia sie" co podobno jest nielegalne - o takie cos mi wlasnie chodzi.... > Możesz natomiast reklamować u sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową i W sensie - z umowa kupna-sprzedazy? > wtedy, jeśli nie zostanie wykazany związek przyczynowo-skutkowy ingerencji > w sprzęt z jego usterką, uszkodzenie musi zostać naprawione nieodpłatnie. > Odpowiedzialność trwa 2 lata od daty zakupu. Czy to z tytulu rekojmi? Pozdrawiam>PN |
||
2008-01-22 14:41 | Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? | Marcin Debowski |
Dnia 22.01.2008 Przemysław Bernat > ile nie została wyłączona). Wprawdzie nie można reklamować tej samej > usterki z gwarancji, a potem z tytułu niezgodności, ale sprzedawca nie musi Co tego zabrania? -- Marcin |
||
2008-01-22 15:04 | Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? | Przemysław Bernat |
Dnia Tue, 22 Jan 2008 21:41:00 +0800, Marcin Debowski napisał(a): > Dnia 22.01.2008 Przemysław Bernat >> ile nie została wyłączona). Wprawdzie nie można reklamować tej samej >> usterki z gwarancji, a potem z tytułu niezgodności, ale sprzedawca nie musi > > Co tego zabrania? To rzeczywiście dobre pytanie. Przekonany byłem, że tak właśnie jest, ale ustawa o sprzedaży konsumenckiej nic na ten temat nie mówi. Poproszę kogoś o rozwianie moich wątpliwości. Może coś mi się pomyliło. Co ciekawe na sprzedawcy spoczywa obowiązek sprawdzenia plomb na sprzęcie, jeżeli udzielana jest gwarancja: "2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń." To chyba jednoznacznie określa, czy gwarancja może zależeć od stanu plomb. -- Pozdrawiam, Przemek |
||
2008-01-22 15:12 | Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? | Liwiusz |
Przemysław Bernat pisze: > Dnia Tue, 22 Jan 2008 21:41:00 +0800, Marcin Debowski napisał(a): > >> Dnia 22.01.2008 Przemysław Bernat >>> ile nie została wyłączona). Wprawdzie nie można reklamować tej samej >>> usterki z gwarancji, a potem z tytułu niezgodności, ale sprzedawca nie musi >> Co tego zabrania? > > To rzeczywiście dobre pytanie. Przekonany byłem, że tak właśnie jest, ale > ustawa o sprzedaży konsumenckiej nic na ten temat nie mówi. Poproszę kogoś > o rozwianie moich wątpliwości. Może coś mi się pomyliło. Warunkiem odpowiedzialności sprzedawcy jest to, aby został on poinformowany o usterce w ciągu 2 miesięcy od chwili powstania wady. Jeśli zatem gwarancję chcemy realizować u gwaranta, a nie u sprzedawcy, a po nieskutecznej reklamacji z tytułu gwarancji chcemy dochodzić roszczenia od sprzedawcy, to może się okazać, że 2-miesięczny termin już minął. Jeśli natomiast gwarant=sprzedawca, to fakt reklamowania z tytułu gwarancji jest już poinformowaniem sprzedawcy o wadzie, więc w tym przypadku przeszkód kolejnej reklamacji z tytułu niezgodności z umową nie widzę. -- Pozdrawiam! Liwiusz www.liwiusz.republika.pl Masz wierzytelność i chcesz ją sprzedać lub potrzebujesz pomocy w jej egzekucji => http://www.kwm.net.pl |
||
2008-01-22 15:13 | Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? | Liwiusz |
Liwiusz pisze: > poinformowany o usterce w ciągu 2 miesięcy od chwili powstania wady. Właściwie nie chodzi tutaj o wystąpienie wady, tylko o zauważenie niezgodności z umową. -- Pozdrawiam! Liwiusz www.liwiusz.republika.pl Masz wierzytelność i chcesz ją sprzedać lub potrzebujesz pomocy w jej egzekucji => http://www.kwm.net.pl |
||
2008-01-22 15:14 | Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? | Przemysław Bernat |
Dnia Tue, 22 Jan 2008 15:12:02 +0100, Liwiusz napisał(a): > Warunkiem odpowiedzialności sprzedawcy jest to, aby został on > poinformowany o usterce w ciągu 2 miesięcy od chwili powstania wady. > Jeśli zatem gwarancję chcemy realizować u gwaranta, a nie u sprzedawcy, > a po nieskutecznej reklamacji z tytułu gwarancji chcemy dochodzić > roszczenia od sprzedawcy, to może się okazać, że 2-miesięczny termin już > minął. > > Jeśli natomiast gwarant=sprzedawca, to fakt reklamowania z tytułu > gwarancji jest już poinformowaniem sprzedawcy o wadzie, więc w tym > przypadku przeszkód kolejnej reklamacji z tytułu niezgodności z umową > nie widzę. Brzmi to sensownie. Dziękuję bardzo za wyjaśnienie. -- Pozdrawiam, Przemek |
||
2008-01-22 15:25 | Re: (OT) Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem? | |
> sprzedawca wywiesi ci np. kartke "po > odejsciu od kasy reklamacji nie uwzglednia sie" co podobno jest > nielegalne - o takie cos mi wlasnie chodzi.... Dlaczego nielegalne? Przepisy nie zabraniają chyba póki co wywieszania tego, co mi się podoba. Fakt, że ten tekst dla klienta nie jest wiążący to nie znaczy, ze jest nielegalny. |
nowsze | 1 2 3 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
Nalepka a utrata gwarancji |
eddd | 2005-12-11 01:07 |
zerwane plomby gwarancyjne |
102mariusz | 2006-07-13 00:11 |
Umowa o dzielo niezgodna z prawem - kwestia jej anulowania |
dcart | 2006-07-24 17:35 |
warunki gwarancji, czy zgodne z prawem |
Bart | 2006-10-26 18:06 |
Naklejki jako gwarancja |
daDa | 2006-10-29 08:25 |
Opakowania firmowe i naklejki dystrybutora |
kendy | 2007-02-28 19:59 |
utrata gwarancji przez drugiego wlasciciela |
bob | 2007-06-24 09:19 |
utrata gwarancji poprzez niewłaściwy montaż |
kawex | 2007-07-17 16:07 |
naklejki samoprzylepne na szybach auta |
Selim | 2007-09-02 08:42 |
Umowa niezgodna z wczesniejszymi ustaleniami. |
Marcin | 2007-10-28 10:52 |